Xenon!

SA2CEM

Well-Known Member
Ja åter igen, att xenon stör ut radio är vida känt och inte bara hos oss radioamatörer.
Nu pratar jag specifikt om xenonkonverterade extraljus, är det någon som har lyckats avstöra?

Har hört många som försökt med ferriter, kondensatorer, skärmade kablar, div olika "störningsskyddstillbehör" mm utan vidare resultat.

Har själv inte gjort några försök utan har i största möjliga mån undvikit xenon men faktum är att det ger ett helt underbart ljus här uppe i dom norrländska skogarna.

Edit: jag kan väl tillägga att det inte bara är ledningsburna störningar eftersom handapparaten blir lika utstörd som den fast monterade mobilstationen.
 
Last edited:
Jag har också upplevt vissa störningar (har HID-konverterat helljus) men bara när ljusbågen tänder lampan.
När den väl är i drift har jag inga störningar alls. Att ljusbågen stör vid upptändning är ju inget konstigt, gnistan
är ju "en radiosändare" på samtliga frekvenser. Men om du sen har störningar kvar blir det ju knepigare...

Dålig jord till ballast, radio, motorblock eller batteri ? Dåligt konstruerade ballaster ?

Inom järnvägen där jag numer verkar har alla moderna fordon Xenonljus, och mina upplevelser är desamma där.
Jag har ibland haft handapparat med mig för att köra TM, dvs TågMobil :)

Tyvärr saknas oftast tid, man sitter i en plåtburk liknande Faraday´s bur OCH den där 16kV ledningen
ihop med gnistbildningen vid strömavtagaren hjälper inte till nåt vidare heller, men just ljusen har jag
inte haft några störningar från. Ja, förutom när bågen tänder upp då som sagt.
 
intressant.. dom gånger jag kört med xenonkonverterat så har det givetvis sprakat ordentligt vid upptändning men sen lägger sig en brusmatta över åtm. vhf/uhf frekvenserna, inte så s-metern slår i taket men tillräckligt för att kraftigt försämra mottagningen på både rundradion och vhf repeatrarna då signalerna blir lite svagare.

liknande erfarenheter har jag fått höra från bla taxiförare, åkare och andra radioamatörer.

jag har provat både billiga "kina-kit" men även dyra osram/philips utan att märka någon större skillnad.
men jag ska ge ett försök i veckan och se till att jorda allt ordentligt så får vi se.
 
Hej!

Jag har haft möjligheten att göra en enkel test på några "HID-konverteringskit" som finns på den svanska marknaden.
Om vi bortser från den stundtals fullständigt urkassa ljusbilden, så märker man att de stör nå't våldsamt via 12 V spänningsmatningen.
 
CEM, en klubbkompis till dig har just lyckats avstöra två xenonkonverterade NBB extraljus, jag hörde han pratade om det på repeatern, det blev inte helt tyst men radion blev användbar igen.

Två varv med matarkabeln genom en klämferrit var lösningen för honom, och så stoppade han ballasterna innuti extraljusen.
 
Plasma-tv och xenon-ljus är väl två starka QRM-alstrare som bygger på samma teknik.

//QRP
 
Back
Top