WEB problem

sm6nzb

Well-Known Member
Hej
Någon som kan förstå varför resultatsidan har börjat "ladda ner" textfiler istället för att visa dom ? Kolla på http://ham.se/vhf/nac04/0408/0408.htm
Klicka tex på SK6AL testkommentar som är en .txt fil

Med Internet explorer 6 (sp2) så öppnas txt filen i eget fönster men i Opera så visas den i
samma fönster. Jan SM4HFI rapporterar att i IE 5.5 där blir det:
"Du har valt att hämta en fil från den här platsen osv... vad vill du göra med den:
Öppna eller spara ..."

Det jag gör annorlunda är ju att jag SPARAR FILEN med Opera innan jag laddar upp den på hemsidan....

Många testloggar ser annorlunda ut i Operas M2 läsare. Loggar som borde vara bifogad
fil verkar ligga ibland texten och blir sparad med dubbelt radavstånd så det inte
godkänns som EDI logg.

/ 73 Tommy
PS jag bytte till Opera då min nya Outlook Express är så säker att okända bifogade
inte visas över huvudtaget. Varje ändelse typ .log .pri osv måste definieras om för att kunna tas in. DS
 
Hej
fick ett tips av Janne SM4HFI.
Det verkar som Opera sparar textfiler i UNICODE format...
Hittar inte hur man ställer om detta...
Kollar vidare i kväll....
/ 73 Tommy
 
Vet inte om du ändrat på något för filen visas fint i min Netscape 7.

Du kan också kolla med den som driftar web-servern om han/hon ändrat i 'mime' informationen. Webb servrar skickar förutom själva filen en del extra information som talar om vad det är för data som kommer. Denna information används av sidbläddrarna för att bestämma om filen kan visas eller om den måste sparas på disk. Eftersom inte så många operativsystem jag känner till kan sätta mime-typen per fil så brukar man mappa över detta från extension så att filer som har .txt antas vara text/plain, medan .htm och .html blir text/html och .xml blir application/xml.

Exakt hur mappningen går till är beroende på serverprogramvara.
 
Hej, tack för info Leif.
Servern är vår egen, sonen har några sycken på ett webhotell. Han själv åker Flodida runt just
nu så han har nog inte ändrat något. ( finns givetvis en adm i stan för nödgrejer )

Det som hänt är ju att jag bytt till Opera enligt ovan.....

/ 73 Tommy

PS kanske höres i kväll, har fått 44 el från WIMO men TUG ej klar )
 
Back
Top