Yaesu FT-857 & bordsmick

sm6tmr

Member
Hej

Undrar om någon har erfarenheter av andra mickar till FT-857, dvs andra än yaesu handmick. Letar efter en mick som låter bra & fylligt till denna riggen.

Mvh Manuel SM6TMR
 
Hej Manuel.
Sadelta Echo Master låter fint.
Jag kör med det till min FT-100D och dom sägs vara samma (FT100 och FT 857) i ingångsdelen.
Och hur det låter har du ju hört på testerna.

//Peter
 
Kanske en equalizer kan skruva till ljudet som du vill ha?

En gyllene regel är annars att aldrig utnyttja mer än 80% av effekt, modulation etc. Likaså bör man vara mycket försiktig med ev kompressor. När man lyssnar runt på dylika påfund så låter dom oftast skit, gäll och synnerligen onaturligt.

Jag lutar nog åt första raden om du kan anbringa det. Har inte Yaesu'n något dylikt inbyggt?

Jan
 
Har provat med den inbyggda eq utan att det märks någon större skillnad.
Har erfarenheter av sadelta echo master sedan tidigare på en FT-847, där den fungerade klockrent & inga klagomål, den var fyllig & kraftig i modden, men har inte testat den på FT-857.

Manuel
 
Hej igen
Någon som har mickkopplings schemat för FT-857?
Kollat lite på nätet & hittat 2st helt olika, vill inte testa utan att vara helt säker.

Manuel
 
Haj Manuel .
Jag har en FT-897 och en FT-817
Titta i origenal manualen.där hittar du den rätta kopplingen till din radio.
Det finns 2 olika modeller som betecknas C1 alt C2
det hittar du på origenal kartongen om inte annat...
jag kör med en Kenwood Mc-43 handmick ok det är bättre.
skall någon dag när lusten faller in och prova koppla in MC-80.
sm7uso/micke
God Fortsättning.
 
Hej Micke

Nja, har kollat i orginal boken till FT-857 & där står inget om micken alls. Angående C1 & C2 är det nog vilken version av radio du har dvs för vilken del av världen den skall till, normalt brukar yaesu använda B2 för våra del av europa, detta är bla för vilken shift den skall ha på 144/430Mhz, frekvenser som den skall sänd/resp ta imot på mm, detta har inte haft med mickkopplingen att göra för, men isåfall har yaesu ändrat sig

Har du vilka stift som används på RJ45 i FT-897? Detta är samma som på FT-857.

Manuel
 
ang c1 och c2
du har delvis rätt med vilka versioner som skickas vad...
jag har en c2 så vad jag förstår så har väl dom ändrat sig..
rj45?
i manualen står vilket stift som går till vad.....
jag har inte det i minnet just nu kan kolla efter helgen.
Gott Nytt År

micke
 
Hej
Japp, det måste dom gjort, har förmig att C2 var för england från början.
RJ45 heter den typen av kontakt som sitter på FT-857 & har för mig att det är samma på 897, dvs samma som nätverkskontakterna till daatorn eller om du vill en större typ den som används för telefoner.

Manuel
 
Hej Igen

Fick tag i kopplingen av en amatör i USA, så jag lägger ut den här också.

Pin Function
1 FAST
2 Ground (control)
3 PTT
4 Mic
5 Ground (audio)
6 +5v
7 UP
8 DOWN

Manuel
 
Back
Top