Yaesu ft-900 problem med modulation

sa0brw

New Member
Hej alla!
Jag har en yaesu ft-900 som vid qso ofta ger mig rapporter om dålig modulation och svårigheter att läsa mig. Mic gain måste vara precis på gränsen till att ge effekt ut, dvs klockan 9 eller mindre och ger då knappt utslag på ALC.
Någon som kan ge mig tips hur jag skall hantera detta eller om detta är normalt.

Med vänlig hälsning!

Christer Strid
christer_strid@telia.com

SA0BRW
 
Kolla mickkabeln, doppa en tops i alkohol (NEJ, inte 5-56...) och gnugga på kontakterna, eller låna en mick av någon och prova.
Det låter som det kan glappa ibland och då krypa in HF via mickingången.
 
Last edited:
Christer,

nej, det låter inte normalt. Som du säkert upptäckt kan det vara vanskligt att förlita sig på svaren man får på frågan "hur låter min sändning?". Dock, om du spontant, dvs utan att ha frågat, får rapporten att det låter illa, så är det sannolikt nåt knas, men bortse då inte från att det kan vara hos motstationen det felar! Vi har nog alla fått skämmas nån gång när vi gått på minan att glömma bort att noise-blankern är på och förvränger mottagningen.


Hur uppför sig FT-900 om du sänder mot en bra konstlast? Har du möjlighet att lyssna på dig själv med din Argosy II och hur det låter då? Att kunna lyssna på sig själv är ju guld värt i detta sammanhang, och man har lättare att se hur olika åtgärder påverkar.

Det finns ett flertal orsaker som kan göra att ens sändning är distorderad utan att det är något egentligt fel på utrustningen.

CBR's och XUN's mikrofontips är bra. Kolla även glapp i mic-sladdens skärm.

Några fler tankar: För mycket mic-gain är en klassiker, men gäller nog ej här. Oönskad HF i rummet som går tillbaks in i radion en annan. Dålig anpassning radio>antenn med hög stående våg som följd, och att riggen då stryper ner sig själv, en tredje. Överdriven talkompression är naturligtvis också en fälla.

Det finns även modellspecifika egenheter att ta hänsyn till. T.ex. om det finns två inställningsmöjligheter, en för max uteffekt och en annan för mic-gain. Om man då ställt ner max-effekt och kranar på för mycket mic-gain så stryper ALC'n och det flat-toppar och låter hemskt. Lätt gjort att glömma en parameter om riggen är "menystyrd", men det är väl inte denna?

Där några tips som kanske kan underlätta felsökningen. Kunde vara intressant att med tiden få höra hur du löste problemet.

/Janne
 
Tack för allt engagemang och alla synpunkter och tips. Imponerande med alla snabba svar. Jag har också fått mail från Bengt Christensen, SM6FUD med information och tips.
Jag använder originalmicken och har även prövat en mick som är av samma typ som hör till min ft-817. Så fort jag får tid skall jag sätta mig in i alla synpunkter och fundera hur jag går vidare. Meddelar här så snart jag testat alla råd och förhoppningsvis löst problemet.
Det är uppenbart att jag har mycket att lära samt att det finns många snälla och hyggliga radiokamrater som stöttar mig på vägen.

Ha det bra!

Christer

SA0BRW
 
Tack för alla goda råd som jag läst med intresse och hela tiden haft i åtanke.
Nu har jag rengjort mickontakterna, bytt koaxkabel och kontakter, satt på klämferriter på batterikablarna och manöverkabeln till delningen, anslutit antennen och radion till samma jordpunkt samt varit ute och testat idag och hela tiden lirat med mic gain.. Mic gain har jag dragit ner så långt att jag inte ser något utslag på alc men har full uteffekt på ssb. Den står nu på klockan 09. Idag har jag bara fått fina rapporter.
Jag tänker börja så här och även göra en Spole av koaxen vid radion, hann inte idag men skall leta reda på ett lämpligt plaströr.. Jag har tagit till längden så det räcker.
Återigen tack!

Ha det bra!

Christer
 
Back
Top