WiFi extender / brygga

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har försökt hitta en produkt som låter mig "sända" mitt nätverk till gäststugan 50m bort.
Hade tänkt använda en riktantenn (2.4GHz) för att få kontakt med gäststugan.
Jag vill alltså ha en "burk" som har RJ45 kontakt för anslutning till LAN och SMA-kontakt till min antenn.
"Burken" skall matas med separat nätdel, inte POE.

Jag har letat men kan ej finna! behöver hjälp.
 
Hej
Jag använder burkar från Zyxel för den uppgiften.

WAP3205V3 finns på till exempel Dustin för strax under 400kr.

Jag har använt Nedis antenn 4G-/3G artikel nr Art. nr: 004905 hos jula.se, just nu 399kr . Samma/liknande antenn finns hos kjell.com, numera märkt 5G-/4G Artikelnr: 30144 799kr.
Båda antennburkarna innehåller kretskortsantenner monterade i X och fungerar tillsammans med adapter sma hona till RP SMA hane utmärkt för detta ändamål. Antennerna är avsedda för mimo och levereras med en 2,5m lång lågförlustkabel från varje antenn med SMA hane i ändan.

Numera har jag bytt till rundstrålande antenner ute på husets gavel och behållit Nedis antennen i bortre ändan.

(Jag gjorde en liten fix och monterade om antennerna till vertikala i Nedisburken när jag bytte till rundstrålande antenner på huset).

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag använder burkar från Zyxel för den uppgiften.
Jag har ju redan två st ASUS AC1750, en i varje hus.
Hade hoppats på att det fanns produkter direkt avsedda för att överföra LAN trådlöst med extern antenn.
Jag vill ju inte utöka mitt lokala wifi-nät runt om på tomten utan bara koppla ihop dom båda routrarna.
 
Ja, du skaffar en WAP3205V3 och monterar den med yttre antenner på gäststugan.

Burken går att ställa i tre olika driftlägen, accesspunkt, repeater eller brygga.
Inställd i bryggläge låter du den ta emot WIFI-signalerna från huset och kopplar sedan CAT 5 kabel till din ASUS AC1750.

Jag fick leta ett tag innan jag hittade en vettig lösning där jag inte behövde modda WIFI-burkar med kontakt för yttre antenn.
Jobba hemma boomen medförde extra krångel då i stort sett allt sådant material varit slutsålt/restnoterat.

Här hemma blev det lite extrafixande då en bastant skorsten och byggnader med plåttak skymmer där jag vill ha täckning. Tomttäckning kom på köpet när jag löste täckningsproblematiken.

Inkommande fiber går till en ASUS RT-AX55. Därifrån kabel till andra sidan huset där en WAP3205V3 med yttre antenner är ställd i accesspunkt läge. På denna accesspunkt lyssnar en WAP3205V3 med yttre antenn i bryggläge som sitter i det plåtklädda schacket vid mastfoten. Gäststugan ligger förstås åt andra hållet så i den står en WAP3205V3 i repeater läge.

Det blev visst lite övertäckning från den rundstrålande accesspunkten, men det gör inte så mycket att det finns WIFI täckning även i ladugården.

Det är som du säger lite ont om prylar som kan lösa den önskade funktionen. Hittar du en dualbandburk som har SMA kontakter för yttre antenner får du gärna tipsa mig.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Kanske TP-links radiolänk för utomhusbruk kan vara en lösning

 
Kanske TP-links radiolänk för utomhusbruk kan vara en lösning
Den ska jag kolla upp!
Hoppas bara att den går att köra på en extern "linjär" strömförsörjning.
Switchade POE aggregat har inget berättigande i radiomiljö.
 
Den ska jag kolla upp!
Hoppas bara att den går att köra på en extern "linjär" strömförsörjning.
Switchade POE aggregat har inget berättigande i radiomiljö.
Hmm, kollar man noga så ser den tyvärr ut att vara POE-matad
 
Jag har lekt lite med en RE305 från Tp-link. Den har rätt många "moder" men ingen ingång för externantenn. Finns hos Kjelle.

Öppnade den och såg att det går nog enkelt att modda den för 3,3V DC.
 
Nu har jag kollat upp vad som menades med "inte riktig POE"
Radiolänken CPE210 levereras med "passiv POE" adapter.
Detta betyder att den inbyggda nätdelen i POE-injektorn bara levererar 24VDC utan att utföra någon handskakning med den inkopplade enheten.
Detta är bra ur en radioamatörs synvinkel eftersom det då är möjligt att tok-filtrera utspänningen om det skulle behövas.
En "riktig POE" 802.3af eller 802.3at, utför handskakning med inkopplad enhet och skulle man då införa ett externt filter (massor med extra kondingar) så funkar inte denna handskakning och nätdelen stänger ner.

Jag kommer inte ihåg alla detaljer men vi konstruerade sådana aktiva POE-agg på jobbet och det var väldigt svårt att få dom godkännda och certifierade map RFI.
 
  • Like
Reaktioner: QRP
@ KBW: Såg Du om det gick att modda den så att man kunde använda en extern antenn eller var det fråga om någon sorts diversitet?
 
@ KBW: Såg Du om det gick att modda den så att man kunde använda en extern antenn eller var det fråga om någon sorts diversitet?

En bild säger mer ....

Bara att ansluta ser det ut som, svaret - det är lätt!
 

Attachments

  • DSC_0840.JPG
    DSC_0840.JPG
    490,7 KB · Views: 20
Högt sittande antenner är oftast en fördel för att kunna se över hinder.
Antenner_på_huset.jpg
På husets övre våning sitter antennerna på en utliggare, dels för att kunna se över mellanliggande byggnad men även för att kunna komma runt nockplåten.

Den korta antennen har ett medföljande datablad där diagrammet visar ett rejält minima mot horisonten. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det eller om jag ska prova att vända antennen nedåt.

Antenn_på_boden.jpg
På boden fick jag montera antennerna på ett 5 meters rör för att kunna se husets antenner. Antennkablarna var bara 2,5m så jag fick skarva med lågförlustkabel för att nå in till bryggan.
(LMR195 och HSR200 har betydligt lägre förluster än vanlig RG58 och finns som förlängningskablar på kjell.com. Vanliga kontakter till RG58 passar dessa kablar)

Masten står bakom boden och en stor mängd stora träd i linje mot huset gör att jag skulle behöva montera WIFI antennerna 18 meter upp i masten för att komma ohindrat till huset. (Det känns overkill att skaffa 7/8 coax till nätverket).

Jag jobbar på en fiberlösning men det tar emot att behöva gräva långt i stenrik jord.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag har haft liknande problem med att få till fullgod täckning i trädgården. Har provat några olika trådlösa routers placerade i ett uthus Men med bef antenner. Räckvidd 10 m och ibland längre men ostabilt.

Drog fram en nätverkskabel till markskåpet till masten som står mitt på tomten. Placerade en D-Link AP där. Räckvidd ca 20 m men lite knackigt inne i uterummet och verandan.

Dock fick jag ut en massa störningar som rasslade på MV och de lägre KV-banden.

Lösningen blev att placera AP i radiorummet och använda en 7/8 tums reservkabel som redan fanns framdragen. 42 m dämpar några dB men med en vertikal dipol monterad på toppen av markskåpet blev det bra signal i uterum och i stort sett hela trädgården på iFånen och paddan. Ca 40-50 m i alla riktningar. Lite kortare bakom huset som väl dämpar lite.

D-Linken ger +20 dBm toppeffekt mätt direkt i SMA kontakten.

Men borde inte räckvidden vara större med så hög effekt och fritt placerad antenn utomhus?
 
En delbild av databladet för den korta dualband antennen jag syns på bilden ovan kanske ger vissa svar över räckviddfrågan?
dualband_wifi.png
Tyvärr är inte upplösningen bättre men det vertikala diagrammet väcker vissa funderingar över hur bra just den här antennen är.

73/ de SM7NTJ Lorentz
 
Hmmm. Man kan tänka sig att vertikaldiagrammet i databladet borde roteras 90 grader så att huvudlobens maximum hamnar i 0 grader? Ser konstigt ut...

/Bengt
 
Men borde inte räckvidden vara större med så hög effekt och fritt placerad antenn utomhus?

Wifi är sällan brusbegränsat. Oftast störbegränsat, i varje fall på 2.4 GHz. Beror på hur många andra användare det finns i närheten. På 5GHz finns fler kanaler och mer utrymme. Så där kan det ibland funka bättre men väggar o annat dämpar mer också...
 
Back
Top