Windom eller G5RV?

sm7urw

New Member
Hej
Jag har lite dålig koll på horisontella dipoler och funderar på skillnaderna i Windom och G5RV antenner. Vad är att föredra? Vilka för- och nackdelar finns?

Mvh URW
 
För att ge dig min uppriktiga mening: Skit samma!

Det är bara olika sätt att mata vad som i grund och botten är en vanlig dipol för 80-meter och som man sedan får att gå på en del andra band genom att på olika sätt trixa med matningsimpedanserna.

Själv har jag en Windom, men inte för att den skulle vara så mycket bättre för det. Avgörande för min del var att ena ändan av antennen slutar/börjar ovanför min lägenhet och att jag kan mata antennen en tredjedel från ena ändan. Med en Windom får jag en kortare matningsledning som hänger och dinglar framför grannarnas fönster. Rent praktiska hänsyn med andra ord och ingenting som har med huruvida den skulle vara bättre som antenn eller inte...
 
pro cons

sm7urw said:
Hej
Jag har lite dålig koll på horisontella dipoler och funderar på skillnaderna i Windom och G5RV antenner. Vad är att föredra? Vilka för- och nackdelar finns?

Mvh URW

Antar du menar OCFD, kan ofta kallas "windom" efter den ursprungliga antenntypen.
-En OCFD klarar några fler band än G5RV utan anpassning (dock inte alla) om den har en balun-till-koax övergång (den typen man köper i affären).
-G5RV vill ha anpassning inkopplad jämt (den typen man köper i affären).
-Båda antennerna finns i olika längder för att klara mer eller mindre antal band.
-Ett alternativ till båda är ett antal parallelkopplade dipoler på samma matningspunkt, billigare och effekttåligt.
-De flesta köpe-OCFD klarar inte 21Mhz (15m).
-Ska du köra DX men har en låg antennmoteringspunkt kolla på nåt vertikalt istället.
-Ska du köra åt NVIS-hållet så är matarbandkabeln på G5RV'n i vägen.
-Om du har otur, får du RF på matarkabeln i en OCFD som kan orsaka QRM och kräver lite extra åtgärder.

OCFD = Of Center Fed Dipole, baserad delvis på windom typen från 20-talet.

/Christer
 
sm7urw said:
Hej
Jag har lite dålig koll på horisontella dipoler och funderar på skillnaderna i Windom och G5RV antenner. Vad är att föredra? Vilka för- och nackdelar finns?

Mvh URW


Jag har hört att G5RV är lite krävande när det gäller matchning. Fick dock ett bra tips av NCL i en annan antenntråd. http://www.geocities.com/n2uhc/2banddipole.html
Har ännu bara byggt en enkelbandare men ska snart hänga på en till.

73 de Björn
 
När det gäller G5RV så är antennen konstruerad för att vara en "monobands" antenn för 14MHz med lite gain över en vanlig dipol. Att den sedan går att använda på andra band som en konstlast är en annan femma. Många misstolkar detta som om antennen i själva verket skulle gå på andra band. I grund och botten är G5RV en monobandsantenn ! Gamle gubben G5RV vänder sig nog i graven om någon påstår att den "går" på 3,5 MHz...

Lite historia

73 de Teemu SM0WKA
 
G5RV är att föredra, speciellt om den matas med öppen feeder. Den är avsedd att köras på de "gamla" amatörbanden 10-80m. G5RV:s avsikt var att göra en multibandantenn för den trångbodde. Huruvida den är en bra dx-antenn eller inte beror ju på höjden över marken. Kan du få upp den 20m får du en acceptabel dx-antenn från 7 mHz och uppåt. En windomantenn kan vara problematisk när det gäller TVI o.dyl. eftersom det är svårt att undvika strålning från feedern. En G5RV som matas med någon typ av coaxmatchning är ofta svår att få att funka bra på 15 m.
73 SM6CPY
 
OCFD vs andra antenner & QRM

Min erfarenhet med en FD-4:a på taket på ett 5'vånings hyreshus under 8års tid, 300W, gav inga problem med QRM hos grannarna. Matarkabeln RG-58 gick igenom huset till plan 1 där jag bodde.

Senare i egen villa med har jag enbart stört några av mina egna "hushållsprodukter". Detta har gått att få bort genom att se till att FD-4 matarens "mantelströmmar" dämpas bort så mycket man förmår, samt få bort RF på nätet/jord ledare. Vissa energiförluster blir det förstås i ferrit/choke ;-)
Provade även med dipol, delta-loop och end.fed wire - dessa antenntyperna orsakade även dom QRM på samma hushållsprodukter, så problemet var inte antenntypen "FD-4 = OCFD", snarare effekten (100W var för mycket) och RF-miljön (mycket omkringliggande ledningar och lågt monterad antenn) samt svagheter i jordningen.

Oavsett val av antenn så gick det att lösa QRM med något lägre uteffekt på 21-28Mhz, bättre jordning och isolation från nätet.

/C
 
URW FCU NCL CPY WKA VTK EQO de SM6APQ.
Hej alla glada experimenterande amatörer.
Läs mitt inlägg under tråden "FOLK ANTENN".
URW. Du som tydligen har plats för 40 meter mellan upphängningspunkterna. Tag 40 m cu-tråd, FK eller liknande. Dela tråden på mitten och mata antennen med en öppen feederstege till en riktig balanserad transmatch nere vid TX/RX.

Det är för mig helt obegripligt hur G5RV har blivit så populär. Läs gärna i W2DUs bok "REFLECTIONS" om myten G5RV.
Jag hade QSO på femtiotalet på 14-MHz när G5RV hade amatörtillstånd från IRAN. Tror han körde med EP2RV.
Han berättade då att han konstruerat en RUNDSTRÅLANDE antenn för 14-MHz. När man analyserar de 30 meter tråd som han använde och matade på mitten får man 3 halvvågor ur fas. Detta resulterar i tre lober på vardera sidan av antenntråden. Resultatet blir 6 lober med ett minimum i trådens riktning.
Varför använde han en bandkabel avslutad med koax. Detta är min egen teori. Man måste ju vara lite radiodetektiv! Louis hade med sig 75-ohm (RG-59) från England. Den räckte inte fram till mittpunkten på antennen. Vad göra? Jo - Shahen i Iran hade just startat TV i landet och det fanns gott om 300-ohms bandkabel i radioaffärerna. Alltså köper den gode Louis en stump på c:a 10 meter bandkabel för att kunna nå matninspunkten. Varför 10 meter? 10 m är en halvvåg - 180 grader - på 14-MHz (20 m) som kommer att upprepa antennens matningsimedans där bandkabeln är skarvad med koaxialkabeln. Enligt ARRLs handbok kan man (beroende på höjd o. mark) förvänta sig ett strålningsmotstånd på omkring 90-ohm med tre halvvågor på antenntråden. (I princip en "kort" longwire!) Strålningsmotståndet stiger eftersom en given ström (effekt) från TX fördelar sig på tre halvvågor. Strömmen i varje halvvåg sjunker. Hade Louis haft tillräckligt med 75-ohms koax med sig från England hade han inte behövt bandkabelstumpen. På 14-MHz får man ett acceptabelt lågt VSWR 90/75 = VSWR 1.2:1
Jag vill återigen påpeka att det jag sagt om Louis besök och konstruktion i Iran ÄR HELT OCH HÅLLET MINA EGNA SPEKULATIONER!

CPY de APQ.
Hej.

Om du matar 30 m tråd med öppen feederstege ner till TX/RX ÄR DET INGEN G5RV!

På 3.5-MHz blir verkningsgraden något sämre med 30 m jämfört med om du mittmatar 40 m tråd.

Du skriver att vidare att G5RV var avsett för dom gamla banden. 30 m tråd är inte i resonans på 3.5, 7, 21. På 28-MHz bildas det 6 halvvågor på 30 meter tråd. Mittpunkten på tråden inträffar på ett ström-minimum (hög spänning) och man kan vänta sig en hög matningsimedans. Man kan förvänta sig ett VSWR på - om vi antar 2000-ohm i matningspunkten - 2000/75 = VSWR 27:1 !!!!. Detta kommer att resultera mycket höga additionsförluster även om vi använder RG-216 (75-ohms koax). En SWR-meter nere vid sändaren kommer nu p g a den höga kabeldämpningen att visa ett mycket snällt värde. Men bandkabeln då ? Jo den är en helvåg på 28-MHz och kommer att upprepa antennens impedans där bandkabeln är skarvad med koaxialkabeln.

Om G5RV installeras 20 m över marken blir det en bra DX-antenn från 7 milliHertz och uppåt(?). Alla horisontella antenner blir bättre ju högre upp dom installeras.

Louis avsikt att göra en antenn för den trångbodde köper jag inte. Får man plats med 30 m tråd så kallar jag inte det för trångbott. En del radiofirmor i Sverige annonserar om "super" G5RV. Jag tror den är dubbelt så lång. Absolut inte för trångbodda amatörer! Jag har inte orkat analysera hur strömmar och vad man kan vänta sig för matningsimpedanser. Har man 60 m utrymme till förfogande så upprepar jag vad jag läser i nästan varenda "tråd".
Dela på mitten och mata ända ner till stationen med öppen stege.


Windom, FD4 etc.
Denna typ av antenn har existerat så länge jag minns. Från början beskrevs den som en 40 m 2mm (diam) cu-tråd matad från ändisolatorn en tredjedel med 1 mm cu-tråd. Det påstods att matningsimpedansen skulle bli omkring 600-ohm. Feedern (nedledningen ) tappades på PA-spolen tills man erhöll max ström (skallampa eller RF-Amper-meter). Så långt gott och väl. Jag har oxo ett minne av att antennen gick under namnet VS1AA.
Sedan kom någon på att bryta upp matningspunkten och ansluta en 300-ohms bandkabel. Antennen fick ett nytt namn av "uppfinnaren" - W0WO (W noll WO). Nu kommer 60/70-talet. Dags för namnbyte. FD4, Fritzel. Genom att förse antennen med en 50:300 (1:6) balun i matningen kunde man använda 50-ohm koax ända upp till antennens matningspunkt. Det är nu som problemen börjar. Att koppa ihop en rf-transformator (balun) med symmetrisk, balanserad utgång till en OSYMMETRISK antenn kallar jag för tvångsmatning! FD4 är ju osymmetrisk med sina olika längder på benen. Detta måste resultera i besvärande mantelströmmar på den koax som matar eländet!

73
de Bengt /SM6APQ
 
Last edited:
Back
Top