Wake On Lan

SM6FPG

Fritidskonsulent
I tanken med remote lösningar så ingår hanteringen av datorn/dataförbrukning/energi. Jag vill ha datorn avstängd alternativt i strömsparläge.
Allt detta har jag löst, men springer på ett problem. Med ett uppehåll på max 8 min kan jag väcka datorn via ett wol- paket men har det gått mera tid sedan datorn blev avstängd, satt i strömsparläge så går det inte längre att väcka datorn, trots att jag ser på nätverkstrafiken att paketet kommer fram till nätverkskort.
Något stänger uppenbarligen av sig men vad.
Några tankar/idéer?
 
kör "kör" powercfg -devicequery all_devices och kolla listan du får upp om ditt NIC heter samma som i enhetshanteraren, jag förmodar att du redan laddat ner den senaste drivaren...sen kommer ju alltid standadfrågan om du har den senaste BIOS-versionen? :)

Glömde att nämna, bocka i alla rutorna på Power-save under configfliken för ditt NIC, det kan verka konstigt att bocka i "sleepmode" men först då ges du möjlighet att bocka i "Wake on magical packet" (eller vad det nu står i rutorna..) Utan den rutan ibockan lär det aldrig fungera :)
 
Last edited:
Hmmm..... NIC = vad?

På config för nätverkskortet under Power management har jag Wake on Magic Packet from Power off state och Wake on Magic packet ikryssat.

Jag får ju det hela att funka som det skall fram tills datorn varit avstängd/strömsparat cirka 8 min, därefter är det tvärstopp trots att jag ser att det går in trafik på nätverkskortet genom blinkningarna.
Kan det vara något med nätverkskortet som går ner i något sleep läge?
 
Last edited:
NIC = Network Interface Card

Benämningen syftar på de instickskort som användes förr. Lite missvisande idag då det mesta sitter on-board, dvs att man idag har integrerat allt fler funtioner på moderkortet.
 
Last edited:
Tror mig nu veta varför det hela fungerar klanderfritt till att börja med men inte efter ca 10 minuter.
Efter att datorn varit avstängd i ca 10 minuter så försvinner den från routerns arp cache, vilket innebär att routern kastar paketet.......

Hittade en lösning på nätet som jag skall prova så snart jag fått tag på en simpel hubb.

Genom att ansluta ex en skrivare som alltid är igång i standbyläge och forwarda port 9 till skrivaren så kommer routern att skicka iväg WOL paketet och hubben kommer att skicka runt det till alla anslutna enheter så även till den "kalla" datorn, givet mack-adressen i paketet kommer datorn att reagera och starta upp.

Borde fungera men var finner jag en hubb, en switch duger inte ......
 
En tanke: Kolla om det finns en "Static Routing List" eller nåt slikt i router-cfg och lägg i så fall in adressen till den dator du vill väcka där.
Är ingen nätverksguru, men visst verkar det vettigt?

Det tyx lite kontraproduktivt att lägga till en hub och en skrivare som står på ständigt när du vill minimera strömförbrukningen.

/Janne
 
Datorn får en statisk adress så det är inte det som är problemet. Problemet är definitivt att routern tömmer arp cachen.....

Visst är det kontraproduktivt och det blir inte en skrivare, snarare hänger jag på en arduino med eternet, som då kan användas till andra ändamål än att bara vara en vaken client på nätet.
 
Du skulle kunna lägga upp det som ett statisk arp entry ifall routern klarar det, alternativt kan det fungera med proxy-arp.

I vissa fall kan man skicka WOL paketet som en subnät broadcast men det brukar inte inte funka över Internet.
 
Det är en enkel billig router en TP-link. Har inte den här nu men minns inte att jag sett att man kunnat labba arp överhuvudtaget och skulle inte tro att det ens är möjligt.
Jag inhandlade en Tellstick Net idag som jag hänger på en hubb och därigenom kan jag förhoppningsvis fixa lösningen med WOL, dessutom får jag ju då möjlighet att styra eluttag för att starta upp riggar och diverse annat kul, plus att jag kan skapa lite styrningar till husvagnen som vi har där.
 
Bosse,

Nu är jag kanske tjatig, men:

I en router som jag för tillfället använder, en TP-Link MR3420, finns i config bl.a. "Advanced Routing --> Static Routing List".
Hjälptexten i config-menyn säger "A static route is a pre-determined path that network information must follow to reach a specific host or network." De routes man anger där bör inte drabbas av någon timeout.

Det låter som om det skulle vara det du letar efter. Det är ju samma fabrikat som du har och kanske din har samma funktion.

Kan även nämna att jag inte använder switchad väggvårta till den, utan en vanlig simpel linjär nätdel. Alltid minskar det risken för störningar något.

/Janne
 
Janne det har jag uppenbarligen missat. Det är samma typ av router som du har så är det bara att följa ditt rådet. Tack det underlättar verkligen. Jag missförstod tydligen ditt tidigare inlägg .........
 
routing tabellen och arp tabellen har ingen direkt koppling.

routing tabellen talar om vad som är next-hop på IP nivå medans arp tabellen ger kopplingen mellan en IP adress och MAC adress på en broadcast domän.
Om man via routing tabellen ser att next-hop är ett directly connected network så kollar man arp tabellen och skickar en arp request ifall man inte har något entry men en host som är i sleep mode lär inte upptäcka detta.

Har man inget entry i arp tabellen så kan man inte skicka något unicast paket till en specifik host på ett segment/broadcast domän eftersom det kräver att man känner till mac adressen.
 
Gudars skymning ......vad blind man kan vara.
Läser man menyn så ser man tydligt IP & MAC bindning som val!
Två undermenyer, arp tabellen & Binding Setting, hur i fridens namn kan jag ha missat :)
 
Back
Top