Yaesu FT-450AT operating problems

SM5DRY

Well-Known Member
Jag skaffade denna FT-450AT under våren och blev väldigt imponerad av dess goda radioegenskaper. Även den inbyggda antenn-tunern gör ett fantastiskt jobb genom att den kan stämma av mina trådantenner på ett lysande sätt.
Eftersom att jag även lyssnar på flygradio, militär radio m.m. så vill jag gärna programmera in dessa i stationens 500 minnen. Jag har ett hundratal frekvenser som jag vill programmera in i ett antal frekvensgrupper om 50 frekvenser i en grupp. Och det finns 10 grupper. Jag läser manualen och förstår hur man hör. Men det är ytterst frustrerande när jag har lagt in ett antal frekvenser i grupp 2 och så visar det sig att stationen har "halkat" över i grupp 1 som ju var färdigprogrammerad redan! En tidsödande verksamhet!

Då tänker jag att det vore bättre att koppla stationen till datorn för att programmera minnesfrekvenser så jag köpte en speciell sladd på Ebay för att ansluta mellan stationens CAT uttag till datorns USB kontakt. Efter att ha kollat på nätet förstår jag nu att man måste uppdatera FT-450ATs flashminne. Sedan måste man hitta rätt driver för datorn och sedan måste man skaffa ett lämpligt program i datorn. Kanske HRD?

Jag har försökt att göra detta men fortfarande har jag ingen kontakt mella FT-450AT och datorn! Är det någon som har erfarenhet av detta?
 
Tack för tipsen, GLD men jag har provat dom programmen. Men det är kommunikationen mellan FT-450 och PC som är problemet. Alltså driver i PCn, CAT - PC kabeln och eventuell omprogrammering av FT-450AT.
 
Jag kör med Windows 10 i PC och RS-232 till PC-USB kabel. Har inte haft något problem förut när jag programmerade BaoFeng UV-5R. Får väl prova med någon gammal XP dator och vanlig serieport.
 
Hej Tomas! Mja, kanske inte direkt erfarenhet men kanske nåt tips i rätt riktning. Är det möjligen den amerikanska riggen du har och inte 450/450D/450DE?
Nå det lär kanske inte ha så stor betydelse. SM0GLD nämnde CHIRP. Googla och kolla om den eventuellt stöds. Bra i så fall för programmet är gratis. Ett annat mycket bra köpeprogram har RT-Systems. Det kit med program och RÄTT kabel heter nog ADMS-450. Priset lär väl ligga runt 50USdollar. Det stora problemet för dig just nu ligger nog hos kabeln. Den har nog ett chip som är Kinaförfalskat och det är drivrutinen till det chipet som spökar för dig. Kan du se i Enhetshanteraren om det är ett Prolificchip? Ang HRD så kan du styra riggen med det men inte programmera minneskanalerna. Det är väl inte så att kabeln du kör med är en RS232 till USB konverter? Den funkar nog inte utan det krävs Yaesus egen speciella CAT-kabel.

SM3GFN Ingvar
 
Vet att Yaesu har växlat på serial in/out på CAT mellan olika modeller, bland annat FT1000MP MARK-V och FT-847 har så, vilket jag upptäckte när jag skulle använda kabeln från den ena till den andra...
 
Det finns enkla 0-modems övergångar hos Kjell&Co, även hos Clas Ohlsson om pinn ordningen är skiftad.

Har hört talas om att inte alla USB/RS232 donglar fungerar bra, de har inte fullt spänningssving de ska tydligen endast gå ned till 0V
och inte till det negativa värdet.

På Win10 och även Win8 får man ibland måste slå av spärren mot "unsigned drivers" för att kunna installera vissa drivrutiner, men det
verkar inte vara ditt problem då du kommit förbi det och använder din dongel.

Det finns även inkompatiblitets problem med vissa chip i donglarna i Win10 - eller rättare sagt så har tillverkaren inte brytt sig om att
skriva nya drivrutiner för win10, försäkra dig om att din dongel går att använda under Win10.
 
SM3GFN:Trodde att min station hette FT-450AT men den är stämplad FT-450. Kanske någon satte in antenn-tunern efteråt? Jag har Chirp på min dator sedan tidigare men det programmet verkar inte stödja FT-450. Jag gick till enhetshanteraren och fick fram att på Com 4 har jag FTDI USB serial konverter och den fungerar korrekt! Då borde ju kabeln vara ok. (Kabeln är kinesisk. Det följde med en CD skiva med kinesisk text. Ok om HRD. Problemet är ju att moderna datorer saknar den seriella kontakten så kommunikationen måste gå via USB.
Nu har jag laddat ned ett program som heter FTBCAT från G4HFQ Software. Där står det: If you have a FT-450, FT-920 or FT-1000MP Mark V you need a straight serial cable.

Jag får väl ta någon gammal dator med seriekontakt för att sedan använda en serie RS.232 kabel. Är fortfarande tacksam för flera tips!
 
MFA : Bra tips! I vår källare finns det en elektronikskrot där det kommer in gamla datorer hela tiden. Skulle man kunna ta ett sådant kort från en gammal dator? Själv kör jag ju Windows 10 på en modern dator.
 
Hej igen Tomas! Nu måste jag kolla lite mer med dig. Vad vill du egentligen göra med datorn ansluten till radion?
** Vill du hantera minnena i riggen skall det funka med den USB/serie konverter du har som hårdvara och ett minneshanteringsprogram, typ RT-Systems ADMS-450. RT´s program för USB går bara att köra tillsammans med deras egen kabel!. G4HFQ´s program FREE450. -HFQ´s program är gratis men gammalt och verkar (?) vara för serieport. Om så är fallet blir det nog att skaffa en serieport till datorn.
** Vill du styra radion från datorn så är nog HRD ett förstahandsval. Ver 4 och 5 är gratis och finns fortfarande att suga fram från nätet. Ver 6, däremot, är tyvärr ett köpeprogram. G4HFQ`s FTBCAT är ju gratis och funkar nog det också, men då troligen mot en serieport.

Sedan är ju nästa fråga varför vill du styra riggen? Köra CW/SSB med/mot loggprogram? Köra digitala moder?

SM3GFN Ingvar
 
Hej Ingvar
Från början ville jag både styra radion och programmera minnena. Men nu börjar jag förstå att detta är inte helt enkelt och nu är det viktigaste målet att kunna programmera minnena. G4HFQ´s program FREE450 testade jag men kommunikationen fungerade mycket riktigt ej. FTBCAT testade jag också men det gick inte. Jag får nog skaffa serieport till datorn. RT-Systems ADMS-450 är det väl ingen ide att prova när jag inte har den kabeln.

Men jag tackar alla som har gett mig goda råd om detta!
 
Hej Ingvar
Från början ville jag både styra radion och programmera minnena. Men nu börjar jag förstå att detta är inte helt enkelt och nu är det viktigaste målet att kunna programmera minnena. G4HFQ´s program FREE450 testade jag men kommunikationen fungerade mycket riktigt ej. FTBCAT testade jag också men det gick inte. Jag får nog skaffa serieport till datorn. RT-Systems ADMS-450 är det väl ingen ide att prova när jag inte har den kabeln.

Men jag tackar alla som har gett mig goda råd om detta!

Hej igen Tomas! OM det är minnena du vill programmera så kom i håg att du måste manuellt ställa radion i "clone mod" först innan programmet kan prata med radion...
 
Glömde att tillägga ADMS-450 består av programvara och USB-kabel för anslutning direkt till CAT-porten...
 
Intressant! Jag ska fundera om jag ska skaffa en gammal dator med serieuttag eller om jag ska köpa detta. Tack för tipset!
 
En fånig fråga, är det möjligen så att serieporten på din radio behöver aktiveras på något sätt?
 
Jag kanske har missat läsa vad du provat eller så har jag kanske till och med missat vad som är själva problemet... :-(

..... köpte en speciell sladd på Ebay för att ansluta mellan stationens CAT uttag till datorns USB kontakt. .....
..... Jag gick till enhetshanteraren och fick fram att på Com 4 har jag FTDI USB serial konverter och den fungerar korrekt! Då borde ju kabeln vara ok. .....

Den där speciella sladden, är den då rak eller korsad?

Till min FT1000MP MARK-V hade jag en [9-pol till USB], fungerade utan problem. Skaffade mig en FT-847 och tog då kabeln från andra riggen, datorn hittade utan problem själva "kabeln" men fick ingen kommunikation med radion. Då jag ändå skulle ha en kabel till vardera radio så köpte jag en [9-pol till USB] som hade RX/TX tvärt om än vad det var på första kabeln.

Så enklast för dig (som redan någon nämnt) är att skaffa en 0-modems övergång där RX/TX är skiftade och prova med den mellan radion och din kabel.
 
Back
Top