X-beam fråga

SM7PXS

Well-Known Member
Gott nytt år alla

Jag har ägnat lite tid åt att försöka hitta en lite mindre antenn för HF och har läst en hel del om X-beamen. Men jag har en fundering ang spridarna. I alla beskrivningar som finns används alu-rör till spridarna eftersom ju dom är en aktiv del av elementen. Men i junkboxen här finns redan ett gäng glasfibermetspön.

Hur påverkas antennen om jag använder metspön som spridare och drar koppartråd utmed rören och sedan vidare som tails? jag är inte tillräckligt bevandrad i simuleringsprogram för att kunna utröna detta själv men inser så klart att det händer saker.

Hur påverkas elementlängd? hur påverkas lober?
Att bandbredden blir mindre är jag med på men det är inte så kritiskt eftersom den är tänkt till warc-band.

73 de Örjan PXS
 
"Hur påverkas elementlängd? hur påverkas lober?"

Sammanfattningsvis "väldigt lite".

Möjligen behöver du korta av elementen ett par procent.
Vanligen försvinner sådant i den påverkan som omgivningen inkl. markreflexen har på
antennens resonansfrekvens.

Antenners riktningsverkan är för alla praktiska ändamål oberoende av elementens diametrar.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Lars

Jo jag har tittat en hel del på spider-beamen. Men den blir helt enkelt för stor. X-beamen är betydligt mindre i footprint. Min tomt är inte så bred så om jag skulle ha en spiderbeam skulle ändarna på bom och element gå in över grannarnas tomter och det är jag inte helt sugen på.

Jag får offra möjligheterna att ha fullsize-prestanda och flera band i samma matning som spidern ger och istället bygga flera X över varandra. har tittat en på Hex-beamen oxo men den är lite mer komplicerad att bygga.

Karl-Arne, som vanligt tack för snabbt och glädjande svar. Hittade en annan variant där man byggt en X-beam av vattenledningsrör i koppar. Man funderar ju på vad det är för material i dom där billiga 1/2" rören som säljs på ÖB för badrumsinstallationer. dom ligger ju på lagom längder.

mvh
PXS
 
X-beam

Hej
Jag tycker att du ska beygga en 2 el Moxon-beam istället. Den fungerar! 73 de -CPY
 
Hittade en annan variant där man byggt en X-beam av vattenledningsrör i koppar.....

PXS
kanske en hex-beam får plats ?

annars finns här en del hints om t.ex wire vs. SWR /bandbredd tillämpats i praktiken på en hex-beam. Den har dessutom glasfiberspridare.

Hexbeam Wire

finns även en samlingsartikel i RadCOm jan 08 om just hex-beam.
 
x-beam

Den s.k. x-beamen fungerar inte tillfredsställande eftersom mitten på på elementen ligger alldeles intill varandra. Hex-beamen skulle jag tro har samma svaghet. Moxonbeamar har däremot matningspunkterna separerade 1/4 våglängd. eller i förekommande fall ligger reflektorn 1/4 vågl. ifrån matningspunkten. Ändarna däremot ligger nära varandra, vilket inte spelar någon roll, eller enligt Moxon rentav förbätttrar möjligheterna att stämma av antennen ordentligt.
 
Materialval

På nätet har jag sett Moxon beam både med trådelement och element av aluminiumrör. Hur påverkas längderna om man väljer tråd eller ett aluminiumrör? Hur stor är skillnaden mellan rör av koppar och aluminium? Vilket håll går "centerfrekvensen" (min för SWR) om man byter från tråd till aluminiumrör eller från aluminiumrör till kopparrör?

Anders i Ängelholm
 
På nätet har jag sett Moxon beam både med trådelement och element av aluminiumrör. Hur påverkas längderna om man väljer tråd eller ett aluminiumrör? Hur stor är skillnaden mellan rör av koppar och aluminium? Vilket håll går "centerfrekvensen" (min för SWR) om man byter från tråd till aluminiumrör eller från aluminiumrör till kopparrör?

Anders i Ängelholm

Om du gör den av tjockare material får du göra den lite kortare än om du använder tråd, för samma resonansfrekvens. Elektriskt är inte skillnaden mellan koppar och aluminium så stor i dessa dimensioner, däremot väger koppar mer och kan böjas av sin egen tyngd. För VHF funkar koppar bra men för HF måste det stagas upp. Resonansfrekvensen påverkas inte av övergång från koppar till aluminium - om dessa är av samma dimension alltså.

Moxoner är en förträfflig antenn i och med att den kväser allt oljud bakifrån väldigt bra. Hexbeamen har inte (alls) samma F/B men är praktiskt taget en rund konstruktion varför den kan vara att föredra om man har ont om plats. Gain i framriktningen är ungefär detsamma så fort man har någon någotsånär vältillverkad tvåelementare. Fördelen med moxonen den kapacitiva kopplingen som uppstår mellan elementens ändar, denna har en utjämnande effekt på antennströmmen i de båda elementen vilket medför att närmast total utsläckning är möjlig i ryggen. Idealt i varje fall. Personligen tror jag inte man ska stirra sig blind på höga F/B-siffror. Den faktiska omgivande terrängen och höjd över mark osv gör att det handlar om mer moderata siffror.

Mer läsning: KD6WD'S MOXON ANTENNA PROJECT och reflectedwbeam hexbeam samt (shameless plug) SM5JAB (kolla under "Moxon")

/Micke
 
Det skall dock rätt tjocka antennelement till innnan längden påverkas.
Jag har en tabell som säger förkortningen i förhållande till kvoten av halvågens längd och elemenets tjocklek.
Om då tjockleken är en 10 del av längden på en halvåg blir den faktorn 0,92 kortare.
Vid 1 till 20 0,945
Vid 1 till 100 0,96
Vid 1 till 1000 0,975

Tänk på att en dipol 2 x 20 meter med 2 mm tråd får en sådan faktor på 20 000.
På 28 MHz med 5 meters halvvåg skall trådarna vara 0,5 meter tjocka innan förkortningen blir 0,92

Det låter lite mycket, kanske någon som har andra mått? En bättre tabell eller en formel?
 
Det skall dock rätt tjocka antennelement till innnan längden påverkas.
[...]
Tänk på att en dipol 2 x 20 meter med 2 mm tråd får en sådan faktor på 20 000.
På 28 MHz med 5 meters halvvåg skall trådarna vara 0,5 meter tjocka innan förkortningen blir 0,92

Det låter lite mycket, kanske någon som har andra mått? En bättre tabell eller en formel?

Det är ju iofs rätt men för dipolens del antar jag att ändkapacitansen dra sitt strå till det hela. Men oavsett det, är en förkortning på 0.92 relativt 5m lika med 40 cm. Och det är definitivt en längd som man inte ska bortse från när det gäller antennelement som ska interagera - som i moxonen osv. En noggrannhet i storleksordningen centimeter (eller två:) är då påkallad.
 
Tack för alla intressanta svar!

Jo jag har varit inne på hexbeam oxo några vändor. Den är lite mer komplicerad att få till rent mekaniskt. Och ska man bygga en flerbandsvariant är den inte rolig att justera och optimera.

Moxon verkar vara det enklaste att snickra ihop själv. Och den har en annan fördel. Den kan samexistera med tex yagiantenner på samma mast. Sätter man upp en Hex blir det inte mer i den masten sen. Det kan ju vara trevligt att få upp 4 el monobandaren som finns för 10m och som bara ligger och tar plats i garaget.

NCL hade en riktig guldlänk, Trodde jag hade läst det mesta om hexen men det var en ny site.
Ett alternativ är så klart att köpa en riktig hex från USA men dom är lite väl dyra.

Jag gjorde i alla fall ett besök på ÖB i helgen. Införskaffade ett gäng 5m metspö a´59kr/st och lite rörklämmor och annat. Får se om det blir tid och väder i helgen för att knåpa ihop något.

Har bara lite fundering på att få till någon bra centerplatta.. eller framförallt infästningen av den mot maströr. men det löser sig nog. Bara det sitter uppe tillräckligt länge så att man kan göra lite tester och utvärdera. Man får väl bygga mer robust senare. Det gör man ju alltid eller.....

Återigen, tack för alla bra svar.

Örjan PXS
 
Last edited:
x-beamar osv.

X-beamar och Hexbeamar fungerar knappt bättre än en dipol. Moxonbeamarna däremot är konstruerade av en kunnig person och fungerar bra. F/B är bra, vilket är en av anledningarna till att man överhuvudtaget bygger en beam!
 
Back
Top