Vuvuzela-Filter?

sm0lru

Well-Known Member
Alla som lyssnar på fotboll har väll hör alla dessa tutningar.
Nu har jag hittat en sida om detta
Vuvuzela-Filter
Jag har testat med en PCR1000 med en DSP i och jag får bort mycket av ljudet.
Är det någon som har ett bättre filer i mjukvara att komma med?
Ljud Nissarna på SR har gått på pumpen :D
73 de SM0LRU/Kenta
 
här är ett script till vlc som ska filtrera bort, kanske inte allt men mycket...
vlc --audio-filter
param_eq --param-eq-f1=233 --param-eq-f2=466 --param-eq-f3=932
--param-eq-gain1=-20 --param-eq-gain2=-20 --param-eq-gain3=-20 --param...-eq-lowf=100
--param-eq-lowgain=15 --param-eq-q1=10 --param-eq-q2=10
--param-eq-q3=10
 
Ett filter är ju perfekt, löser vårt problem, i den mån det är ett problem.

Min personliga åsikt är den att man skall ta seden dit man kommer.
Jag förväntar mig att de som besöker Sverige gör det, och jag vore ju
väldigt skenhelig om jag inte accepterade den seden som de har i Sydafrika.

Vuvuzelan är säkerligen störande för spelarna, och det kan säkert påverka spelet,
men som sagt även om den, liksom allt oljud är irriterande, så är den en sed, om än ny sådan.

Om man kan "rädda" TV-tittarna från denna kulturella utsvävning så är väl det bra.
Vore ännu trevligare om man som TV-tittare kunde slippa allt vad sport heter ;-)
Ett sport-filter kanske !?

Eller skapa en eller flera evenemangskanaler i den digitala utvecklingens frammarsch,
så att alla som kan vara utan Sporten ändå kan ha utbyte för sin abonnemangsavgift ;-)

Klart att det är en folkfest, men inte för alla ;-)

Skulle mycket hellre se en tävling i radiobygge, där röken från lödandet ligger tungt runt omkring arbetsbänkarna ;-)

Tack för tipset om filtret !

73 de SM7WYG - Christopher
 
I NWT (Nya Wermlandstidningen) hade man en test där tutan jämfördes med en Svensk näfverlur.
Vuvuzelan vann med c:a 10 dB, man mätte med en Bryl&Kaer ljudnivåmätare och det hela verkade vetenskapligt. Jag ifrågasatte det hela då Näfverluren troligen ger en lägre ton, den är ju nästan dubbelt så lång.
Med olika filter i ljudnivåmätaren kan man då lura sig. den har ju vägningsfitler som liknar hörselkurvan, och en lägre ton får då en lägre ljudnivå i dB.

De konstaterade vidare att fler Vuvuzelor inte gav särskilt mycket högre ljudnivå. En tabell med en, två, fyra etc visade att nivån steg med 3 dB per fördubbling. 3 dB låter lite men är dubbla ljudstyrkan och det är mycket!

Detta var väl mest på kul och ovetenskapligt men visar ändå hur lite man vet....

De
Roy
SM4FPD
 
här är ett script till vlc som ska filtrera bort, kanske inte allt men mycket...
vlc --audio-filter
param_eq --param-eq-f1=233 --param-eq-f2=466 --param-eq-f3=932
--param-eq-gain1=-20 --param-eq-gain2=-20 --param-eq-gain3=-20 --param...-eq-lowf=100
--param-eq-lowgain=15 --param-eq-q1=10 --param-eq-q2=10
--param-eq-q3=10

Skicka notch-filtret till SVT så kan de koppla in det i ljudkanalen!

Vilken tur att man är minimalt fotbollsintresserad! :cool:

/ Ingvar
 
Jag älskar oljudet.

Borde införas som det enda standardljudet, för att öppna våra repeatrar.

Problemet infinner sig kanske på stan. Tutandet kan ge folk, svårigheter att särskilja en radiot från en fotbolls-nörd.
Förvisso, men enligt kritikerna, spelar det ingen roll, eftersom skillnaden ändå är hårfin.

Men till tröst, folket befinner sig nog i sin egen uppkopplade värld, att de inte märker något tutande överhuvudtaget.
 
Last edited:
Jag skulle själv vilja ha en Vuvuzela.
Ett fint instrument lämpligt för att akompanjera ungdomarna i tunnelbanan som spelar hiphop i sina mobiler.
Skulle kännas bra att få tuta ur sig hela sin livsångest tills mobilerna tystnade... :)
 
Inte så märkvärdigt att bygga en väl, SM0NGL.
Eller försök gräva fram något vikingatidsfornfynd, de hade ju bronslurar. De lät säkert respektingivande.
Ett vanligt rör, 15 - 20 mm låter inte illa det heller.

Dock gör ju transformatorn i änden, (tratten) en bättre anpassning till luftens specifika impedans, och ökar verkningsgraden.
På en loppis kanske det går att hitta en gammal trattgrammofon.
En vägverkskon, låter inte illa heller, jag kommer ihåg när jag provade sådana i båda ändar, en att ropa i och en att lyssna i, det gick att få skapliga räckvidder. T/R switch var att flytta den från mun till öra.
Med ett blåsmunstycke så lär den gå i resonans. På någon trevlig ton.

de
Roy
SM4FPD
 
Eftersom det enligt Tittarombudsmannen på TV4, Janne Andersson och hans kollegor är i princip ogörligt att inte få reklamens ljud att ha minst dubbla volymen jämfört med programmen, så tror jag inte det här är möjligt heller.

Dock har jag sluppit höra detta oväsen. Med bara fotboll, val och bröllop samt de vanliga (dåliga) nyheterna på TV finner jag ingen anledning att ens slå på TVn.
 
Tyska ARD skickar ut en ljudkanal med filtrerat ljud. ZDF har valt att ge sina kommentatorer andra mikrofoner. Emellertid är ett av problemen, att FIFA ogillar att den utsända signalen modifieras på något sätt.
I Sverige kan man fundera på om man vill filtrera bort vuvuzelan eller kommentatorerna - i många fall är vuvuzelorna mer välartikulerade.

73 de SM6VYF/Arne
 
Jasså man kan lägga in filter även i VLC och sånt nu också....teknikens magiska under....synd man inte är tekniknörd, bara intresserad......
 
Back
Top