VUSHF-mötet 2023

Det var för sorgligt.

Janne var ett trevligt inslag i SM4/SM5-aktiviteten på 2 m under början av 70-talet.

Leden glesnar...
 
Med mina 41 år i livet känner jag mig normalt inte som en ungdom, men i detta sammanhang är det ju så. AOM:s kommentarer om syndafloden etc är inte så upplyftande, men vi har ju det läget vi har. Samtidigt är det samma i de flesta andra organisationer och föreningssammanhang idag. Medelåldern är hög i många föreningar förutom möjligen inom knattefotboll. Säger mycket om utvecklingen i vårt land från kollektivt agerande till utpräglad individualism, tyvärr.
 
De som är 40 år ligger i 10-percentilen av amatörradiopopulationen, alltså ungefär 90 % är äldre än det, så dessa är definitivt "ungdomar". De som är yngre än 30 ligger inom 2-percentilen.

Amatörradio i den form vi känner den är en anakronism som ganska snabbt närmar sig "ättestupan", och kommer knappast att vara speciellt saknad. Vi erbjuder ett "asocialt medium" när ungdomar i stället efterfrågar "sociala medier" med "instant gratification".

"Föreningslivets kris" är tyvärr ett symptom på större problem i samhällskroppen. Vår demokrati har vuxit fram underifrån genom att "småfolket" har organiserat sig, man brukade tala om de "tre benen";
Fackföreningarna, Nykterhetsrörelsen och Frikyrkorna. Ingen av dessa rörelser är speciellt livskraftig idag, och att organisera sig för ett "gemensamt högre mål" är i princip okänt för dagens uppväxande släkte. I förlängningen leder detta till demokratins förtvining och undergång.

Mänskligt att döma så slipper jag dock högst sannolikt att uppleva det, men det känns dock bra att inte ha några barn...
 
Åter efter ett par mycket trevliga dagar i Ånnaboda med åtskilliga återseenden och intressanta presentationer.
Medelåldern var dock nästan högre än vad jag kunnat förvänta mig, för ens inre syn är folk fortfarande
likadana som de var för 45-50 år sedan.

Sedan slås man av den mycket höga nivån på det som VHF/UHF/SHF-gemenskapen åstadkommer,
det är på de nivåerna som amatörradion i stort egentligen borde ligga på, som en elit av "radiohobbyister".
 
Jag var där på lördagen - tack till alla för ett trevligt möte. Jag tror jag bidrag något till
att sänka medelåldern lite. :) Första mötet för min del och det var kul att träffa
folk.
Dumt nog insåg jag inte möjligheten att släpa med diverse saker hemifrån och ordna
med en skänkes-hörna.
 
Med sina 54 år finns unge Hr. Olsson sannolikt väl förankrad i undre kvartilen av åldersfördelningen hos
deltagarna, kanske t.o.m. tangerande 10-percentilen.

1685353957254.png

Följande den store Oscar Wildes allmänna råd om frestelser fick ett litet fint avstämbart
2-poligt bandpassfilter för 1290 till 1800 MHz för en symbolisk summa följa mig hem
från bakluckeloppisen.

"Bör ej saknas i något hem..."
 
Första besöket för min del. Det kommer bli fler gånger. Bra grejer på loppisen till bra priser. Själv lyckades jag för ovanlighetens skull sälja för mer än vad jag köpte. Skönt nördiga föredrag, inte alltid ämnet ligger i ens eget intresseområde men den nördiga nivån gör det ändå intressant. Gillade även mätrummet.
 
Ja det va en himla trevlig tillställning.

Jag har varit på en del VHF-möten härvidlag så jag tänkte mest att jaja, jag tar väl en tur dit å sen är det överstökat. Men det visade sig bli en mycket trevlig helg med massa trevliga konversationer och återseenden. Bra arrangerat av CT-gänget och de 122GHz qso som kördes var ju himla kul att bevista. Jag tänkte bubblat lite mer folk, bla VTZ och AOM än vad jag gjorde men tiden flög iväg liksom.
 
Det hade varit trevligt att prata mer med gamla bekanta som man haft kontakt med genom åren, och i synnerhet SM4-or (är örebroare i förskingringen). Men det är bara att acceptera faktum, tiden räcker inte till.

Några gamla bekanta blev det dock tid att prata med, och "morsa" på desto fler.
 
Ja det va en himla trevlig tillställning.

Jag har varit på en del VHF-möten härvidlag så jag tänkte mest att jaja, jag tar väl en tur dit å sen är det överstökat. Men det visade sig bli en mycket trevlig helg med massa trevliga konversationer och återseenden. Bra arrangerat av CT-gänget och de 122GHz qso som kördes var ju himla kul att bevista. Jag tänkte bubblat lite mer folk, bla VTZ och AOM än vad jag gjorde men tiden flög iväg liksom.
Vi tar det nästa gång Björn!

Ja överlag en jättetrevlig helg, kul att träffa likasinnade och vädret var ju lyckat (även om myggen var väldigt stora).

Vi ses i Kalundborg 24-26/5-24!

73 Kricke
 
Det var en trevlig helg med intressanta föredrag som gav inspiration och en "välmatad" bakluckeloppis. Förrådet av saker man inte visste att man behövde fylldes på i vederbörlig ordning, bla. några PA-moduler som kunde byggas om för 144 MHz samt en hel del annat. Efter vissa efterforskningar fick jag tips om en redan genomförd ombyggnad av SM2RIX som applicerades och efter att ha kompletterat med 20pF parallelt med de till utgångarna flyttade trimrarna fungerade steget utmärkt. 300+ W ut är inga problem med fläktblås genom kylflänsen.

PA-bygget på bilden består enbart av containerdyk och loppisjunk. Inte en enda komponent är inköpt ny !

PA't är byggt i en 2HE återvunnen låda från fd. arbetsgivaren och togs fram för att kunna bygga utrustning till Onsala rymdobservatorium på 70-talet. Modellen "Onsalachassiet" består av en plåt som används för över och underdel, en annan för bakstycke och en standard 19" frontpanel som fästs med två fyrkantprofiler. I stort sett allt byggdes i olika varianter av denna konstruktion. Få delar och enkel att bygga i. Emellertid bedömdes konstruktionen för dyr att producera vilket gjorde att den ersattes av Schroff "Multipac" i olika varianter.



144PA_Hemmabyggt.JPG
 
Trevligt att ses i Ånnaboda...

Utöver ingenjör'n återsågs åtskilliga gamla bekanta från "amatörradions storhetstid",
men hann inte med att prata med alla man skulle velat. Tyvärr.

Ser till min glädje en Jones Micromatch samt panelinstrumentet från en Drake MN-4 på lab-bänken å Torva Radio.

"Bör ej saknas i något hem..."
 
Last edited:
Back
Top