VUF-tracker inloggning

SM5ERW

Member
Har dristat mig till att införskaffa en androidmobil.
Tänkte ladda VUF-tracker i den.
Men stötte på problem vid inloggning. Vad är SSID ? hur får jag tag i den??
Tacksam för hjälp

SSID anger vilken typ av station det rör sig om. För mobiltelefon är det -11 som gäller.

SSID -0 (ingen SSID) skall användas av alla fasta stationer (hem-qth)
SSID -1 skall användas för alla sorters gateways (IGATE, Sat-Gate, HF-Gate o.s.v.)
SSID -2 skall användas för APRS-TRACE-Digipeater (vilket är alla digipeaters med aliases som (RELAY.TRACE och TRACEn-N)
SSID -3 skall användas av APRS-RELAY-digipeaters (aliases med RELAY endast)
SSID -4 2a fasta station (2a hem-qth)
SSID -5 skall användas av WX stationer
SSID -6 odefinerad
SSID -7 skall användas av speciella mobilstationer (lastbil, cykel, mc, Jeep, buss o.s.v. EJ för normala bilar) samt för gående och husbilar
SSID -8 skall användas för fasta, portabla stationer, samt båtar
SSID -9 skall användas för normala bilar
SSID -10 skall användas av Sat-stationer (använder APRS via satellit)
SSID -11 skall endast användas av TCPIP stationer
SSID -12 odefinerad
SSID -13 odefinerad
SSID -14 Lastbilar 18 hjuls
SSID –15 SW

73 de SM4IHY
Gunnar

Du behöver välja ditt SSID enligt Gunnars lista ovan. Jag tror många iPhone/Android users använder -7, -9 eller -11.

Sedan behöver du ett passord som ger access till TCP/IP-sidan av APRS-nätet. Det passordet kan du t ex få från aprs.fi. Men även från svenska hams som driver gateways.

73 SM0RVV

SM5ERW

Du behöver även lägga in aprs-server och portnummer. En server som fungerar bra är
sweden.aprs2.net och portnr. 14580 Telefoner och andra enheter som endast skickar
data kan även använda port 8080 Om du behöver passcode kan du kontakta Johan
SM0TSC som driver servern på adress info@d-star.se

73 de SM4IHY
Gunnar

Last edited:
Tack för hjälpen. Nu väntar jag bara på att få password från sm0tsc.
Såvida ingen annan vet ?

Synd de ska vara så krångligt,, :confused:

Last edited:
Tidigare så fanns ett antal passcodegeneratorer på nätet men dessa verkar nu vara nedstängda för att hindra stationer utan amatörcert att komma åt verifieringskoder.

73 de SM4IHY
Gunnar

Fick igång programmet tack vare snabbt svar från Johan SM0TSC. Tack.
Har dock inte kommit på hur man stänger programmet eller ändrar inställningar

ja Gunnar .. det var där jag hittade VUF-tracker tidigare.
Vad jag saknar nu är lite info och beskrivning på hur jag hanterar program i mobilen. Samsung Galaxy SII. Finns ingen "userbok" med alls.

Ok. Vi får hoppas att någon här på forumet som har en Samsung Galaxy kan bistå med lite råd.

73 de SM4IHY
Gunnar

Visserligen har de telefoner jag köpt haft med en tryckt bruksanvisning, även min senaste som är en sk smart telefon från ///. Nästan samma bruksanvisning finns i själva telefonen, och programvaror för anslutning till datorn följde med på minneskortet i stället för en CD-skiva. Detta är en trend som jag tycker är tråkig då jag gärna vill ha en manual att hålla i handen.

Så kolla igenom telefonens menyer eller googla på nätet om du inte hittar någon anvisning.

/// = Ericsson

SSID anger vilken typ av station det rör sig om. För mobiltelefon är det -11 som gäller.

SSID -0 (ingen SSID) skall användas av alla fasta stationer (hem-qth)
SSID -1 skall användas för alla sorters gateways (IGATE, Sat-Gate, HF-Gate o.s.v.)
SSID -2 skall användas för APRS-TRACE-Digipeater (vilket är alla digipeaters med aliases som (RELAY.TRACE och TRACEn-N)
SSID -3 skall användas av APRS-RELAY-digipeaters (aliases med RELAY endast)
SSID -4 2a fasta station (2a hem-qth)
SSID -5 skall användas av WX stationer
SSID -6 odefinerad
SSID -7 skall användas av speciella mobilstationer (lastbil, cykel, mc, Jeep, buss o.s.v. EJ för normala bilar) samt för gående och husbilar
SSID -8 skall användas för fasta, portabla stationer, samt båtar
SSID -9 skall användas för normala bilar
SSID -10 skall användas av Sat-stationer (använder APRS via satellit)
SSID -11 skall endast användas av TCPIP stationer
SSID -12 odefinerad
SSID -13 odefinerad
SSID -14 Lastbilar 18 hjuls
SSID –15 SW

73 de SM4IHY
Gunnar

Bob Bruninga, WB4APR, har ändrat i standarden så listan ovan stämmer inte riktigt längre: http://aprs.org/aprs11/SSIDs.txt

Det är väl bra om man använder samma inställningar världen över, och som det finns en tanke bakom?
Det gör det lättare för alla användare om man lätt hittar de rätta riktlinjerna. När man söker på nätet finns en massa sidor med olika information. Om alla rättade sig efter Bobs riktlinjer så skulle det inte bli en massa lokala avvikelser? Är det någon som kan APRS så är det ju Bob...

Nu hittar jag inte dokumentet från IARU Reg.1 men mötet beslutade väl att följa förslaget från NRRL och där står det att man ska följa riktlinjerna från WB4APR?

To adopt the APRS “New n-N Paradigm”, as published by WB4APR, for use within IARU Region 1, to ensure Worldwide consistency regarding parameter settings, improving the overall APRS network flow, as well as providing a common baseline for future improvements. This also ensures simple user training, and compatibility with all APRS platforms.

Det står dock inget om SSID men sista raden tycker jag säger det jag skrev ovan "This also ensures simple user training, and compability with all APRS platforms".

Jag personligen tycker att det finns en poäng i detta.

Dessutom är listan i tråden ändå inaktuell då den tar upp både RELAY och TRACE.

Från i höstas har min aprs funkat jättefint från mobilen med VUF-tracker.
Men från igår (29 april) har det varit helt stopp. kommer inte ut på aprs.fi.
Har kollat alla inställningar, men hittar inga fel.
Har även laddat om programmet i mobilen.
Någon mer som råkat ut för samma sak??
-erw

Det är disken på servern som kör sweden.aprs2.net som pajjat, Jag hoppas ha en ny server på plats under dagen eller morgondagen

//TSC

Från i höstas har min aprs funkat jättefint från mobilen med VUF-tracker.
Men från igår (29 april) har det varit helt stopp. kommer inte ut på aprs.fi.
Har kollat alla inställningar, men hittar inga fel.
Har även laddat om programmet i mobilen.
Någon mer som råkat ut för samma sak??
-erw

Det är disken på servern som kör sweden.aprs2.net som pajjat, Jag hoppas ha en ny server på plats under dagen eller morgondagen

//TSC

Misstänkte att det var något strul när jag i morse inte kunde logga in...

ERW, testa att lägga in server "rotate.aprs2.net" istället.

Mvh Robban
aprssweden.se :p

Ok. Det förklarar saken. Tack för snabb info..
Bara en dum fråga... finns det någon annan server man kan gå till i reserv ?
-erw

Back