Windom, Caroliona Windom, FD4, FD3

SM4FPD

Well-Known Member
Ja dessa antenner är livligt debatterade, och alla vet vi numera hur "dåliga" de är. Hur mycket RF-feedback de ger etc. rena skiten...
Frågor om vilken balun det skall vara, huruvida matarledningen strålar, skall göra så, eller ej är omstridd.
Någon direkt verifiering om den praktiska verkligheten är svår att få fram.

Det förekommer oxo en och annan radioamatör som lyckat genomföra radiokontrakter med dem, och till och med DX. Ja det förekommer till och med de som är nöjda.

Obs att jag är inte ute efter att förhärliga eller fördöma antennen utan att försöka få veta mer.

Så vitt jag förstår är ursprunget till denna antenn matad på en tredjedel med tråd som nedledning. Den horisontella delen 13,8 plus 27,7 m, nedledning med tråd av tydligen fri längd. Matad som ändmatad tråd.
FD3 blir då: 6,9 och 13,8 meter.

För mig ser detta då ut som en T antenn, eller en vertikal tråd, (nedledningen) med toppkapacistans.

Nå, jag är ute efter kommenterarer, och hur det kan gå att byta denna matare till koax??? Historik? Teori? Och att det då fortfarande är en FD4 om man matar den med koax..

Någon som kör med ursprunget? dvs trådmatad?

Googlar man på Windom, FD4, FD3 får man bara se koaxmatade varianter idag.
Förr körde radioamatörer med trådmatning till sin FD4.

Strävan mot kaoxmatning är förmodligen driven av önskan att slippa antennavstämmare. En "fantastisk utveckling"......... eller?



Nån som tycker något? För att bredda kunskapen.


de
FPD
 
VS1AA-antennen var populär bland öststatsamatörerna när jag började på 60-talet. Kanske för dess enkelhet och höga effektivitet. Troligen en av de allra bästa allround-antennerna som finns. En lagom blandning mellan horisontell och vertikal polarisation. Ingen tung koax som tynger ner eller stör det estetiska intrycket.

Kika på fig 2 där man även ser hur anpassningen mot sändaren kunde göras. Även fig 3 är intressant där det beskrivs en sidledsavstämd omvikt dipol. En kul idé tycker jag. CUPLORUL DE ANTENÃ sau TRANSMATCH-ul

Här är en till: http://ha5cfj.hu/dm2abk/10221.html

Här kan man läsa om Mr Windom själv och om VS1AA m m. History: From Windom Antenna to Multiband OCFD - HAMwaves.com

Läsvärt tycker jag. Nu har jag tyckt till som du önskade Roy, vad tycker andra?

/Bengt
 
Last edited:
Jag håller helt med i det Bengt/EQL skriver i sitt inledande stycke. En bra kompromiss mellan vertikal och horisontell polarisation, vilket ger en bra allround-antenn.

Detta när antennen, som i stt ursprungliga utförande, matas med enkeltråd. Med en ideal matning med partråd eller koax, är den inte längre en VS1AA/Windom utan en horisontell dipol med osymmetrisk matning.

I praktiken kommer dock oftast även matarledningen i detta fall, att bli en mer eller mindre bra strålare, varför den får (av misstag?) visst släktskap med ursprungskonstruktionen.

Roy, på grund av osymmetrin, tror jag inte att man kan se den horisontella delen som en topp-kapacitans.

Jag röstar för att funktionen blir bäst med antennen i sitt ursprungliga utförande!

Och då är det en till som tyckt...

73/Lasse
 
Strävan mot kaoxmatning är förmodligen driven av önskan att slippa antennavstämmare. En "fantastisk utveckling"......... eller?

Den moderniserade koaxmatade varianten fungerar mycket bra utan antennavstämmare.

Varför har då denna antenn blivit så till den milda grad påhoppad?

/Micke
 
Den moderniserade koaxmatade varianten fungerar mycket bra utan antennavstämmare.

Varför har då denna antenn blivit så till den milda grad påhoppad?

/Micke

PA0FRI, mannen bakom S-Matchen, har en hel sida om OCF/FD4.

Instinktivt reagerar jag emot en dipol som är medvetet "obalanserad". ;) Men med rätt balun (INTE nu igen :)) så kanske man slipper mantelströmmar? Gissar att skeptikerna har just haft problem med mantelströmmar?
 
Kan vara mantelströmmar som är problemet.
Tyvärr är det sällan eller aldrig man får höra några riktigt sakliga argument mot antennen utan väldigt ofta uttrycks känslomässiga åsikter och kommentarer.

Given förutsättningarna: Koaxmatad flerbandsantenn som kan användas utan tuner.
Kan man acceptera dessa förutsättningar och begränsningar så anser jag att det är en alldeles utmärkt antenn.

/Micke
 
Tack för synpunkter. Sjutton vad vi lär oss mycket!

En gång i historien var det en nybörjare som hade skaffat sig en JR-599 och en TX-599. Och hade börjat köra kortvåg. Han hette SM4FPD, detta må vara tidigt 70 tal.
En lördag skulle jag hälsa på SM4FXH i hans sommarstuga, nära Tyngsjö, tog med TRIO-linen och han hade just satt upp en kortvågsantenn. Vi kopplade in och började stämma av. TRIO 599 hade metallrattar och jag brände mig våldsamt när det började bli effekt.
Mycket förvånad, och antennen var ju färdigköpt med balun och allt, uppsatt efter konstens alla regler.
Det gick inte att få upp effekten utan att bränna sig våldsamt.
Nå det var väl jordning som saknades tyckte vi, upp med fönstret och ett par meter tråd ut till ett nedslaget rör som jord.
Nu skall det väl gå.
Inte, man brände sig vålsamt så fort anodströmmen dippade och gick upp mot 50 - 100 mA.
Det blev ingen radio den dagen. Vi fick nöja oss med att lyssna på fåglar, ljuga för varandra och avnjuta en fika.
Efterhand har jag förstått att det var en Windom han hade satt upp.
Ja vad jag tycker om atenntypen vet ni ju.

Intressant Bengt att den kan heta VS1AA

Obs att trånden avser jag skall handla om den ursprungliga versionen av antennen med trådmatning.

Emotser fler synpunkter och kommentarer, tyckanden och fakta.


de
FotPeDahl
 
Tack för synpunkter. Sjutton vad vi lär oss mycket!

En gång i historien var det en nybörjare som hade skaffat sig en JR-599 och en TX-599. Och hade börjat köra kortvåg. Han hette SM4FPD, detta må vara tidigt 70 tal.
En lördag skulle jag hälsa på SM4FXH i hans sommarstuga, nära Tyngsjö, tog med TRIO-linen och han hade just satt upp en kortvågsantenn. Vi kopplade in och började stämma av. TRIO 599 hade metallrattar och jag brände mig våldsamt när det började bli effekt.
Mycket förvånad, och antennen var ju färdigköpt med balun och allt, uppsatt efter konstens alla regler.
Det gick inte att få upp effekten utan att bränna sig våldsamt.
Nå det var väl jordning som saknades tyckte vi, upp med fönstret och ett par meter tråd ut till ett nedslaget rör som jord.
Nu skall det väl gå.
Inte, man brände sig vålsamt så fort anodströmmen dippade och gick upp mot 50 - 100 mA.
Det blev ingen radio den dagen. Vi fick nöja oss med att lyssna på fåglar, ljuga för varandra och avnjuta en fika.
Efterhand har jag förstått att det var en Windom han hade satt upp.
Ja vad jag tycker om atenntypen vet ni ju.

Intressant Bengt att den kan heta VS1AA

Obs att trånden avser jag skall handla om den ursprungliga versionen av antennen med trådmatning.

Emotser fler synpunkter och kommentarer, tyckanden och fakta.


de
FotPeDahl
Märkligt!?
Kollade ni om det var avbrott någonstans? Om det blir så mycket reflekterad energi att det bränns vid radion, så borde det väl vara ganska högt SWR?
Jag har kört med Windom, hembyggd, och det har ju fungerat ganska väl. Jag hade 450 Ohms stege ner till en metallåda som satt på ett långt metallrör, som till största delen var nedbankad i backen. I lådan satt en 6:1 balun, och sedan hade jag ca 20m koax in till shacket.
Visserligen behövdes en avstämmare, men jag hade intrycket att impedanserna var ganska snälla. Tittar man på teorin bakom antennen OFCD så borde det ju också bli så.
 
Tack för synpunkter. Sjutton vad vi lär oss mycket!

.....

Obs att trånden avser jag skall handla om den ursprungliga versionen av antennen med trådmatning.

Emotser fler synpunkter och kommentarer, tyckanden och fakta.


de
FotPeDahl
Carolina Windom och FD4 är koaxmatade OFCD antenner.
Den antenn som du provade hemma hos din kompis, var det en med enkellledare som matarledning?
 
Visst var det koax, annars kör man ju inte balun och kopplar direkt till en sändare med Pi filter.

Anntennen var hel men vad vi talar om är obalanströmmar, mantelströmmar.
Något som ofta kan skada radion, jag har med detta i minne i 35 år kännt till vad som förstör SWR bryggor, i lösa mätare, i avstämmare med inbyggda mätare och inbyggda i sändare.
Det första jag tar reda på vid sådan skador är vad man kör för antenn.
I så gott som alla fall är det en snedmatad dipol dvs en FD4 med koax.
Möjligen en GP där koaxen utgör ett av jordplanen.

Men som sagt nu ville jag veta mer om den trådmatade.

de
NFKR (Nedre Frykens KustRadiostation)
SM4FPD
 
Rothammel har en genomgång på flera sidor om Windomantennen matad med en tråd, påhittad av W8GZ och vidareutvecklingen till en flerbandsantenn av VS1AA.
 
SM4FPD Roy

Har du glömt när du hälsade på mig på Gärdet i Hagfors 1965 ?
Jag körde en enkeltrådsmatad Windom mellan hustaken, 41 m lång 2 mm blank Cu ca 10 m upp. Nedledningen, 1 mm isolerad Cu, fastklämd i fönstret. Som jord hade jag värmeelementet, som på den tiden verkligen var jord.
Du plus en annan liten knatte hade klättrat upp på en snödriva utanför fönstret för att nå upp till nedledningen och klämde på den när jag tryckte ned nyckeln. Ni kände ingenting av mina utmatade 50 W !

För koll på utmatad effekt vid anodströmsdip hade jag lindat några varv Cu runt nedledaren, som via en diod + konding gick till en analog mA-meter.
När PI-filtrets lastkonding fått dippet alltför flackt, så gick antennströmmen ned. Gick inte att "stämma av" fel.

Min BC312M + hembygd TX (ombygd surplus från Radio AB Ferrofon) medgav inte några DX på högre band än 20 m, men många 80 & 40 m QSO blev det och några på 20 m.

Vad jag kan minnas, hade jag aldrig några "heta" punkter i shacket. Däremot minns när grannen berättade att han hört mig på sin rullbandspelare vid ett AM-QSO med en norrman !

Så nog har du sett en "riktig" Windom Roy :)

Sparky
 
Att mata !/2 våglängd tråd osymetriskt - d v s cirka 1/3 från ena ändpunkten - är för mig "onaturligt" och enligt min mening en nödlösning. Finns det något mera naturligt än en dipol som är grunden för de flesta resonanta och icke resonanta antenner. Återfinnes i quad-antenner, extended dubbel-zepp, "mattor" av helvvågsdipoler, log.periodare etc.

Om konceptet, Windom, hade varit så bra hade med största sannolikhet iden använts av "små" kommersiella stationer med begränsat utrymme.

Man skulle kunna tänka sig en lämplig längd tråd som utgjorde en halvvåg på 4 MHz och med samma filosofi få denna att fungera på 8, 12 och 16 MHz.

Jag har besökt otaliga små och stora kustradiostationer och fasta (point-to-point) men aldrig stött på någon "efterapning" av en Windom.

Som "motbevis" vill jag anföra följande.
Quad-antennen togs fram av två amerikanska amatörer i Sydamerika. Kommersiella stationer hakade fort på iden.
I Vallda, SAGs sändarestation, hade vi en Quad för 22 MHz. Grimeton var också utrustad med en Quad för SITOR-traffik ("kommersiell AMTOR").
Onsala (SAG) installerades på 90-talet en Quad för mottagning.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej!
När jag började 1964 så blev det just en VS1AA antenn avstämd med ett pi-filter och jord i värmeelementet. Tx 2x6L6 med ca 10-15 W ut skulle jag gissa. Fick dåliga rapporter tyckte jag. Satte sedan upp en dipol 2x21 meter och byggde en högohmig stege ca 30 meter lång med fortfarande samma TX och avstämning. Fungerade mycket bättre och helt plötsligt frågade man om jag installerat slutsteg men det hade jag ju inte. VK gick bra på 80 m och QSO blev det och mina äldre amatörkollegor klämde ur sig att det var nog pirater.
73 de SM4ANQ/Ulf
 
Jag ser bara en top loaded vertikal, av typen inv L. Möjligtvis som två sådana ihopkopplade parallellt, där den kortare tråden tar hand om vissa frekvenser bättre, och den långa tråden andra.

Den enkla ledaren ner till radion måste fungera som en antenn och inte som en matarledning. Hur mycket den strålar beror nog på var strömmaxima hamnar (på olika frekvenser). Samma sak gäller för de horisontella delarna, där det också får betydelse för strålningsdiagrammet om strömmarna samverkar eller motverkar varandra fasmässigt (så att säga).

Sedan har vi det återkommande problemet att fundera över returströmmen, och förlusterna den orsaker i "jordplanet" och antennsystemet. Det var som jag förstår det bra vattenelement och ledningssyetem av koppar förr i tiden? :)

Sture
 
Jag ser bara en top loaded vertikal, av typen inv L. Möjligtvis som två sådana ihopkopplade parallellt, där den kortare tråden tar hand om vissa frekvenser bättre, och den långa tråden andra.

Den enkla ledaren ner till radion måste fungera som en antenn och inte som en matarledning. Hur mycket den strålar beror nog på var strömmaxima hamnar (på olika frekvenser). Samma sak gäller för de horisontella delarna, där det också får betydelse för strålningsdiagrammet om strömmarna samverkar eller motverkar varandra fasmässigt (så att säga).

Sedan har vi det återkommande problemet att fundera över returströmmen, och förlusterna den orsaker i "jordplanet" och antennsystemet. Det var som jag förstår det bra vattenelement och ledningssyetem av koppar förr i tiden? :)

Sture

Nåja, så enkelt är det inte. Nedledaren strålar givetvis, men med rätt dimensionering (hela konstruktionen är smalbandig), inte i närheten så mycket som den horisontella tråden som är i halvvågsresonans.
 
Back
Top