Win-Test ? någon som har testat

Jag använder Win-Test för alla tester utom de nordiska testerna där jag använder Log4U. Tycker att Win-Test uppfyller de kraven jag har på enkelhet och är väldigt översiktigt.
 
För KV-tester av alla de slag funkar Win-Test alldeles ypperligt. Har ingen erfarenhet av det som VHF-program dock.

Enda nackdelen är att det kostar 50 EUR eller liknande, men jag har köpt ett par licenser ändå de senaste 8 år sen som jag kört contest denna vända... Väl investerade pengar för ett driftsäkert program som dessutom är smart konfigurerat för snabb och effektiv inmatning.

73 de Mats LRR (RM2D eller RM5A i SAC SSB till helgen - med Win-Test så klart)
 
Jag har använt Win-Test i många år. Men sedan något år tillbaka växlar jag mellan N1MM och Win-Test. Alla tester finns inte i Win-Test, tyvärr.
Kort sagt så är det ett bra program. Det finns dock några saker som är speciella och skiljer sig från till exempel Writelog och N1MM. En detalj är att man inte ser vilken frekvens utan enbart bandet för tidigare loggade stationer. En liten detalj men i vissa fall blindgörande. Det är väldigt duktigt på SO2R men det finns ett annat alternativ som är ganska mycket bättre än Win-Test. Om man inte kör SO2R så finns det många saker i programmet som man aldrig behöver bekymra sig om.
Det är trevligt att ha på skärmen, kanske det trevligaste.
När det gäller anpassningsbarhet så har Win-Test utomordentligt fint gränssnitt genom LUA. Alla mina specialhyss har hitintills gått att lösa den vägen. Mycket bra. Det kan däremot inte avkoda CW så som Writelog kan. Om man vill ha det så. Den som vågar...
Supporten är bra i mailinglistan.

Jag måste ändå framhålla att för en någorlunda stor peng som måste till för att få en licens till Win-Test så är motprestationen från de två fransoserna inte tillräckligt stor.
N1MM är helt gratis och har alltid varit. Det finns en orsak till det och det är att Tom/N1MM inte vill vara tvungen att rätta sig efter "användarna" utan kunna säga: Gör det själv då. Ändå är supporten definitivt bättre än för de andra köpeprogrammen. Jag har själv fått till stånd en större modifiering (för SO2R).

Många av oss tänker "äh, om det är gratis måste det vara mindre bra - ingen gör väl nåt bra gratis!". Tvärtom! N1MM får den inställningen helt på skam. Däremot är det lite tråkigare att ha på skärmen än de båda andra köpeprogrammen. Men man vänjer sig vid det likaväl som någonting annat.

Om man tittar på Win-Test så bör man nog titta också på Writelog. Win-Test är franskt, framtaget i samspråk med Bavarian Contest Club, vill jag minnas. Writelog är amerikanskt. Ron/K5DJ har varit en god man för den fina supporten genom mailinglistan. Writelog var det första köpeprogrammet jag skaffade mig efter CT. Det var 1995. Perfekt för digitala moderna.

Enklast att ställa in och komma igång med är troligen Win-Test. Naturligtvis beroende av vad man tänker göra. N1MM fordrar några inställningar om än inte komplicerade. Vad är inte komplicerat nuförtiden, förresten?

I nätverkskonfigurationer är min erfarenhet att Win-Test går stabilast i trots RFI. Writelog kan vara en katastrof om man inte lärt läxan ordentligt om hur man skärmar, stämmer av slutsteget och hur man gör med sina ferriter. Win-Test har fungerat mycket bättre i M/M.
Kör man singel är alla såna problem egentligen väck. Utom kanske flimmer på skärmen...
 
JI nätverkskonfigurationer är min erfarenhet att Win-Test går stabilast i trots RFI. Writelog kan vara en katastrof om man inte lärt läxan ordentligt om hur man skärmar, stämmer av slutsteget och hur man gör med sina ferriter. Win-Test har fungerat mycket bättre i M/M.
Hej Bengt

är fräck och avviker lite från grundfrågan då jag fann din sista kommentar om störkänslighet vid nätverkande intressant. Har du erfarenhet av N1MM i nätverk? och vad är i så fall dina erfarenheter? Tänker på den eventuella störkänsligheten och om du möjligen har någon kommentar hur den är att sätta upp i nät och hur den fungerar rent användarmässigt vid multi körning?

73 Johan SA3BYC

Ps. för att haka på RM2D's avslut ... med N1MM från SI9AM i helgens SAC SSB i Multi-One klassen ;)
 
Last edited:
Johan, jag har kört N1MM i M/M vid 3-4 tillfällen. På samma plats som Writelog och Win-Test M/M. Det är lätt att få igång N1MM. De andra programmen är egentligen inte så besvärliga heller.
När RFI kommer farande som en buffel så kraschar gärna Writelog helt. Win-Test kommer igång igen oftast utan att man behöver boota om. N1MM hänger sig men streamar ut igen eftersom den ropar ut. Likadant som CT gjorde på sin tid. Jag körde till och med CT över Packetmodem för trådlöst nätverk i Yapp mode (hette det verkligen så?) och det ropade också ut om den andra änden till exempel bootade om. Mycket välfungerande. N1MM upplever jag likadant.
Däremot är det besvärligt när datorerna inte är stabila. Det är ju den andra sidan av nätverkandet. Programvaran rullar på men datorn får tuppjuck. Då får man ta till flaskan...och det har jag provat...det blir ändå värre då...
Windows och Dell....
Eller en laptop som inte är skärmad. Katastrof.
Datorerna måste vara chassiejordade direkt till radioutrustningen annars nada contest om man kör HP. Det har sina fördelar att köra QRP men vem orkar köra QRP M/M?

Redigerat:
Förlåt Johan, jag glömde. Användarmässigt i nätverk är N1MM som de andra programmen tycker jag. Det är väl mest en smakfråga om huruvida man vill ha mycket färger på skärmen eller är mera intresserad av informationen som sådan. Det är lika lätt att skyffla stationer mellan operatörerna med alla programmen.
I en M/M är det bara viktigt att inte någon operatör blir fingerklåpig och börjar vrida runt inställningarna.
Användarmässigt är nog mest en smakfråga alltså.
 
Last edited:
Tack Bengt! alltid väldigt intressant att få förstahands info från den som verkligen provat och dina erfarenheter får mig att le lite grand. Då har man satsat på rätt häst och det känns alltid bra ;) Har ett litet nätverk här hemma och tänkte passa på att sätta upp en extra PC med N1MM. Om inte annat så är det bra att ha testat att konfigurera och så kan man alltid träna lite på multi miljön.

73 / Johan
 
Då har man satsat på rätt häst och det känns alltid bra ;)
73 / Johan

Johan, det franska fullblodet Win-Test är i detta fall rätt häst att satsa sina riksdaler (eller Franc) på :)

73 de RM5A (big gun station i ställer för small pistol RM2D), dock givetvis med Win-Test som standard även på denna ryska station
 
Jo du Mats vet att du tycker om den programvaran. Jag som har växt upp i den Småländska delen av ditt avlånga fosterland ser till sekinerna också. Ett lika bra program? åtminstone nästan, om jag tolkar olika svar rätt. Det smakar smultron i munnen på en little pistol stationsinnehavare ;)

73 å hörs i SAC till helgen!

Johan

i helgen SI9AM - är väl åtminstone en halvstor Big Gun ..
 
Back
Top