Yaesu VR 5000 mottagare

Christer5

Well-Known Member
Yaesu VR 5000 mottagare blev istället Icom IC R 72

Hej

Är det någon som har eller har haft en Yaesu VR 5000 och som kan ge information hur denna mottagare är på kortvåg och på dom andra banden.

Jag har en lång tråd på Scanner.nu där jag erhållit många goda råd gällande vilken mottagare jag skall köpa,men ingen som verkligen har denna mottagare.

När man läser om denna mottagare på nätet är det väldigt blandade åsikter.

Vore väldigt tacksam för ett svar.

Hälsningar
Christer
 
Last edited:
Personligen tycker jag du hellre skall lägga pengarna på en beg. icom IC-R75 om du skall lyssna på kortvåg, VR-5000 har jag testat och den har inte värst bra storsignalegenskaper, dessutom är den lite för "bred" i mottagningen för min smak.
 
Varför köpa en VR-5000 när du kan köpa vilken amatörradio du vill? Det finns det som är mycket bättre!
 
Varför köpa en VR-5000 när du kan köpa vilken amatörradio du vill? Det finns det som är mycket bättre!

Jag har råd att köpa en bra mottagare på kortvåg och det finns nu ny Icom IC R75 att köpa.Det som gör att jag funderar på VR-5000 är att om det inte fungerar så bra på kortvåg med dålig antenn och störningar då jag bor i lägenhet centralt i Göteborg kan man använda VR-5000 till annat.
 
Jag kommer att köpa en ny Icom IC R75 Lite skoj måste man ha här i livet.

Ja, det tycker jag gott du kan unna dej! Dessutom flyttar du kanske till ett lämpligare radio-QTH en vacker dag. Även om du så småningom köper en tranceiver så är det bra att ha en extra mottagare med bra kvalitet. :)
/Ingvar
 
Det blev tyvärr ingen IC R 75,finns inga nya att köpa som uppfyller kraven och dom Swedish Radio Supply hade är indragna.

Har istället köpt en IC R 72 som jag använder tillsammans med Wellbrokk ALA 1530 antenn.

Söker nu efter begagnad IC R 75 då inga nya finns att köpa.
 
Last edited:
Back
Top