Yaesu med digital amatörradio

SM7WSJ

Well-Known Member
Jag fick precis syn på att yaesu kommer med digital amatörkommunikation.

http://www.anico.hu/FT1D.pdf


Undrar hur det här påverkar amatöradions digitala framtid då det verkar vara ett annat format jämfört med D-star.


73 Håkan SM7WSJ
 
Det var nog lite över ett år sedan som de lanserade sin egen digitala radioidé. Icom ligger bortåt 10 år före Yaesu på den digitala sidan. Det här är intressant men jag ska inte trötta någon med historia. Dock är det nog så (enligt min mening) att D-Star har fastnat tillräckligt hårt för att stanna. Yaesu, Icom och Kenwood har i alla tider (alltid!) hållit på med patentutbyten. Då och då har en av parterna hållit stenhårt i ett patent och inte velat byta med någon annan. Det finns många såna exempel. Det har gällt DDS, PA-kylning, AQS och mycket annat. Då har de andra alltid tagit sig för att egenutveckla ett liknande system och satt sig tungt på det. Det är viktigt att inte tappa marknadsandelar och det är lika viktigt att hålla igång produktionen för att inte tappa farten. Det är mycket fart som tappats sedan mitten av 1990-talet. För alla tre märkena. Men antagligen har Icom hållit sig väl på sin köl och haft en förnämligt planerad utvecklingshorisont.
D-Star, som ju inte alls egentligen är någonting som bara Icom sitter och håller på, utvecklas av så många självfixare nu. Det är verkligen upplivande och mycket glädjande för HAM community att se att det verkligen är så att man ägnar sig åt egenhändiga förändringar och anpassningar. Det är svårt för ett nytt system att ta sig in i någonting som redan är så "in-pinkat". Yaesu är inte längre världens största märke som jag, och andra, kunnat bedömma. Det är nog så att Icom gått förbi det senaste decenniet. Vi får se hur ännu ett digitalt system kommer till sig. Det ska bli riktigt spännande!
För alla de (det är ganska många) som är märkesfantaster öppnas en ny dörr nu. De som är teknikfantaster ser det möjligen snarare som ännu något att studera.
Som contester känner jag en oro inför kortvågens kommande digitalisering men samtidigt en jättestor entusiasm över nymodigheterna och allt det som denna utvecklingen drar med sig.
 
Det som känns konstigt är att man inte försökt att sträva mot samma håll så att man kan använda samma infrastruktur oavsett märke eller hembyggd utrustning.

Det som känns trögt i amatörrörelsen idag är där det behövs infrastruktur i form av repeaternät eller gemensamma satelliter (i satellitfallet beroende på ITAR) då det har blivit svårare att samarbeta för att uppnå resultat.

Jag undrar om inte det här med flera digitala system kommer medföra att det blir svårare att få folk att satsa tid och pengar jämfört med när FM repeaternäten samt packet byggdes upp.

hoppas att jag har fel. (men intressant att följa)

73 Håkan SM7WSJ
 
Ja det är ju onekligen skitkorkat att bygga infrastruktur för ett system som inte är 100% öppet.

Men någon gång lär sig väl folk den läxan också.

Men vi kanske ska ha ett repeater nät för varje tillverkarr och antingen analoga korslänkar eller vattentäta skott emellan.

Skitkorkat. ..
 
Vi radioamatörer tänker oftast inte alls på hur tillverkarna ser på sin marknad. När vi tittar på radioapparater och tillbehör så gör vi det från vår position. Ungefär som när man väljer sin pizza. Vad vill man ha på den?
Som tillverkare försöker man tillhandahålla en produkt som man tror att marknaden vill ha. När vi tittar på D-Star som vi redan har så ser vi från vårt håll. Tillverkaren ser saken från andra hållet. Vad frågar marknaden efter? Digital radio. Då sätts det i produktion.
Man är inte alltid intresserad av att samarbeta med andra system. Man låter marknadens kunder välja. Amatörradio är en stor marknad jämfört med endast marknaden i Sverige eller Skandinavien. Även om vi själva här hemma tycker att det är både mättat och överdrivet många produkter.
Digital radio är tekniskt duktigt. Jag ifrågasätter däremot gärna huruvida det är förnuftigt att flytta intelligensen från människa till system. Trycka på knappar kan vem som helst. Prata kan vem som helst. Bära på en handapparat kan vem som helst. Ändå är det många amatörer som rent av älskar sin D-Star. Fattas det dem någonting? Eller är det så att de som inte är intresserade av digital radio heller aldrig kommer att bli det. Kanske på grund av att det möjligen saknas personligt behov av teknisk kunskap?
När då ett ytterligare system kliver in på marknaden så kan det tänkas att de som tidigare inte brytt sig om D-Star kanske får fokus på den digitala kommunikationen. Kan det vara så?
Det kanske rent av är bra med flera system?
 
Ja, det kanske är bra och nödvändigt med flera olika system, men det blir dyrt så inih-vete för klubbarna att drifta analoga, APRS, icom och yaesu repeatrar, för att inte tala om hur trångt det blir på repeatersiterna.


Det är ju inte ens byggt Icom repeatrar norr om Umeå än, nu kommer då ännu ett system, vad säger att det inte kommer ett tredje system också?

Det hade ju varit bra om man hade tagit fram ett helt öppet system med en standard som alla tillverkare hade kunnat ställa sig bakom, så att alla användare oavsett märke på radion kunnat kommunicera med varandra.
 
Kostnaden för driftsättning och underhåll är nog som med allting annat, eller hur? En eller några eldsjälar fokuserar och lägger ner mängder av egen tid. Kanske till och med privata pengar. Det måste anses frivilligt.
En radioklubb som står för fiolerna måste ha en ekonomisk inriktning. Det är ett demokratiskt beslut och bör väl styras upp av medlemmarnas intressen.
I båda fallen kan det komma att visa sig att aktiviteten avtar så småningom.
Det är då först som man kan iaktta en eventuell varaktighet i digital radio. Blir den kvar aktivt så är det en naturlig utveckling. I annat fall var det en fluga ungefär som Packet-radio. Tiden utvisar det.
Här nere i de här trakterna är D-Star aktivt. Dock finns det en mycket stor mängd amatörer som rynkar på näsan. Somliga får rynkorna att te sig på de mest konstnärliga vis.
Jag tror att om digital radio får utveckla sig och flera system finns att tillgå så ger det en bredare grund för fortsatt utveckling.
Det finns applikationer för att använda radio av vilket märke som helst för att använda sig av D-Star. Det kommer bli detsamma med alla andra system som föds fram av tillverkarna. Jag har inte sett Kenwood visa något intresse. Någon annan som sett något?
Ett öppet system är nog inte lika intressant för märkestillverkarna. Ingen vill vara ensam leverantör av kanske repeatrar medan konkurrenten säljer alla annan radioutrustning. Eller tvärtom. Bara ett exempel.
Om det visar sig att digital radio blir varaktigt aktivt så kommer förmodligen systemen att kunna byggas samman. Det behovet har ju inte funnits tidigare med endast D-Star. Nu kommer orsak att finnas. Då kommer de också att konstrueras. Troligen av användarna.
 
Back
Top