Xenonljus

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Jag åkte på julsemester i en bil med eftermonterade kina-xenon i extraljusen.

Dom störde ut bilradion.

Ack du underbara framtid.

Att köra amatörradio i den bilen är nog inte att tänka på.
 
Nu var det ju inte min bil, utan bara en reflektion över tidens anda.

I min bil är det inget problem eftersom jag inte har kina-xenon och sällan kör bil med heljuset på samtidigt som jag kör dx.
 
Det är ganska många av bilarna som har original monterat xenon ljus, som också stör.
Bara bilen/komponenterna blivit några år gammal, så börjar störningarna smyga sig på,
Så det ser lovade ut för framtiden... *ironisk*

//SM5YLG
 
I min bil är det inget problem eftersom jag inte har kina-xenon och sällan kör bil med heljuset på samtidigt som jag kör dx.

Ett problem med Kinaprylarna är att Kina är stort och affärssederna varierar lika stort. De finns de som i princip kör rena lurendrejerierna i klass med elektronikens motsvarighet till armbandsur med målade visare till OEM-produkter till våra mest kända Japaner.

Är det bara DX:en du tappar mobilt så kanske det inte är alltför farligt?
 
Att EMC-filtret säljs som extra tillbehör "då det ej behövs i de flesta fall" visar hur snålt byggda dessa är. EMC Avstörningsfilter, vid behov efter xenonkonvertering

Att stoppa in switchade HF-don med hög effekt och dålig skärmning i bilens befintliga kabelstammar och data-bussar verkar tom Audi och Volvo själva ha problem med.
Här står lite mera om hur det fungerar. xenonkonvertering i heljus på v70? • Sveriges Volvoforum

När man läser om alla problem med havererad utrustning, felkodsindikeringar och radiostörningar, verkar det vara en riktigt dålig ide att efterhandsmontera xenon.
 
Last edited:
Är det bara DX:en du tappar mobilt så kanske det inte är alltför farligt?

Det är som sagt inte alls ett problem för mig eftersom det var första och kanske sista gången jag åkte i den bilen och jag hade inte ens en amatörradio med mig.

Bilens ägare (icke radioamatör) noterade bara att mottagningen på bilradion försvann vid påslaget helljus, något som han inte märkt tidigare, vilket får mig att tro att han väldigt sällan lyssnar på radio i bilen.

Men i dag hörde jag på den lokala repeatern att en radioamatör hade samma problem på sin bil (med eftermonterat xenon i extraljusen).
Han hörde nästan inte alls repeatern när han slog på helljuset.

Jag har på kul beställt en SDR mottagare och kommer vid tillfälle att titta på störningen med den, om tillfälle ges.
 
Ett av mina <enonkonverterade exraljus har just gett upp. Felet flyttar med om man växlar sladdarna till lamporna, så antar att att det blir ett nytt kitt. Skulle vara bra att veta vilka som är bättre och sämre.
 
Sådana här saker skall väl ha E-mark? eller?
Med E-mark dvs E märkta skulle de ju uppfylla kraven från biltillverkare och därmed vara bra.
Finns ett E-mark på dina pryttlar Anders?

Det borde även innebära att ljustemperaturen är rätt dvs omkring 4500 K och att UV delen av spektrat är stoppat, dvs för bilbruk. Medan HID-ljus normalt, för foto etc ligger uppemot 6000 K.

I exvis BILTEMA katalogen finner vi att glödljus, ex H7 på 100 W inte är E-märkta, de skriver ut detta och menar att de då är för rallykörning...... sanningen är väl att vanliga bilar inte har kablage som håller för 100 W. Koppar är ju dyrt...

Hur ser eleketroniken ut är det krafiga saker med kylflänsar etc? Eller bare en svart låda?

de
Roy
 
Sådana här saker skall väl ha E-mark? eller?
Med E-mark dvs E märkta skulle de ju uppfylla kraven från biltillverkare och därmed vara bra.
Finns ett E-mark på dina pryttlar Anders?

Det borde även innebära att ljustemperaturen är rätt dvs omkring 4500 K och att UV delen av spektrat är stoppat, dvs för bilbruk. Medan HID-ljus normalt, för foto etc ligger uppemot 6000 K.

I exvis BILTEMA katalogen finner vi att glödljus, ex H7 på 100 W inte är E-märkta, de skriver ut detta och menar att de då är för rallykörning...... sanningen är väl att vanliga bilar inte har kablage som håller för 100 W. Koppar är ju dyrt...

Hur ser eleketroniken ut är det krafiga saker med kylflänsar etc? Eller bare en svart låda?

de
Roy

Xenonsatserna har jag fått av en kompis som köpte en beg bil där de satt monterade. Extraljusen hade stenskott så de var fylda med vatten och innanmätet hade rostat. Lådorna är i aluminium och full med text. Om de är E-märkta minns jag inte. Jag monterade dem mot krockbalken som är i aluminium för extra kylning.

Ljustemparaturen har jag inget problem med, förutom på just den enhet som lagt av. Antar att den är noll på denna?

Ang. Biltema H7 på 100W ser jag inte relevansen. Jag har ingen H7. xenonerna är på 35W st och kablaget är separat och extraindraget och det handlar som sagt om extraljus.

Som sagt är det rejäla aluminiumlådor. Men jag förstår inte relevansen. Jag har en xenonsats som gett upp. Med tanke på hur extraljusen såg ut på den bil satserna satt på tidigare är det inga nya grejer. Nu vill jag har råd när jag väljer xenonsats som ska ersätta den defekta.

Nån som har erfarenhet att blanda 35W med 55 eller 75W? Jag har i nuläget tre extraljus. En nackdel med 35W är att inte slasken som kommer på glaset smälter.
 
Nån som har erfarenhet att blanda 35W med 55 eller 75W? Jag har i nuläget tre extraljus. En nackdel med 35W är att inte slasken som kommer på glaset smälter.

Relevansen, både med biltema halogen och icke godkända xenonljus är att om man säljer produkten som 'endast för tävlingsbruk' så kan man slippa undan med att det är kunden som har gjort fel som använder den på vardagsbilen.

Om du bara ska byta lampan i det trasiga extraljuset bör du hålla dig till samma styrka, färgtemperaturen kommer aldrig att bli samma även om du får tag på en orginallampa eftersom den ändras med tiden.

Köper du en ny sats och bytet även ballasten så kan du blanda som du vill mellan wattantalen.

Bilen jag åkte med hade 4x55w xenon och det räckte onekligen till, men man får blända av tidigt vid möte så det är väl främst i glestrafikerade norrländska skogar man har någon nytta av allt ljus.
 
Relevansen, både med biltema halogen och icke godkända xenonljus är att om man säljer produkten som 'endast för tävlingsbruk' så kan man slippa undan med att det är kunden som har gjort fel som använder den på vardagsbilen.

Men nu när det är trasigt känns det som det kvittar i alla fall. Tror inte nån slår mig på fingrarna på återvinningen när jag lämnar in en trasig balast som ev. inte är godkänd?

Vad konstig diskussionerna verkar bli nuförtiden. Skriver man nåt om mobilkörning så blir man i princip anklagad för att vara SMS-förespråkare / marodör. Frågar man om råd om xenonsatser så blir man anklagad för att tidigare kört med icke godkända xenonsatser.

Inser nu att jag inte skulle skrivit att jag redan kört med xenon utan bara frågat råd som nybörjare på xenon.. Jaja. Man lär sig (kanske)..
 
Men nu när det är trasigt känns det som det kvittar i alla fall. Tror inte nån slår mig på fingrarna på återvinningen när jag lämnar in en trasig balast som ev. inte är godkänd?

Vad konstig diskussionerna verkar bli nuförtiden. Skriver man nåt om mobilkörning så blir man i princip anklagad för att vara SMS-förespråkare / marodör. Frågar man om råd om xenonsatser så blir man anklagad för att tidigare kört med icke godkända xenonsatser.

Inser nu att jag inte skulle skrivit att jag redan kört med xenon utan bara frågat råd som nybörjare på xenon.. Jaja. Man lär sig (kanske)..

Jag moraliserar inte över huruvida ditt xenon är godkändt eller inte.

Jag har massor av bekanta som kör omkring med olika kina xenon satser på sina bilar, en har konverterat helljus, halvljus samt dimljusen på sin ena bil, samt extraljusen på sin andra bil (den jag åkte med) samt ett gäng extraljus på lastbilen, men på en av bilarna blev det problem.

Så uppenbarligen finns det bättre och sämre satser ur störningshänseende.

Dom som inte stör är lite dyrare än dom billigaste satserna för att dom ska vara extra köldtåliga och snabbtändande, dom störande är förmodligen standardmodellen.

Jag har själv ett omonterat xenon kit till helljuset på min bil liggandes, men nu är jag tveksam till att konvertera.
 
Vad jag menar är att vara lite ironisk, och om du köper E-märkta saker, liksom CE-märkta saker så skulle det borga för kvalitet och överenstämmelse med lagar och förordningar så att du inte behöver bry dig.
Allt med typgodkännande är ju till för kundernas bästa. (min "relevant" ironiska syn på saken)

Saken med 100 W H7 var för att visa ett exempel på hur detta med E märkning fungerar.
Och där förtydligade ju SM2VJX "relevansen".

Ang ljustemperaturen så är det lagstadgat att man inte får köra med högre än 4300 K. Så var den "relevansen" på plats.

de
FPD
 
Såå... Vilket ska jag välja?

Jag handlade direkt från kina vvme.com tror jag det var.

I sverige har du humanhabit.se och xenonkungen.se, i alla fall humanhabit har bra support.

Köp dom lite dyrare köldtåliga och var noga med jordningar i bägge ändar.

Hos humanhabit.se får du säkert byta om dom stör.
 
Har märkt att kortvågsradion ofta störs ut ett par sekunder då man möter nyare bilar... inget vidare.
 
Back
Top