Yaesu ft7

Jag är intresserad, (Yaesu nörd). Har du några bilder på den( helst ur alla vinklar)? Ålder?

73´s Lars /7HWD
 
Ska försöka ordna några bilder. Ang. ålder, ska se om jag hittar nåt i pappren.
/Stefan
 
FT7 Bilder

Är ingen hejare på foto men here comes 2 bilder. Har inte lyckats klura ut åldern. Manual och kretsschema finns.

/SM0IXY
 

Attachments

  • P1010648 (Large).JPG
    P1010648 (Large).JPG
    74,6 KB · Views: 164
  • P1010651 (Large).JPG
    P1010651 (Large).JPG
    77,5 KB · Views: 395
Är ingen hejare på foto men here comes 2 bilder. Har inte lyckats klura ut åldern. Manual och kretsschema finns.
/SM0IXY

FT-7 är sent 70-tal, den första jag såg var nog från 1978.
Ganska ovanlig i Sverige.
"Mobiltransceiver" av ganska bra klass, något i stil med Kenwood TS-120V.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ft7

Låter intressant, hur är det tekniska skicket? Hur är mottagning/sändning, rattar m.m?

Riggen funkar hur bra som helst, skicket er inget att klaga på. Tja vad ska ja säge. Eftersom den bare står her så kanske de finns nån som uppskatter den.

/Elof SM0IXY
 
Det är utomordentlig rigg, och Elof: Frågor av typen - Hur bra är den i mottagning?....De är inte värda ett svar. Låt riggen stå på det priset du har satt och sälj den till någon som vet vad radio är.

Jag har haft just precis en FT-7, jag sålde den dock för att jag ville ha en med WARC-banden då det ofta var "test" när jag var ute på fielday i veckosluten.

Denna radio har ett härligt ljud i högtalaren, den har dock inget CW-filter (jag är CW-freak) och man kan inte utan ett litet knep sänka effekten från 10W och nedåt. Men genom att använda ALC-ingången så går det fint - negativ justerbar spänning på ALC-ingången.

SM7HWD, Köp den, du kommer inte att ångra dig! Min såldes för 1500kr....och det gick snabbt!

73 de Bjarne
 
Last edited:
Som KA nämnde en radio från sent 70 tal.
Senare kom en FT-7B-version med mer effekt.
Detta är en radio uppbyggd med lösa utdragbara kretskort, eventuell service består därför i att rengöra kontakter. Det är sällan komponentfel. Reläna givetvis, skall rengöras och de är stora med plsastkåpa som går att ta av.
VFO är en analog vridkonding-oschillator med planetväxel. Men försök inte med fjärrskft då drift och inställningsnoggrannhet knappast räcker.
FT-7 är omtyckt vid Morse.
Den har en enkel form av preselektor och den ger en viss förselektion så att den trots relativt dåklig mottagare ändå blir brukbar.
SRS sålde många på den tiden den var aktuell och jag lagade många, så en del minnen finns. Jämfört med en modern radio exvis IC-703 så lär den väga flera ggr så mycket och ha en volym av ungefär 4 ggr 703:an.
Men med tanke på åldern kan man få en fungerande radiostation för en billig peng.
Vad jag tycker är underligt är att många tycker att en sådan radio låter bra.
Med mycket dålig AGC som dessutom sjävvsvänger, eller översvänger och har för lång atacktid, blir ljudet väldigt kraftigt distorderat. Så i mitt tycke låter den mottagaren verkligt illa.
Men jag vet att andra gillar det soundet.
Varför?
Varför är kraftig distorsion bra ljud för HF signaler? Distorsion kan göra att ljudet låter vassare och kanske hörs bättre om man har vissa hörselskador.
Att byta sluttransistorer är ett drygt jobb då dessa sitter under en massa komponenter som kladdats dit. Massor av tjocka tennlödningar skall bort. Men nu kanske man inte kostar på detta på en så gammal station mera.
FT-7 är helt klart en rolig grej, både att köra, äga och meka med. Det lär finnas massor av modifieringar att testa. Från en tid då massor av arbete lades ner manuellt vid tillverkningen. Man ser oxo modifieringar invändigt redan från fabriken i form av extra kondingar lödda här och där på kortkontakternas ben, jordflätor etc. Byggmetoden med kretskort inbjuder till bus, självsvängningar etc.

Att man byggde med lösa kort och kortkontakter var på modet, men någon nytta av byggmetoden fanns mig veterligen inte. Däremot måste det har fördyrat kraftigt. Att man på fabriken kunde testa korten lösa kan ha varit en fördel vid produktionen. Något som görs även idag då korten ansluts med fjädrande nålar i en jigg, och man slipper kortkontakter sen.

de
Roy
SM4FPD
 
Denna radio förtjänar godare rykte Roy, även om du kanske tekniskt sett har rätt
Jag har kört den i många fieldays på både SSB och CW.

73 de Bjarne
 

Attachments

  • RADIO1.jpg
    RADIO1.jpg
    69 KB · Views: 180
  • RADIO5.JPG
    RADIO5.JPG
    73,9 KB · Views: 130
Min avsikt var inte att ge den dåligt rykte utan att försöka förmedla vad det är. Hur man byggde på den tiden, och styrka och svagheter med det.
Dess mottagare går i alla fall inte att jämföra med dagens riggar av QRP typ från samma fabrikat. Då är den mycket bättre.
Kanske mitt tycke om distorsion är vad du reagerar på?

de
Roy
SM4FPD
 
Ja Roy, så var det . Jag blandar ihop återgivningen av ljudet med själva mottagaren...:)

73 de Bjarne
 
Låter intressant, hur är det tekniska skicket? Hur är mottagning/sändning, rattar m.m?

Hej. har haft en. Bra mottagare med fint ljud. Tyvärr inget CW filter. Uteffekt max 20Watt, nästan qrp. Storebror FT7-B har CW filter och 50W ut.
Medhörningen är lite seg, annars fin ton, men lite svår vid högre sändningshastigheter. På CW läckte en ton alltid ut så länge S/M reläet var draget. Inte kraftigt, men inom bekanskapskretsen i sydsverige så hörde de direkt att det var jag, just på tonen som läckte. Byggde ett slutsteg till den med två gallerjordade EL34 med 800V anodspänning som gav 100W ut. Då var den läckande tonen tämligen påtaglig, hm...

sm7fcu Bengt
 
Hej. har haft en. Bra mottagare med fint ljud. Tyvärr inget CW filter. Uteffekt max 20Watt, nästan qrp. Storebror FT7-B har CW filter och 50W ut.
Medhörningen är lite seg, annars fin ton, men lite svår vid högre sändningshastigheter. På CW läckte en ton alltid ut så länge S/M reläet var draget. Inte kraftigt, men inom bekanskapskretsen i sydsverige så hörde de direkt att det var jag, just på tonen som läckte. Byggde ett slutsteg till den med två gallerjordade EL34 med 800V anodspänning som gav 100W ut. Då var den läckande tonen tämligen påtaglig, hm...

sm7fcu Bengt
 
Back
Top