Yaesu Ft-857/ft-897 Som Scanner?

SM6VKC

Well-Known Member
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av Yaesu FT-857 och/eller Yaesu FT-897
som scanner?
Altså känslighet på 79 MHz och andra frekvenser innom det område mottagaren tar men som ligger utanför våra amatörradio band.
De specar som finns anger bara att mottagaren har vissa data på amatörbanden och ej hur känslighet mm. är utanför banden.
Det framgår heller inte klart om man kan använda narrow/wide FM på
79 MHz.
På FT-817 finns det bara (om jag minns rätt) wide FM på 79MHz och då är ju
den oanvändbar som mottagare för lyssning på räddnings tjänst mm.
Tacksam för tyckanden och erfarenheter.

//Peter
 
hej Peter !
Jo, du minns rätt att FT-817 bara kan ta emot WFM på 79 Mhz, ville bara bekräfta det och önska dig lycka till med svaren på din fråga.

//Micke
 
SM6VKC said:
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av Yaesu FT-857 och/eller Yaesu FT-897
som scanner?
Altså känslighet på 79 MHz och andra frekvenser innom det område mottagaren tar men som ligger utanför våra amatörradio band.
De specar som finns anger bara att mottagaren har vissa data på amatörbanden och ej hur känslighet mm. är utanför banden.
Det framgår heller inte klart om man kan använda narrow/wide FM på
79 MHz.
På FT-817 finns det bara (om jag minns rätt) wide FM på 79MHz och då är ju
den oanvändbar som mottagare för lyssning på räddnings tjänst mm.
Tacksam för tyckanden och erfarenheter.

//Peter

Data för 857/897

0-33 MHz Alla trafiksätt God känslighet
33-56 MHz Alla trafiksätt God känslighet
76-108 MHz Endast Wide FM God känslighet
118-136 MHz Alla trafiksätt God Känslighet
136-164 MHz Alla trafiksätt God känslighet
420-470 MHz Alla trafiksätt God känslighet


73 de SM0TSC
 
SM0TSC said:
Data för 857/897

0-33 MHz Alla trafiksätt God känslighet
33-56 MHz Alla trafiksätt God känslighet
76-108 MHz Endast Wide FM God känslighet
118-136 MHz Alla trafiksätt God Känslighet
136-164 MHz Alla trafiksätt God känslighet
420-470 MHz Alla trafiksätt God känslighet


73 de SM0TSC




Tackar för info!

//Peter
 
Det är kanske bättre ställt med ICOM 706MIIG? Hade själv en 706MII tidigare, och om jag minns det rätt, så klarade den av det med glans. För övrigt kan jag nämna att jag var väldigt nöjd med mottagaren (på samtliga band) i min numera sålda 706MII. Siktet är inställt på en 706MIIG, men jag har ännu inte lyckats hitta en begagnad i fint skick, till rätt pris. Kan bero på att dom är SÅ bra...
 
Varför har FT-897(D) inte NFM på 76-108??? Det måste ju vara en spärr som man lagt till med viljes, varför?
 
Om det är samma mottagningsdel som Ft817 använder sig av så klarar den bara wfm på dessa frekvensband, alltså rundradio + runt 77-79 mhz... tyvärr..
 
alamiva skrev:
Det är kanske bättre ställt med ICOM 706MIIG?
Fungerar alldeles utmärkt som scanner på 79 MHz.
Känslighet på 79,5625 MHz: 0,52 uV EMK, 12 dB SINAD utan CCITT-filter. Manualen anger känslighet för WFM-läge. Mätningen gjordes på en icke CE-märkt 707MKIIG, men det torde inte skilja något.

På 144 och 432 MHz uppmättes känsligheten till 0,32 resp 0,46 uV, EMK ref som ovan.
 
att det är WFM torde bero på att bl.a. i Japan så används frekvensområdet 76-98? MHz för vanlig WFM-rundradio :cool:
 
Back
Top