WARC

SM0APK

Well-Known Member
Hej!
Är det någon som vet när WARC-banden introducerades?
Orsaken till frågan är att jag just skaffat en äldre rigg, som dels kan köra AM och dels är utrustad med WARC-banden. I min, nu skamfilade, föreställningsvärld representerade AM och WARC helt skilda tidsepoker.
SM0APK, Strig
 
WARC-banden introducerades gradvis under 1980-talets första halva.
Det gick fortare i några länder än i andra, beroende på vilka andra radiotjänster som skulle flyttas ur banden. Sverige var bland de sista som gav tillgång i region 1.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AM, amplitudmodulering, som du kanske menar, är ett sätt att överföra audio(tal) på en HF-signal och har inget med WARC-band att göra. WARC-band är ett frekvenssegment som blev oss amatörer tilldelat. - Jag har en inte allt för gammal tranciever, Yaesu FT-840, och den kan AM samt möjliggör användande av WARC-band.

/Sven.
 
Nej Sven, AM och WARC är naturligvis helt skilda saker, men som jag skrev i frågan trodde jag att dessa företeelser hörde till olika tidsepoker, dvs att AM var helt "ute" långt innan WARC introducerades. Den uppfattningen grundade jag bl a på att min urgamla Kenwood TS-820S varken har amplitudmodulering eller WARC-band. Den nyanskaffade "antikviteten" Yaesu FT-707 har däremot, till min förvåning, båda delarna. Så där sprack min teori. Enligt vissa uppgifter tillverkades FT-707 från1976 till1979.
SM0APK, Stig
 
Hej,
AM har väl funnits så länge vi haft tillstånd att verka som radioamatörer.
Dessförinnan uppkom AM av de "amatörer" som utvecklade överföring av tal och musik. Kanske 1920 eller även något tidigare.
Bästa 73
sm4anq
 
Verkar vara äldre än så.
Hittade om detta intressanta ämne på Radio – Wikipedia
Det finns mycket att läsa om olika modulation av av radiovågor.
Kanske lite OT.
 
Hej,
AM har väl funnits så länge vi haft tillstånd att verka som radioamatörer.
Dessförinnan uppkom AM av de "amatörer" som utvecklade överföring av tal och musik. Kanske 1920 eller även något tidigare.
Bästa 73
sm4anq

Modulationsteorin har anor från 1800-talet.

Sidbandsfrekvenser som en konsekvens av interferenser som uppstår vid "amplitudmodulering" av ljudvågor beskrivs först av fysikern Lord Rayleigh under slutet av 1870-talet i hans arbete "The theory of sound".

Redan 1900 gör radiopionjären Reginald Fessenden lyckade försök med att modulera gnistsändare och senare Alexandersons högfrekvensalternator med användning av Reisz kolkornsmikrofon och senare med magnetiska förstärkare.

I en patentskrift från 1908 av Ernst F W Alexanderson används AM realiserat med magnetiska förstärkare och synkrona demodulatorer med kvicksilvertyratroner för att åstadkomma förstärkare för telefonlinjer eller "överdrag".

Dock finns det ännu ingen teori för hur modulering går till utan det kommer att dröja tills 1915 när Bellbolagets John R Carson publicerar sin patentskrift "Method and Means for Signaling with High Frequency Waves". Där finns teorin för AM(och även SSB) beskriven på sätt som fortfarande känns igen.

AM är länge det enda moduleringsslaget som används praktiskt, men 1922 har samme Carson publicerat en annan uppsats där FM och PM beskrivs matematiskt. Det dröjer dock ytterligare 10 år innan Edwin Armstrong börjar använda FM praktiskt.

Radioamatörer använder AM så fort praktiskt användbara metoder finns för AM-generering, dvs så fort gnistsändarna blivit historia.

Tidiga AM-sändare använder drosselmodulering eller "Heising-modulering" i ett mellansteg samt linjär förstärkning i effektstegen, men på 30-talet slår "klass B-modulering" igenom när Loy Barton 1930 publicerar sin uppsats "A Plate Modulating Transformer for Broadcasting Stations" som beskriver en mycket mer effektiv modulationsmetod.

Inom amatörradion var AM ohotat som telefonimodulering fram till andra halvan av 50-talet när Art Collins börjar producera radiomateriel
för SSB. Flera av Collins apparater saknar AM-läge. Sakta men säkert trängs AM ut och i början av 70-talet är apparater med AM-läge en ovanlighet,mest beroende på brist på efterfrågan samt att AM är besvärligt och ineffektivt att generera med "lågnivågenerering" och linjärförstärkning. De flesta transceivrar saknar AM-läge,som storsäljarna Swan 350/500, HW-100/101, TS-520 och den kanske inte lika storsäljande KWM-2.
Undantagen är främst TR-3/TR-4 och "4-linen" vilka använder controlled-carrier skärmgallermodulering istället för linjärförstärkt AM.

När heltransistoriserade amatörradioapparater börjar komma under slutet av 70-talet så får AM en renässans.
Det är ganska enkelt att införa ett AM-läge när man inte längre behöver bekymra sig om att dimensionera slutsteget efter tillåten anodförlust.

Samtidigt börjar även WARC-banden hamna på bandomkopplarna. Detta blir särskilt enkelt när apparatkonstruktionen bygger på frekvenssyntes och bredbandiga förstärkarsteg.

Slutligen lite om användningen av AM i yrkesmässiga sammanhang.

I mitten av 70-talet gjordes frekvensplaneringen för både HF-flygradio och marinradio om så att AM-kanalerna planerades om till dubbla antalet SSB-kanaler. En övergångsperiod varade till början av 80-talet när AM och SSB kunde användas parallellt.

Den kvarvarande användningen av AM i marinradio var på anropsfrekvenserna 2170,5 och 2182 kHz där fram till 1/2 1999 AM (eller AME/H3E, AM med ett sidband) skulle användas. VHF-marinradio var FM från början.

Flygradion använder AM på VHF, medan AM är den modulering som används för sändning av HF-selektivanrop, SELCAL, i riktningen land-flygplan. Det finns en separat AM-signalväg och detektor i mottagaren. För potentiell samtrafik med äldre utrustning har en HF-flygradio avsedd för trafikflyg (ARINC 719) ett AM-läge även för sändning. Detta har inte använts i "modern tid". Vissa HF-manöverenheter avsedda för militärflyg har även LSB och CW-lägen på sina emissionsväljare.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
År 1933 skrev Vladimir Kotelnikov en uppsats som beskriver samplingsteoremet. Se referens 2 i Vladimir Kotelnikov - Wikipedia, the free encyclopedia, som kräver lite högskolematematik, men beskrivningen används än i dag.

Det intressant är att han också visade på sidan 15 att SSB är det överförningssättet av ljud som kräver minst bandbredd. Sidan 23 med slutsatser är också tänkvärd.
 
Karl-Arne,

Tack för en komplett sammanfattande historiebeskrivning av teknikutvecklingen inom telefoniområdet. Din beskrivning är värd att läggas till i Wikipedia.

Bästa 73
sm4anq
 
Hej!

Eftersom vi nu är lite nostalgiska så hade vi en så här underbar AM-sändare på vår radioklubb ca 1970 skänkt av SM4AMM.
http://rigreference.com/en/rig/5064-Heathkit_HX_10_Marauder
Hela klubbhuset försvann i rök tillsammans med vår Heathkit Marauder. Röken uppstod genom några ungdomar som hade tråkig Midsommarafton.
Bästa 73
sm4anq
 
Så där ja, nu fick jag verkligen svar på den ursprungliga frågan och mycket mer därtill. Tack, Karl-Arne!
SM0APK, Stig
(trådskapare)
 
Mycket intressant tråd och lysande inlägg från Karl-Arne -AOM :)

73 // Christian
 
Last edited:
Jag kan fylla på med detaljen om när svenska amatörer fick WARC-banden, det var den 1/12 1984. Den 1/4 1982 hade vi fått tillgång till 1,8 MHz med max 10 W inmatad effekt till slutsteget.

Lennart
 
Jag kan fylla på med detaljen om när svenska amatörer fick WARC-banden, det var den 1/12 1984. Den 1/4 1982 hade vi fått tillgång till 1,8 MHz med max 10 W inmatad effekt till slutsteget.

Lennart

Det var spännande när vi fick de nya banden. Det var många med mej som satt uppe på natten när fick köra 160 m. Själv använde jag en nedtrimmad Geloso-VFO.

/Roland
 
Back
Top