Yaesu FT-840

sm3uae

Member
Lampan i SWR-metern har slocknat.
Tips på hur man byter och ev byta till lysdiod mottages tacksamt
 
Titta här:

Jag har bytt på flera riggar till lysdioder. Se till att de är platta framtill så det blir bra spridingsvinkel. Testat både med 3mm och 5mm. Motståndet kan anpassas så man får lämplig ljusstyrka. Dock om det finns inbyggd dimmer i riggen så funkar den inte alltid så bra efter modifiering...

IC-735 uppgraderad till LED

1616773090355.png
 
Last edited:
Som MUY skriver kan man hitta rätt med lysdiod men det kräver som sagt lite trixande att hitta rätt. Jag har själv bytt på en del stationer som jag haft här på reparation och jag har använt glödlampor av originaltyp, det ger ett varmare och mer jämt ljus över hela mätaren tycker jag. Den senaste jag bytte i var en IC-751 och det var originallampan som till slut gått hädan så efter bytet nu så lär det dröja innan det är dax igen. Är man plus 60 så är det tveksamt om man är med på ytterligare ett byte om radion mot förmodan hänger med tills dess :)
 
Tips på någon som säljer 28 volt mini lampor mottages, har en gammal philips stereo vars skallampor har slocknat. Dessa matas med 28 V AC direkt från trafon.
 
Det är nog svårt att få tag på små glödlampor numera. Glödlmpor är en utrotningshotad och rödlistad art.
Men det finns ju wedge lampor för 24 V till bilar, de har då fel sockel men går att löda på, om man skrapar lite på trådarna vid glassockeln.
Kanske finns andra glödisar till lastbilar med hård sockel.

Annas gäller seriekoppling eller motstånd till 12 V lampor.

Det finns ju massor av olika LED numera.
Nackdelen är att de lyser bara åt ett håll.
Och att få LED med trevligt ljus kan vara svårt.
SM6MUY varkar ha lyckats med LED på IC-735:an, den har dock gröna filter i alla fall framför S-mätaren.
Men belysningen bygger ändå på rundstrålande ljuskällor som glödlampor.
Att fila fronten på LED plan med en fil kan göra dem mer bredstålande så man får ett jämt lyse.
Det finns oxo LED med konkav lins, dvs en grop istället för bula fram på LED:en.
Jag köpte för en tid sedan en påse sådana på TRADERA som har bra ljusfärg, nära glöd, som är konkava. de funkar utmärkt.
Särsklit bra för att belysa vanliga vridspolemätare på nätagg etc, Man sätter dem med smältlim .

Återkommer om jag hittar säljaren igen.

SM4FPD
 
Slipa den normalt blanka ytan på en vit lysdiod så förbättras förutsättningarna avsevärt att ha den som
skalbelysning.
 
Conrad har ett bra sortiment på små glödlampor som passar bra till radiodisplayer. Skriv bara glödlampa 12v eller glödlampa 24v i sökfältet på deras hemsida så kommer det upp flera lämpliga förslag.
 
Jag har med fördel använt Aceton på lysdioder för att matta ner ytan och sprida ljuset.
 
Back
Top