W3DZZ-trap

Vore intressant med info om koax-traps. Jag har reparerat ett av trapsen till min W3DZZ uppbyggs av spole och konding. Tråd diam Ø1,5mm lindad c/c 3mm, diam Ø45mm 17,5 varv. Kondensator 60pF, 3kV ±10%.
 
Hej, jag undersökte lite om koaxtraps en tid tillbaka, skrev följande på min websida, referensen i RadCom är en bra artikel.

"Spärrkretsarna i en W3DZZ (80/40/20/15/10m) är ett område för förbättringar och diskussioner pga. risken att få förluster i spärrkretsen, mao - dina wattar brinner delvis upp i form av värme och inte i radiostrålning.
I det ursprungliga utförandet hade W3DZZ luftlindade spolar som kräver bra avlastning av spänningarna i antenntråden samt ett bra hölje att skydd av spole och kondensator mot väder och vind. Högspänningskondensatorer krävdes också. Men - sedan 1981 har den luftlindade spolen ersatts med koaxbaserade spolar som dessutom gav ett högre Q-värde och mindre RF förluster.
Andra fördelar med koaxspole är enkeheten, låg kostnad, robust mot väder och vind samt att koaxspolen klar minst en 1kW även med RG-174/U (miniatyr koax) utan dyra kondensatorer.
Med dagens kunskap om koaxspolar, så skulle jag rekommendera en koaxspole med två parallelkopplade koaxkablar med optimal spoldiameter. Ta gärna ett titt på artikel i RadCOM, Februari 1997, se "Technical Topics" sidan 70.
Det förekomer även spärrkretsar med spolar etsade på glasfiberkretskort men dessa tycks bara hantera effekter under 300W."

73 Christer
http://w1.875.telia.com/~u87509509/hf.htm
 
Back
Top