Yaesu FT-840 : VFO-problem!

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Satt och rattade VFO'n och plötsligt sög det stopp, som att fastna i dyn. Den sitter nu fast , trög rörelse kan utföras men det känns ju alldeles fel. Den var nyköpt 2006. Kan det vara något enkelt mekaniskt eller värre problem? - Frågar här först innan jag skruvar.. I övrigt är den felfri (efter tidigare moddar och justeringar på elektroniknivå).

/Sven.
 
Sagt och gjort, nu är den loss och snurrar som sig bör. - Vad har den där fjädern för uppgift? Kan inte se ifall det finns justering och att skapa tröghet för VFO'n. På min FT-991 så finns en inre ring att justera tröghet i rotation på VFO'n!

/Sven.
 
Jag har råkat ut för nåt liknande, men minns inte nu på vilken rig. Har för mig det blev kristallolja först för att få loss axeln i lagret. Sen isär, torka av och lite mer beständig olja vid ihopmontering. Vågar man så brukar bromsolja lösa det mesta, bättre än de flesta rostlösningsmedel.
/Jan
 
Som en upplysning och då gummiringen på VFO'n blir sladdrig av ålder! Jag lade ett varv vulktejp på metallhjulet innan gummiringen krängdes på..

/Sven.
 
Back
Top