Yaesu FT891, fler användare?

nikgus

Active Member
Jag funderade länge och väl på att skaffa en ny radio, för att ersätta den gamla som gjort sitt för många år sedan. Valet föll på en Yaesu FT-891, även om jag var nervös på grund av en del tveksamma recensioner.

Det som fick mig att välja radion var följande egenskaper:
  • Kompakt
  • Lågt pris
  • DSP
Däremot har radion fått dålig kritik för en rad olika saker, bland annat
  • ARRL testade radion, med "dåliga resultat"
  • Dåligt menysystem
  • För kompakt rent storleksmässigt
  • Inte en "legacy Yaesu-radio"?
  • CAT-interfaces stör ut högtalaren
  • Drar för mycket ström
Användarna verkar däremot faktiskt vara nöjda med sina radioapparater om man bortser från de som haft problem med sina CAT-USB-Interface. Själv använder jag inte den funktionen, så jag vet inte om min är liknande.

Är det fler som använder denna? Jag är storförtjust i min, särskilt DSP-funktionen som magiskt tar bort brus från signalen!

3b552ab3adaa36e794ec4467b081929a.JPG
 
Hej, jag har en sedan ett par månader tillbaka. Intrycket är tudelat, jag tycker den låter ok, strömförbrukningen vid RX är 1A vilket får duga för en mobilrigg tycker jag. Det som är mest negativt är menysystemet/logiken som är helt hopplöst, några exempel.
1. Filterbandbredd ändrar sig till default när man byter band.
2. Det finns inget smidigt sätt att byta mellan lsb och usb.
3. Om man tex programmerar in NB på en av funktionstangenterna så blir det inte en on/off funktion utan en genväg till menyn för NB inställning vilket innebär att du får ett par knapptryckningar/nivåinställningar att utföra innan radion hoppar ur menyn, väldigt irriterande. Samma gäller för compression, vox mfl.
Men hoppar man inte runt på banden eller ändra inställningar jämt och ständigt så funkar det. Som mobilrigg är den bra, på skrivbordet är den mindre lämplig. Men priset är bra och jag behåller den som mobil/semiportabel.
I schacket står Drake R7/TR7 och min FT817 kommer aldrig att avyttras smidigare radio för en lite utflykt finns inte.
 
Back
Top