wibe master

sa7aub

New Member
hej, ny på forumet och som amatör, har en fråga rakt av innan jag ska försöka kolla igenom bakåt i forumen

köpte en wibemast och vill kolla med någon som annvänt dom innan, fick inte med instruktionerna men tror jag rett ut allt men vill fråga innan

första, kan man skicka upp den utan stagning i fint väder utan last?
ska fästa den vid min valp som håller den relativt bra

hur hissar man den i vanliga fall?

fanns med måsttbant och vindor, och misstänker att man bara slår ner pinnarna vid ringarna på måttbanden och fäster wirena med rätt färgkod o.s.v men ska man spänna upp dom på något speciellt sätt innan eller efter?

det är en 21.5 m teleskopmast från wibe, finns hos militären med, och känns igen ganska enkelt då den är 6kantig och i aluminium
http://www.wibe.se/
 
Hej,

Masten kan resas utan staglinor om den är förankrad vid fordonet. I det fallet kan den även bära antennlast. Maximal lasten kan jag inte uttala mig om, men normalt kan den bära två 400MHz yagis på åtminstone 10 element (mins inte elementantalet på antenn 4).
Masten får i detta läge inte hissas.

Tänk på säkerheten!!

Vid resning har ett antal master av denna och liknande typer rasat, så tänk på riskområde och ha minimalt med personer innanför detta. Även små objekt som faller från 21 meter kan orsaka personskador. Tänk även på marken beskaffenhet så stagpålarna får ordentligt fäste i marken, annars är risken att den lossnar och masten faller. Vid militär resning av mast krävs hjälm. En bygghjälm är att rekomendera.

Vid resning ska staglinorna förankras i två "ringar" med 120 graders vinkel mellan stagpunkterna. Staglinorna fästs i respektive ögla på masten innan den reses. Rullarna med de svarta (tror jag) linorna ska sitta innerst. De svarta linorna stagar första sektionen av masten och ska sträckas och låsas när masten står vertikalt. Därefter hålls de sträckta tills masten är nervevad och ska fällas. Mastfoten ska förankras med två spett som håller den på plats. Det ska följa med en stege som fästes mot nedersta sektionen på masten så man kan klättra upp till masttoppen när den är nervevad. Vid klättring ska samtliga staglinor vara sträckta och låsta.

För dokumentation och instruktionsböcker kan du kontakta FMV eller Ledningsregementet (fd S1) och höra om det finns några överexemplar till skänks.

Lycka till
Reynir
 
Jag har en 10 meters version av denna mast. Det är inte så att någon sitter på en handbok / reparations / reservdels handbok till denna typ av mast ?
 
Back
Top