WPX testen SSB

CU2JT

Well-Known Member
Det är lördagskväll den 25 mars och jag sitter och lyssnar på den obeskrivliga kakafonin på 20m.

Det är usel engelska, våldsamt övermodulerade stationer som hörs över halva bandet och endast Gud vet vilken effekt en del kör. Otroligt att folk överhuvud taget kan plocka ut någon ur denna sanslösa röra. Men, OK, det är mycket "again??".

Jag lyssnade även på 40m i går kväll och det är förvånande att CQ Magazine inte har regler som säger att man måste hålla sig inom etablerade bandgränser. Det körs SSB ända ner på bandkanten. Det konstiga är att på övriga band respekteras bandgränserna men inte på 40m. Ingen, förutom spanska fiskare, kör SSB under 14.100 eller 21.100 eller, för den delen, 3.600 men av någon anledning anses det OK på 40m.

Nä, det var bättre förr, ju förr dess bättre. :)
 
CU2JT said:
Det är lördagskväll den 25 mars och jag sitter och lyssnar på den obeskrivliga kakafonin på 20m.
Nä, det var bättre förr, ju förr dess bättre. :)
Ja, jag fattar inte hur det kan vara så roligt med tester.
En hel helg förstörd både för oss och för dem själva! :mad:
/ Ingvar

"En hel helg" ska vara : "VARJE"
 
Last edited:
Ingvar så tyckte jag också en gång i tiden. Men så, för några år sedan och efter 30 år som radioamatör, upptäckte jag att contesting ju är skitkul! Kör visserligen bara CW och enbart QRP men det är bara om möjligt ännu roligare.

Men jag håller med dig; SSB är en styggelse. Den moden borde förbjudas!
 
AM??? Pytsan!!! Sådana nymodigheter borde förbjudas!!!

Det var myyycket bättre förr säger jag bara...
 
OK. Dags att hala fram den ihåliga trästocken och klubborna. Här skall köras DX....
 
Äntligen!
Till slut förstod till och med du vad det innebär att vara en riktig radioamatör!

bingo-bingo-bingo-bongo-bingo-bongo
 
Varför anstränga rygg, armar och öron i nämnd ordning?
Bli kompis med några kaskeloter, stacka dem och låt dem signalera med VLF runt halva jorden eller så.

Det ställer sig betydligt svårare att modulera en jordbävning eller ett vulkanutbrott, för att inte tala om en neutronstjärna, om nu någon vill bli riktigt jordursprunglig alternativt aspirera på WAU nr 1 (Worked All Universe).

Slå det om ni kan ;)

/ Göstha
 
Last edited:
Back
Top