Yaesu VX-6 konstant öppen squelch och dålig mottagning?

SA2CEM

Well-Known Member
Har en vx-6a som alltid håller squelchen öppen och visar konstant en S1 samt busy led:en lyser.
spelar ingen roll hur jag ställer squelch level i menyn, den stänger aldrig squelchen, ställer jag dock in ton-squelch så stänger den och öppnar vid rätt subton.
ställer jag upp rf squelchen på 2 eller högre så tystnar visserligen ljudet men busy lampan lyser fortfarande vilket tyder på att squelchen håller öppet ändå.
dessutom så kan jag knappt höra signaler som går in s9 på vx-3an mfl.

efter läst denna tråd: Trouble with Yaesu vx-6 squelch - The RadioReference.com Forums och några fler liknande var jag rätt säker på att det var filtret som var problemet då symptomen var exakt lika.

fick ett LTM450FW filter som är ersättningen till originalet, byttes av en kunnig amatörkamrat men det blev ingen skillnad, varken sämre eller bättre.

har själv inte kunskapen att gå på djupet under skalet och velar om det är värt att skicka iväg den för reparation. känns å andra sidan rätt surt att kasta bort en i övrigt kanonfin och ändå rätt dyr radio.
någon som har erfarenhet av detta?

Edit: kan lägga till att precis som i länken ovan så är det endast i NFM läget problemet uppstår, rundradio WFM fungerar felfritt och har provat en full reset och gått igenom varenda menyval utan framgång
 
Last edited:
Jag har inte schema på VX6'an men ett tips är av min erfarenhet från tidigare generationer av HT's. Till exempel FT-23R-serien. Det var inte ovanligt att man fick precis ett sådant problem på de apparater som var lite till åren. Orsaken var enkel och berodde på att diskriminatorns Xtal slutade svänga. Med en pincettång kunde man lätt konstatera om det var så eller inte. Klämma hårt = SQL ok. Byta Xtal=radio ok igen. WFM och NFM jobbar olika så det drabbar NFM. Om MF-xtalen inte arbetar så är det nada RX dessutom.
 
Tack för tipset, ska se när jag orkar skruva isär den igen.
Det där med du säger nada mottagning, menar du verkligen 0 då?
Sänder jag med vx3an på kanske en halvmeters avstånd så får jag ett halft utslag på "s-metern", dvs ca S5.
Sänder jag 10m bort så hör den nada och inget utslag på mätaren, så kass är mottagningen.
 
har varit och mätt under skalet nu, inte lätt för en oerfaren att felsöka ytmonterat men hittade iaf att ena sidan på filtret har 1.67v och den andra sidan har 0v, precis som beskrivs på alla sidor på nätet men i detta fall verkar det inte vara filtret som orsakar kortslutning utan det verkar vara avbrott i det ena av 10kohm motstånden som sitter i serie med filtret..

nu gäller det att få denna minimala komponent utbytt, inget jag vågar mig på iaf, den saken är säker...
 
Jag hade gärna hjälpt dig om mitt CMTA-54 hade varit lagat. Men så är det tyvärr inte. Det är en långbänk för mig och Rhode&Schwartz har berättat att de inte kan reparera instrument som är 24 år gamla. Så jag är tvingad att reparera detta 300kkr instrument på egen hand.
Jag har rotat mycket i VX-5orna och någon gång även i VX-6 så det är inte obekant för mig om man säger så. Men i dagsläget är jag handikappad vad gäller handapparaternas service.
Om du till äventyrs har två Philipskretsar liggande någonstans som heter OM345 så hjälper det mig och jag kan då hjälpa dig - hi.
 
Om du till äventyrs har två Philipskretsar liggande någonstans som heter OM345 så hjälper det mig och jag kan då hjälpa dig - hi.

Har du funderat på KO4BB's lösning med MAR-6?

-ursäkta OT. :).
 
Vilken jättebra OT!
Har du länken. PSE?

...två min senare...

Jag har hittat det! Mycket intressant! Tack!!!
 
Last edited:
för att få ett avslut på tråden kan jag väl avslöja att radion funkar nu igen.

Riktar stort tack åt den trevliga amatören (och alla andra trevliga för den delen) som hjälpte mig byta denna minimala komponent.
 
Back
Top