WSJT 9.0

SM0RCL

Well-Known Member
Hej allihopa.

Jag har funderat på varför WSJT i version 9.0 inte har fått fotfäste vad gäller de nya modulationssätten. Mer info finns här.

http://physics.princeton.edu/pulsar/K1JT/WSJT_9.0_Supplement.pdf

ISCAT körs tydligen i ganska stor omfattning i USA, så frågan är varför inte amatörer i EU har gått över?

Några åsikter, är inte det här något som ska drivas av VHF-managern i SSA mfl?

73 de Kai
 
eftersom jt6m via MS har blivit en egen företeelse, dvs. egna "tävlingar" med scoreboards och majoriteten av de `dagligt aktiva på VHF i EU verkar köra vidare med jt6m på MS - kan jag tänka mig att det tar tid att byta.

Det är väl fritt fram att köra andra moder i klassen för maskinmoder under NAC.

en snabbsökning i dxsummit ger nästan samma antal iscat QSO som jt6m QSO under 2012. Så det är kanske en tidsfråga...

Skiljer det nåt i proceduren mellan jt6m och iscat som region i VHF managers handbook inte stödjer?
 
Nä, det ska inte skilja i hur man kör trafiken. Utan ISCAT ska vara lite bättre vad gäller störningar och lite känsligare.

Jag stötte också på ett trafiksätt som heter FSK2k, som verkar vara på uppgång. En britt ville köra MS på ON4KST chatten. Ser också intressant ut för väldigt korta pingar.

Helt klart så finns det saker att prova för att förbättra sina chanser att köra MS på högre band.

Undrar också om det finns MS aktivitet på 70cm? Det skulle vara riktigt intressant under ett test att prova.

Nåja, man får ta en sak i taget.

73 de Kai
 
jt6m är är lite långsamt, med fsk441 så går även korta reflektioner på 50MHz att använda. det är ofta man ser jt6m tonerna men avkodningen går inte igenom på korta reflektioner. Men antalet MS burstar på 50MHz är mångdubbelt fler än på 144MHz så jt6m ger resultat ändå.

det kanske blir en "iscat 2012 challenge" istf. jt6m....

fsk2k, vad är det?
 
Back
Top