Jag har byggt en duobandsdipol (som består av en 40m- och en 20m-dipol undertill) och en windom, typ FD3. Dipolerna sitter ungefär i väst-ostlig riktning och FD3:an ungefär i nord-sydlig riktning med den längre tråden söderut. Installationen är alltså som ett kryss/plus. FD3:an går ca 1 meter under dipolen och ½meter under koaxen till dipolen. Antennerna har mycket låg swr (<1:1,3) och sitter 5-6 meter över marken. Riggen är en FT-857D.
Provade idag att jämföra dem lite. Alla resultat utan att avstämning.
FD3:
Bättre att lyssna med på 80m. Pga längden?
Upplevs som tystare på alla band (mindre brus) Pga?
Dipol:
Fungerade bättre rent generellt (oavsett hörd station, ca 2-4 s-enheter med att:en påslagen) på 40m.
Hur mycket kan antennernas placering i förhållande till varandra påverka negativt?
Åt vilket håll får jag riktverkan på antennerna? Sydlig på windomen och syd-nordlig på dipolen?
Körde ett qso på 20m med en tysk i Italien med samma rapporter oavsett antenn. Alla andra band har jag enbart lyssnat på.
73
Björn
Provade idag att jämföra dem lite. Alla resultat utan att avstämning.
FD3:
Bättre att lyssna med på 80m. Pga längden?
Upplevs som tystare på alla band (mindre brus) Pga?
Dipol:
Fungerade bättre rent generellt (oavsett hörd station, ca 2-4 s-enheter med att:en påslagen) på 40m.
Hur mycket kan antennernas placering i förhållande till varandra påverka negativt?
Åt vilket håll får jag riktverkan på antennerna? Sydlig på windomen och syd-nordlig på dipolen?
Körde ett qso på 20m med en tysk i Italien med samma rapporter oavsett antenn. Alla andra band har jag enbart lyssnat på.
73
Björn