Wibe mast, fundament och fästpunkter för staglinor

sm2vbk

New Member
Tjena!!

Lite mer funderingar angående fundament...

Mast 18m Wibe 25-28cm i trekant sida (horisontella tvärstag).

Svaren jag fick på mitt föregående inlägg angående vinkel till staglinorna är att vissa kör med enbart 20 graders vinkel mellan mast och staglinor.
Kommersiellt går man tydligen ej under 30 grader...
I mitt fall blir det 25 grader med möjlighet till en fjärde sektion och då blir det ca 20 grader.

Men nu till funderingar kring fundament och fästpunkter för staglinorna.
Skriv gärna om era erfarenheter av vad man klarar sig med för fundament till masten och lösningar på hur man kan fästa staglinorna och hur djupt de behöver vara nergrävda och hur stora de behöver vara!
Jag funderade på att använda en ganska krafyig U-balk som "ankare" för staglinorna.
Hur lång kan behövas? 1 meter? Hur långt behöver jag gräva ner dem?

Gropen för mastfundamentet har jag grävt idag och det blir ett 200 liters som jag svetsade på med 20cm dvs ca 110cm högt "200 liters" oljefat som jag har som gjutform.
Hur mycket behöver man armera?
Hör av er med tips och ideer!!

//Micke


Hör gärna av er med tips och ideer!
73 de SM2VBK, Micke
 
Hej Micke
Som jag skev i ditt tidigare inlägg så är det inte höjden som spelar så stor roll uten hur bred plattan är.
Men man bör även ta hänsyn till tjäle för en stadig grundläggning och med tanke på din distriktsiffra så befinner du dig i norra sverige vilket kräver lite djup på fundamentet för mast och staglinor.
Enligt SBN 80 (Svensk byggnorm) så bör du ner till över 2 m djup. SBN 80 gäller ej längre som styrande dokument men är tillämplig i vissa fall (detta är ett sånt fall). Likaså ska staglinorna vara lika långt nere under markytan.

Armering till mastfundament:
Antar att du gjuter in bultar att fästa masten i så förläng bultarna med ett armeringsjärn. Den kräver inte så mycket armering om du tänker ha den höjden. däremot om du gör den 2 m lång så kan det vara klokt i att stooppa i ett par extra järn när du hällt i betongen. OBS se bara till att all armering har 5 cm betong runt om sig.

Staglinor:
Skulle hellre tagit 20cm från ett oljefat och använt som gjutform. dvs Ø60cm*20cm och lägg några bitar av armeringsnät krosvis i formen samt en rejäl fästögla för staglinan eller ännu bättre om du kan få tag i ett varmgalvaniserat stag att gjuta in i plattan som räcker ända upp till markytan.
Det viktiga är att förankringsplattan till staglinorna är vinkelrät mot staglinan. Ska du staga på mitten så ska du ligga någonstans mitt emellan med vinkeln till plattan.

Sen kommer det viktigaste av allt: PACKA ordentligt, har du grävt ett 2m djupt hål så behövs en maskin för att packa. Markvibrator hyr du hos Cramo eller någon lokal markentreprenör. Men fyll inte för mycket mellan packningarna MAX 40cm sen packa igen.

Hoppas du har fått lite mer på fötterna.

73 de Peder
 
Back
Top