WARC-banden

SM0RVV

Well-Known Member
Det här är bara en nyfiken fråga till er alla.

Ser ni fortfarande WARC-banden som "något nytt" eller "lite udda"?
Berätta gärna, jag är nyfiken.

Frågeställningen kommer från mig själv. Jag är mer bekväm med icke-warc banden. Där kan jag bandplanerna bättre. Jag har en magkänsla hur de fungerar över året och över dygnet. Warc är fortfarande udda för mig, konstigt nog eftersom de redan fanns när jag tog cert.

Hur tänker ni, delar ni mentalt upp banden i "de gamla" och "warc" fortfarande?
 
Last edited:
Det här är bara en nyfiken fråga till er alla.

Ser ni fortfarande WARC-banden som "något nytt" eller "lite udda"?
Berätta gärna, jag är nyfiken.

Frågeställningen kommer från mig själv. Jag är mer bekväm med icke-warc banden. Där kan jag bandplanerna bättre. Jag har en magkänsla hur de fungerar över året och över dygnet. Warc är fortfarande udda för mig, konstigt nog eftersom de redan fanns när jag tog cert.

Hur tänker ni, delar ni mentalt upp banden i "de gamla" och "warc" fortfarande?

73 de SM0RVV
Det är inget att ha huvudwarc över!:D
 
Jag ser kortvågen som ett frekvensområde 1600 - 30 000 kHz inom vilket det finns delar där det är tillåtet att sända, om man är radioamatör. Något behov för att kalla dem band, eller vissa metertal, (skonummer) som ändå inte stämmer finns inte.

WARC banden tillkom tidigt 80 tal så vitt jag minns.

Dock tar det tid för många radioamatörer att komma igång, än idag har jag frågor från folk som har radiostationer före detta datum, som vill modifiera sina radioapparater.
Exvis frågan: Var laddar man hem firmware som gör att IC-701 kan gå på 5, 10, 25, 27 och 50 MHz?
Firmware som automatiskt löder in nya spolar och kristaller.

Ett tips är att ha en papperslapp vid radiostationern med fekvensplanen. Så sätter den sig säkert snart.

de
Roy
 
Jag har för tillfället lite begränsade antennmöjligheter, men trots allt går det att stämma av på WARC. Kör inte ofta där men när jag gör det har jag den här utprintad och inplastad, A4 i shacket och A5 i bilen.
Den mest överskådliga bandplanen jag hittat.
Lätt att kika på om jag vill köra något band jag inte brukar vara på.

http://www.fura.se/images/stories/teknik/bandplan_hf_v2.4.pdf

/Kenth
 
Last edited:
För min del utgör de andningshål på helgerna.
Då är normala QSO på de klassiska banden i det närmaste omöjligt på grund av alla tester ! :)

Sparky
 
finns en allmän bild av dom frekvensallokeringarna, saxat från iaru spectrum requirements 2011

The band 10100-10150 kHz was newly allocated to the Amateur Service at WARC-79, on a secondary basis. It is the only HF allocation to the Amateur Service on a secondary basis.
The band has proven highly popular to operators in the Amateur Service because it provides an essential "bridge" between the 7-MHz and the 14-MHz bands during changing propagation conditions.
The Amateur Service seeks expansion of its present secondary allocation of 10100-10150kHz to 10100-10350 kHz.

The band 18068-18168 kHz was allocated to the amateur service at WARC-79, but full implementation was delayed for some ten years pending the re-accommodation of fixed service stations. Now, most ITU member administrations permit their amateurs to use this allocation.
It has proven to be very popular with operators who wish to avoid the congestion in the 14-MHz band and who are flexible in selecting the best operating frequency for a given path. Monitoring indicates that amateur utilization of this band is higher than the utilization of adjacent bands by other services.
The Amateur Services seeks an expansion of the present allocation of the band 18068-18168 kHz to one of 250 kHz bandwidth.

The band 24890-24990 kHz was allocated to the amateur service at WARC-79, but full implementation was delayed for several years pending re-accommodation of fixed service stations. Now, most administrations permit amateurs to use this allocation.
It has proven to be very popular, particularly at those times when the MUF is below the wider and extremely popular 28-MHz band. Monitoring indicates that amateur utilisation of this band is higher than the utilisation of adjacent bands by other services. It is impractical to expand the band upward to achieve the desired 250 kHz bandwidth. Thus,
the expanded band would necessarily come from below 24890 kHz. Based on this, Norway has 24740-24890 kHz as a secondary allocation.
The Amateur Services seeks an expansion of the present allocation of the band 24890-24990 kHz to one of 250 kHz bandwidth


10 & 18Mhz känns som 14Mhz men utan den intensiva helgtrafiken, har kört med 1/4vertikalantenn. Nu när man-made QRM och atmosfäriska störnivån är så hög i villakvarteren på 160 & 80 drar man sig gärna uppåt i frekvens.
 
Last edited:
HI HI , svaren blev en bit ifrån vad jag trodde. Som vanligt är det svårt att få med allt i skrift. :)

Jag var mer på det filosofiska planet än på det praktiska med min fråga.

Jodå, FURA's bandplan ligger där bredvid radion och jag kör på bl a 10 och 18 MHz.
Men det var inte riktigt det jag var ute efter. Jag ver mer ute efter något som är mindre konkret och svårare att ta på.

Enkelt exempel:
När jag grov-rattar över banden för att se vad som är öppet, då gör jag det oftast på 3.5, 7, 14, 21 och 28. Av någon outgrundlig anledning hoppar jag över WARC.
Jag skulle ju lika gärna kunna hoppa: 3.5, 10, 18 och 24, eller kanske alla band?

Självklart inget at ha "huvudwarc" över :) , jag var bara nyfiken hur väl dessa "nya" band satt sig i era sinnen. I mitt sinne har de fortfarande inte samma status som de klassiska banden. Bara en kul reflektion tyckte jag.

73 de SM0RVV
 
För min del utgör de andningshål på helgerna.
Då är normala QSO på de klassiska banden i det närmaste omöjligt på grund av alla tester ! :)

Sparky

Samma sak för mig. Jag är relativt ny amatör (2010) och ser de banden på samma sätt som de andra, förutom just att på helgerna blir det nästan bara WARC-banden jag surfar runt på, såvida jag inte deltar i någon contest (vilket nästan bara innefattar SSA MT CW).
// Åke
 
Åtminstone förr var det lite enklare, med tanke på multibandsantenner, för hembyggaren. Men med WARC tillkom ju tre band till och därmed lite svårare att komplettera med WARC, och att få plats med flera antenner i antennparken... Men jag gillar att köra på dessa band inte bara de vanliga traditionella.
 
Jag kollade lite i mina loggar och ser att 17m verkar vara ett riktigt bra DX-band.
Många av mina långväga QSO:n finns just där (Asien, Australien, Nya Zeeland, Chile mm).
Av någon anledning är samtliga av mina QSO med Japan på just 17m.
Jag kör förresten samma dipolantenn på samtliga band (10-80m, ej 6m), inklusive WARC.
// Åke
 
Last edited:
WARC är som sagts tidigare ett vattenhål att besöka ofta. Själv tycker jag att 10116 kHz (CW-QRP) är kul då den frekvensen ofta funkar OK på gammal kul surplus, samtidigt som stora antenner plötsligt blir fysiskt små. Har börjat kolla mer o mer på 18086 (CW-QRP) och 18130 kHz (SSB-QRP) som känns lockande att bevaka lite mer.
 
Back
Top