Yaesu FTdx-101D

SM6VVT

Member
Radiovänner!
Jag har genom åren haft ett flertal olika riggar från Yaesu och Icom. Sista förvärvet är en Yaesu FTdx-101D.
Maken till radio har jag aldrig kört förut! Helt otrolig!
Men det finns en stor besvikelse: QSK reläet och oljud! QSK kör jag bara vid DX-jakt och speciellt vid SPLIT operation. Då är det ju angeläget att omedelbart höra
om motstationen svarar mitt i eget anrop. Då är det så jobbigt att höra rasslet från reläet! Kör genom ett Acom 1000 och det vacuumreläet hörs knapp. Men i riggen
rasslar det på så man blir nojjig!
Mejlade Yaesu i UK och fick till svar att det är PTT relät som används i QSK och ingen bot finnes.
Min fråga nu: Finns det någon här i gruppen som har samma problem? Har tänkt att öppna upp radion och försöka hitta relät och dämpa det med någon form av
...... ja, dämpning!
Tips mottages tacksamt!
73/ SM6VVT
 
På min gamla FLdx-400 TX så var det antennreläet som skramlade. Efter att jag skruvat loss det och skruvat fast det på en pappbit fastsatt i en annan skruv så blev det mindre skrammel, plåten det satt i fungerade som högtalare. Jag köpte riggen tidigt 80-tal så minns inte detaljerna. Senast jag skruvade satt reläet utan att riskera kontakt på fel ställe.
/Jan
 
Back
Top