VUSHF-mötet 2023

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Saxat från SSA.se

Det börjar klarna för VUSHF-mötet i Sverige 2023. Platsen blir Ånnaboda.

Boka in helgen 26-28 maj 2023 och håll utkik efter när hemsidan för mötet kommer upp.


73 Kricke
 
Hej!

Saxat från SSA.se

Det börjar klarna för VUSHF-mötet i Sverige 2023. Platsen blir Ånnaboda.

Boka in helgen 26-28 maj 2023 och håll utkik efter när hemsidan för mötet kommer upp.


73 Kricke
På tiden! Det var länge sedan jag mätte på antenner där
Oscar/SM4CHK
 
Det vad tider det...
Minns Ånnaboda med glädje.
Mina mentorer från ÖSA var arrangörer och jag träffade många likasinnade där.

1666123236882.png

1666123333236.png

1666123519061.png

1666123726724.png
Nederst transformatorkastningstävlingen.,,

Resultaten från antennmätningarna diskuterades
ingående på SK6AB, och SM6ETO samt SM6ECR(SK) vilka hade
en sund skepsis till annonssiffor för antennvinst ansåg att enheten
"dBÅ" var det bästa som hänt sedan "skivat bröd".

Det var bättre förr...
 
Det är inte så illa nuförtiden heller. Jag har bevistat några VHF-möten och tycker de fortfarande är intressanta. Många har haft möjlighet att mäta sidbandsbrus på olika sätt, både på amatörvis och med professionella grejor, brusfaktormätning på förstärkare, mm. Några har snöat in på nåt intressant och berättar om det i ett föredrag. Och på loppisen brukar man hitta fynd på ett eller annat sätt.
Vi ses i Ånnaboda!
/Jan
 
Det är alltid kul att träffas å köra lite eyeball QSO. Å så finns det alltid nåt fynd att göra på bakluckesektionen.
 
Det vore kul att se lite gamla bilder från de första mötena i Ånnaboda. Jag kom med lite senare i slutet på 80-talet och har varit på alla sedan dess.
Har en hel del bilder och går igenom lite sedan en ung OH-tjej i våras påpekade att en arrangörs-tröja från med "1996" syntes på bilder från 1992.
 
2001 var VUSHF-mötet i Gottskär (Onsala) söder om Göteborg, arrangerat av VMG.

1666880411015.png
Är rätt säker på att den som står längst till vänster i bild är SM5AKU.
 
Hoppas kunna komma, åtminstone på fredag/lördag.
Ordnar boende i Örebro i så fall.
Vore trevligt att återse Ånnaboda och några av de "sista entusiasterna" efter snart
45 år.
 
Bokade snabbt men fick ingen konfirmationsmail så jag bokade ett dubbelrum som var ledigt.
Då kom ett vänligt mail att svarsmailen hade problem med telia. I söndags19:e dök telias mail totalt utan någon information. Det gick heller inte att felanmäla. Nu på måndagen vid ~9-tiden började systemen fungera igen och en hel dröse mail trillade in.

Så Ni som försökt boka utan svar och som har telia som mail-provider kanske skall kolla om bokningar gått fram, alternativt använda en annan mailadress för konfirmationsmailsvaret...

"Ett fyrfaldigt leve för Telia: Hallå-Hallå-Hallå-Hallå"
 
Last edited:
Jag tänker också åka dit men bokar nog boende i Örebro, jag hittar säkert ngt hyfsat hotell.
 
Bokat för hela hela helgen. Skall bli kul att återse "di gamle" eller de sista entusiasterna som AOM skrev. Nåja, jag såg i deltagarlistan att det fanns en del nya/yngre förmågor också.

Jag har många bilder från de första Ånnaboda-mötena på 70-talet med antennmätningarna. Kanske scannar och lägger upp några här senare.
 
1679649493904.png

Lite statistisk analys av hittills anmälda deltagare ger vid handen att "ungdomarna" blivit äldre.
Medianåldern är 66, och medelåldern 65.

Fördelningen liknar till förväxling den som man får ut när aktivitetstesternas resultatlistor i nutid analyseras.

Tyvärr så finns inga listor tillgängliga över deltagarna 1978, men misstänker att
fördelningen liknade den som aktivitetstesterna 1971 hade:

1679650761101.png
Ser* fram mot att träffa några av de kvarvarande från "storhetstiden".

"Efter oss syndafloden"


* Detta blir avhängigt hur den ögonoperation som ska göras i april avlöper.
Som bekant: "Garantin går ut vid fyllda 50..."
 
  • Like
Reaktioner: QRP
Hej,

Någon som behöver skjuts till Ånnaboda?

OH-gänget kommer med sin buss och undrar om någon vill bli upplockad för vidare transport till Ånnaboda.

Peder SM5DWF och jag åkte med OH-bussen när mötet var på Tjörn. Mycket trevligt att träffa dem under resan.

Den som är intresserad hittar mer detaljer i länken nedan.

Vi ses i Ånnaboda, 73 Per SM0DFP

Kontaktperson för resan är Kati, kati@peippo.net som skriver:

Hejssan Per!

We are planning a bus trip from Finland to VUSHF camp in Ånnaboda with RATS and we could pick up some Swedes on the way too. Could you promote this opportunity to local hams that might be interested?

Here is a sign up form for you:
https://forms.gle/uihVK9jK7FesvZey7

Hope to get some fun company for the tour!

Best 73's
Kati OH2FKX
 
Back
Top