Tjena!!
Lite mer funderingar angående fundament...
Mast 18m Wibe 25-28cm i trekant sida (horisontella tvärstag).
Svaren jag fick på mitt föregående inlägg angående vinkel till staglinorna är att vissa kör med enbart 20 graders vinkel mellan mast och staglinor.
Kommersiellt går man tydligen ej under 30 grader...
I mitt fall blir det 25 grader med möjlighet till en fjärde sektion och då blir det ca 20 grader.
Men nu till funderingar kring fundament och fästpunkter för staglinorna.
Skriv gärna om era erfarenheter av vad man klarar sig med för fundament till masten och lösningar på hur man kan fästa staglinorna och hur djupt de behöver vara nergrävda och hur stora de behöver vara!
Jag funderade på att använda en ganska krafyig U-balk som "ankare" för staglinorna.
Hur lång kan behövas? 1 meter? Hur långt behöver jag gräva ner dem?
Gropen för mastfundamentet har jag grävt idag och det blir ett 200 liters som jag svetsade på med 20cm dvs ca 110cm högt "200 liters" oljefat som jag har som gjutform.
Hur mycket behöver man armera?
Hör av er med tips och ideer!!
//Micke
Hör gärna av er med tips och ideer!
73 de SM2VBK, Micke
Lite mer funderingar angående fundament...
Mast 18m Wibe 25-28cm i trekant sida (horisontella tvärstag).
Svaren jag fick på mitt föregående inlägg angående vinkel till staglinorna är att vissa kör med enbart 20 graders vinkel mellan mast och staglinor.
Kommersiellt går man tydligen ej under 30 grader...
I mitt fall blir det 25 grader med möjlighet till en fjärde sektion och då blir det ca 20 grader.
Men nu till funderingar kring fundament och fästpunkter för staglinorna.
Skriv gärna om era erfarenheter av vad man klarar sig med för fundament till masten och lösningar på hur man kan fästa staglinorna och hur djupt de behöver vara nergrävda och hur stora de behöver vara!
Jag funderade på att använda en ganska krafyig U-balk som "ankare" för staglinorna.
Hur lång kan behövas? 1 meter? Hur långt behöver jag gräva ner dem?
Gropen för mastfundamentet har jag grävt idag och det blir ett 200 liters som jag svetsade på med 20cm dvs ca 110cm högt "200 liters" oljefat som jag har som gjutform.
Hur mycket behöver man armera?
Hör av er med tips och ideer!!
//Micke
Hör gärna av er med tips och ideer!
73 de SM2VBK, Micke