Yaesu FT 897 D

Christer5

Well-Known Member
Hej
Min beställning på kortvågsmottagaren Icom IC R 75 blev det strul med så nu letar jag efter något alternativ.Har fått råd att istället köpa en Yaesu FT 897 D som är en transceiver som jag tänker att använda som mottagare.

Hur är denna som mottagare.

Tacksam för svar.
/Christer
 
Last edited:
Är det ingen som har denna rigg eller som vet någonting och kan ge svar.

Det gäller att inte ge upp i sitt sökande på kunskaper om riggar,jag vet att ni har det där ute !!

Christer
 
Jag har en sådan, fast utan "D". Jag har inte så mycket att jämföra med men några små synpunkter kan kanske vara värdefulla ändå.
- Den inbyggda högtalaren är inget vidare, så koppla in en extern.
- Lite svårmanövrerad med alla inställningar i menyer.
- Saknar numeriskt tangentbord men man kan hoppa i 1 MHz-steg.
- En inbyggd noiseblanker finns som är effektiv på vissa typer av störningar.

I övigt, kolla på:
Yaesu FT-897 Product Reviews
Och återkom om du har några specifika undringar.
 
Säkert har du redan köpt din radio Christer, men kunde inte låta bli att lovsjunga FT-897D.
Radion är VÄLDIGT flexibel och prisvärd, plats för batterier som man lämpligen knåpar ihop själv och bygger sig sedan en konstantströmsladdare med timer, massa minnen och menyer som jag i början tyckte var jobbigt - men efter ett tag lärde man sig det oxo. Kör allt från 160 till 70 cm, skön att ratta på och finnes idag för 6000:- eller under som begagnad. DSP-n är ok , men kanske inte av senaste slaget - MEN vi levde mycket länge med bara IF-shift och liknande och det gick ju bra.
Så har du inte bestämt dig - köp en begagnad FT-897D med TCXO´n monterad så kommer du inte att ånga dig.
Vy 73 de SM5FLT / Ingvar
 
Back
Top