Windows 11

SM0BRF

Well-Known Member
Datorn tjatar och tjatar att jag ska "uppdatera" till Win11. Eftersom jag har en massa HAM-program har jag inte vågat prova. Jag har inte sett att man skulle kunna backa till Win10 om det skiter sig.
Har någon här synpunkter på Win11?
 
Endast ytliga synpunkter. Det verkar ännu mer invasivt och snokande än Win10 och rejält resurskrävande. Personligen skulle jag nog avstå en upptrassering och, om nåt annat kräver just Win11, gå för en dedikerad ham-dator och en annan för andra grejer. MS har nog aldrig varit mycket för att ge möjlighet att backa på en uppgradering, så det tror jag inte på.

Just att uppdatera sitt (eller datorns, egentligen...) operativsystem är ju nåt som OS-tillverkaren gärna propagerar för, men i många fall kan man faktiskt välja själv och köra vidare med ett gammalt OS, även om det larmar om att "det inte längre stöds" eller liknande. Det är ju inte så att datorn bara dör en dag för att man inte uppdaterar.
 
Datorn tjatar och tjatar att jag ska "uppdatera" till Win11
Under inställningar finns det möjlighet att säga att man fortsätter med win 10, så slipper man "tjatet".

Uppgradera inte om du inte verkligen behöver. Om allt fungerar som du vill ha det. Vid en uppgradering riskerar man alltid att få något problem.

Jag för min del fortsätter med win 10, tills jag verkligen måste uppgradera. Köper man en ny windows-pc får man win 11 oavsett man vill det eller inte. (Om man inte nu väljer att köpa en gammal-ny pc).
 
Klarar datorn 11:an, så prova, du kan under en viss tid backa tillbaka.

Tycker att 11:an känns lite snabbare, antagligen p g a det nya grafiksystemet.

Har inte stött på några program som slutat fungera mellan 10:an och 11:an.

Drivrutiner till äldre enheter kan vara ett problem, men som sagt de problemen har nog redan dykt upp i 10:an
 
”Datorn tjatar och tjatar att jag ska "uppdatera" till Win11.”

Den frågan dyker inte upp hos mig, MS har väl redan konstaterat att det inte går
 
Tror inte att jag har någon dator hemma som går att uppdatera till Windows 11, 10 är nog max officiellt på dom, men det finns trix som kan göra det möjligt.
 
Microsoft har ett program gratis att ladda hem, "PC health check", kör den så får du svar på om burken klarar windows 11 vilket ingen av mina datorer gör, den äldsta som var en värsting för 14 år sedan är för omodern men fullt fungerande. Jag är på gång att byta hårddiskarna till Samsung SSD under sommaren.

För ett par månader sedan skulle jag hjälpa YL med hennes dataproblem och köra lite backuper av foton och dokument och jag började undra vad f-n i h-e är detta. insåg till slut att datorn som ursprungligen hade windows 10 hade själv uppgraderat sig till 11. Var alltså verkligen förvirrad ett tag. Fick ordning på eländet till slut.
 
Kravet är väl TPM "trusted platform module"

Vet inte riktigt varför man valt att införa det kravet. En vanlig användare har inte så stor nytta av en sån.. Det känns som att det är ett sätt att dömma ut annars fullt användbar äldre hårdvara.

Går iallafall att komma runt om man vill prova 11an virtuellt eller på äldre hårdvara.
 
Last edited:
Kravet är väl TPM "trusted platform module"

Vet inte riktigt varför man valt att införa det kravet. En vanlig användare har inte så stor nytta av en sån.. Det känns som att det är ett sätt att dömma ut annars fullt användbar äldre hårdvara.

Går iallafall att komma runt om man vill prova 11an virtuellt eller på äldre hårdvara.

Det är väl lite mer som 11:an kräver förutom TPM-modul, bl a minnesstorlek med mera. TPM kanske kommer behövas med dagens och framför allt morgondagens aggressiva angrepp som sker via nätet.

Har provat med att installera 11:an på två lite äldre datorer som var runt 10 - 12 år gamla, de saknade bl a TPM modul. Fick problem med drivrutiner så jag återgick till 10:an efter några dagar. Det får bli Linux på dem när MS lägger ned stödet för 10:an.


Vill man ha 11:an så är det nog bättre att skaffa sig en nyare dator.
 
Inga problem med elvan här. Det flesta funktioner som ham-program (och det mesta annat) använder sig av fungerar likadant i tian och elvan.
Jag har rundat TMP-kraven och kör elvan även i mina gamla burkar. Den äldsta är en i5:a från 2013. Ingen upplevd hastighetsskillnad.
Men om tian funkar bra så rulla på. Den kommer nog att supportas över överskådlig tid.
Linux rekommenderar jag bara för folk som älskar att lösa kompatibilitetsproblem mer än att köra radio!
 
Ang detta med uppdateringar generellt, så är det ju inte som att operativsystem eller hårdvara "åldras". Det handlar om motståndskraft mot nya intrångsförsök från nätet, och kompatibilitet med kommersiella funktioner, som ska säkerställa att man betalar för alla filmer man tittar på och liknande perifera saker. Intrång kan man enkelt skydda sig emot med en brandväggsfunktion i sin router mot internet. Den som kör öppna spjäll mot WAN är en smula obetänksam, vill jag påstå.

Jag är övertygad om att man skulle kunna köra radio med ett system byggt på en 386'a och DOS 6.2, om man fick fram/byggde rätt drivrutiner och programvara, precis som man säkert skulle kunna köra vilken rig som helst med en modern Linux-distro, om man fick rätt programmeringshjälp.

Så länge ens favoritprogramvara funkar med det OS man har, finns ingen anledning att göra som MS säger, bara för att de tjatar. Men man bör ha lite säkerhetstänk påkopplat, och fundera över om man har rätt säkerhetsnivå på sin anslutning till internet. Just MS är ju inte de, som har bäst "track record" vad gäller motståndskraft mot intrång och annat elände. Men det är kanske därför de tjatar om att man ska uppdatera...
 
Sen utvecklas mycket skadlig kod till just Windows för att den stora mänskliga användarskaran finns där. Det är i regel lättare att lura människor än maskiner, vill man ha in skadlig kod i en dator är det ju i regel lättare att lura människan att köra koden än att faktiskt "bryta sig in" och installera den på remote.

Därför, kör aldrig saker du inte vet vad det är, öppna inte filer i e-post som kommer från okänd avsändare osv.. sunt förnuft :)

Jag tycker gott att man kan vänta med att "uppgradera sig" om man inte absolut har en anledning till det.

Har man inte brådska och väntar en smula så har man större chans till ett mer bekymmersfritt datoranvändande, Har det gått ett år eller två sen release så har förhoppningsvis de större barnsjukdomarna hunnit hittats och åtgärdats.

Jag vet att det finns problem i Windows 11 som inte har åtgärdats ännu, bland annat som har med funktionsstyrning vid inloggning mot domän att göra. Det funkar inte som avsett och enda sättet att lösa det är att ta ur datorn ur domänen.

Brandvägg mot WAN är en självklarhet. Jag kör själv en Brandvägg som listar antal blockerade anslutningar i realtid, ibland är det upp mot 200 i minuten som avvisas... tänker bara på hur mycket "skräp" som näten hanterar.
 
Last edited:
Back
Top