W3DZZ spärrkretsdipoler

Otroligt vad många inlägg, till en bra diskussion.
Kul!
Ja varför gör ingen tillverkare en antenntuner, automatisk krävs förstås i dag, som har balanserad utgång och oändligt stort avstämningsområde? Något som i historien mig veterligen aldrig heller har hänt.

Varför konstrurar ingen i vårt land en sådan? sätter i produktion och säljer över hela världen med mördande reklam? En affärside!!!

Metoden med balunen efter AH-4, AT-120, 130, AH2, AH3 har används i minst 20 år, Ofta en ferritbalun efter, och då med framgång 1,8 – 30 MHz, (förutom AH-4). Inte minst för yrkesbruk. (debatten om balun efter avstämmaren kan vi ta någon annanstans).
Just dessa avstämmare tål mycket HF i chassit, tvärs om som KA uttrycker det ”klarar hög HF på höljet”, just därför att den kopplar bort all elektronik när den är "färdig". Givetvis inte hur mycket som helst.
Jag vet att många matar med stege som länken visade. Dvs stegens ena part på antennpolskruven och stegens andra part på jordskrufven. Att komplettera med strömbalun på manöverledningen och inkommande koax kan vara en bra ide.

Jag ställde frågan om spirallindade spolar tidigare i annan tråd. I någon tidig Radio&Televison på 60 talet, byggdes en antennavstämmare med platta kretskort som etsats med spiralspolar. Sen har vi ju de omtalade spärrkretsarna med spolar på kretskort, en fin ide, men de var tydligen inte så bra.
Vad var problemet? Brann de upp?
Kan en spirallindad spole bli bra överhuvudtaget? Svårt att cadda en spiral, men man kan lätt rita spiralen med handverktyg, penna och papper. Kristallmottagare hade ju sådana, platta saker.

Sen har vi de som kör med balun efter inbyggd antennavstämmare för att få balanserat. Ofta utan att läsa spec på denna tuner, som oftast är avsedd för 15 – 150 Ohm… det går ibland. Brinner ibland.

Någon nämnde W3DZZ med stege. Kul, då minskar man stegens SWR, vilket ytterligare, jämfört med dubbelZeppen sänker dämpningen. En ”W3DubbelZepp”…. Eller en ”spärrkretsdubbelZepp”.

Nå visst har spärrkretsar både fördelar och nackdelar.
Svåra att bygga med dagens mått på hembyggen.
Ge endast få band
Fördelen är att man kan mata med koax långa vägar nedgrävd etc.
Vi har för tätt mellan banden idag, och för många band för att en spärrkretsdipol skall vara en fördel.
Avsaknad av utrustning för att bestämma och trimma resonans saknas hos många. Men nog kunde man hitta på en enkel uppkoppling med hjälp av sin transiver som idag är en effektsignalgenerator av hög klass.
Dubbel Zeppen med balanserad avstämmare exvis av S-match typ är enklare att bygga än en spärrkrets…

De
FPD
 
Det är klart att möjligheten med traps är intressant och nödvändig i många fall. För flera år sedan byggde jag en 2-bandsvertikal för 80 m och 40 m-bandet med hjälp av en spärrktets i toppen av ett 10,2 m rör. Efter spärrkretsen gick jag vidare med 2 sloopande trådar åt vardera hållet och klippte in dem till resonans för 80 m.
Det som var lite annorlunda var spärrkretsen, var att den bestod av en kvartvåg lång koax hängade i röret.
Med beaktade av "hastighetsfaktorn" så blir koaxen i röret knappt 7 meter lång. Antennen fungerade utmärkt men blev "smalbandig".
En W3DZZ med den sortens "traps" skulle se "häftig" ut och säkert dra stort intresse...åtminstone ett tag.

Tore SM7CBS
 
Ja varför gör ingen tillverkare en antenntuner, automatisk krävs förstås i dag, som har balanserad utgång och oändligt stort avstämningsområde? Något som i historien mig veterligen aldrig heller har hänt.

Palstar har haft en remotetuner som klarar 1000W har jag för mig. Den hade även styrning via optofiber vilket skulle göra den mindre känslig för strömmar och fält. Tyvärr gick de inte riktigt i mål när de efter den typiska tunern med relän som kopplar in spolar och kondingar monterat en vanlig 4:1 balun på ferritkärna. Den hade även ett relativt högt pris och saknade säkert några godkännande bokstäver. Har inte sett den på den svenska marknaden.

Största felet de gjorde tror jag är det med balunen. Man kan inte räkna med att man kan få folk att tro att bara för lådan har två skruvanslutningar för feeder att den verkligen är en balanserad tuner som täcker 1,8 till 30MHz. Kanske speciellt om man som Palstar har och hårt marknadsför äkta balanserade manuella tuners för skrivbordsbruk...

/Anders
 
Det är riktigt Anders, och även MFJ gjorde en sådan.
Med balun efter och en automatiskt T tuner.
Ett antal sålda i SM och de funkar fint.
En finess med dessa var att de ger all data på antennen.

Tyvärr gick flera sönder av åska och obalans. Då alla leketronik är ständigt aktiv.
var av inomhustyp.

de
Roy
 
W3DZZ & G5RV

CBS de APQ. Good morning:

Du skrev:

Tänk efter...val av antenn är egentligen underordnat...det är val av mataren och matchning som är det viktiga enligt mitt sätt att se på saken. Vi talar nu om fall där det är trådantenner som gäller.

Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Det blir lätt att misstolka ditt inlägg. Jag anser att i praktiken har man valt typ av antenn först - V-beam, extended double zepp, co-linjär (två halvvågor i fas), godtycklig längd av tråd matad på mitten avsedd för 1,8 - 29 MHz osv och sedan väljer man ett lämpligt feedersystem - i ovanstående fall öppen parledning.

Både W3DZZ (utan traps) och G5RV hade blivit utmärkta antenner för alla band med stegmatare.
Det tydliggör ju att val av allbandsantenn i själva verket bör handla om val av matare!


Om en "DZZ" utan traps matas med öppen feederstege är det ingen "DZZ"!
En c:a 30 m tråd matad på mitten med öppen feederstege är ingen G5RV.

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top