Yagi för 14 MHz (20-m bandet)

SM6VKC

Well-Known Member
Jag söker ritning på en 3 elements Yagi för 14 MHz, 20 meters bandet.
det finns ju flera att tillgå på nätet men vill gärna ha en som är beprövad.
Material jag har att tillgå är aluminiumrör i olika dimensioner, dock ej såpas grov så
jag kan göra bom av aluminium.
 
Alu-rör

Legerade aluminiumrör med hög hållfasthet kan man köpa hos Arigo Flygmaterial ARIGO Flygmaterial

Klicka på Produkter och sedan Metall, och under Information Aluminium finns information om bl.a. sträckgränsen för de olika materialen.
De här legerade alu-rören från Arigo har omkring fyra gånger högre sträckgräns än den vanliga kvaliteten som järnhandeln har (EN 6063 c:a 65 N/mm2) men priset är högre förstås...

För antennelementen kan man kanske ändå klara sig med den vanliga järnhandelskvaliteten men i grövre dimension, man får dessutom elektriska fördelar med större diameter på rören. Men för bommen är det bra med högre hållfasthet även om man använder stag upp till masttoppen (typ fiolstag), när man startar och stoppar antennrotorn får man ju också sidolaster på bomröret.

Mer om aluminiumrör här : http://www.ham.se/antenner-och-master /647-aluminiumroer.html och här
http://www.ham.se/antenner-och-master/11346-vart-att-finna-aluminiumroer.html
 
Last edited:
Legerade aluminiumrör med hög hållfasthet kan man köpa hos Arigo Flygmaterial ARIGO Flygmaterial

Klicka på Produkter och sedan Metall, och under Information Aluminium finns information om bl.a. sträckgränsen för de olika materialen.
De här legerade alu-rören från Arigo har omkring fyra gånger högre sträckgräns än den vanliga kvaliteten som järnhandeln har (EN 6063 c:a 65 N/mm2) men priset är högre förstås...

För antennelementen kan man kanske ändå klara sig med den vanliga järnhandelskvaliteten men i grövre dimension, man får dessutom elektriska fördelar med större diameter på rören. Men för bommen är det bra med högre hållfasthet även om man använder stag upp till masttoppen (typ fiolstag), när man startar och stoppar antennrotorn får man ju också sidolaster på bomröret.

Mer om aluminiumrör här : http://www.ham.se/antenner-och-master /647-aluminiumroer.html och här
http://www.ham.se/antenner-och-master/11346-vart-att-finna-aluminiumroer.html

Tack för info, men som jag skrev så har jag material.
Det är ritning jag söker.
 
Jag söker ritning på en 3 elements Yagi för 14 MHz, 20 meters bandet.
det finns ju flera att tillgå på nätet men vill gärna ha en som är beprövad.
Material jag har att tillgå är aluminiumrör i olika dimensioner, dock ej såpas grov så
jag kan göra bom av aluminium.


Tänker bygga efter en ritning jag har som verkar vettig.
Men vad ska jag ha för balun? En vanlig 1:1 som jag använder till tråddipol?
 
vad är det du försöker mata med koax ?
en hairpin,en gamma, en folded, en linearloaded eller vad ?
 
vad är det du försöker mata med koax ?
en hairpin,en gamma, en folded, en linearloaded eller vad ?
SM0NCLs fråga är berättigad. För att få anpassning mellan en 50 ohms koax och drivelementet, som i sig själv har en mycket lägre matningsimpedans, måste det till någon form av matchning. En variant är hairpin, se t ex broschyren från DX Engineering. Andra varianter är gamma-match, folded dipole och linear loading. Du hittar gott om beskrivningar på nätet.

Förlåt "svengelskan".

/ Göstha
 
Det behövs både impedansanpassning och balansering.

En annan variant är att använda en kvarts våglängd (elektrisk våglängd) av en koaxkabel för att transformera mellan koaxialkabelns 50 ohm och drivelementets lägre resistans. Med 37,5 ohms transformeringskoax (t.ex två parallellkopplade RG-59) kommer man ner till ca 28 ohm, vilket skulle kunna vara lämpligt för drivelementet i en Yagi (iofs beroende på avståndet mellan drivelementet och reflektor samt till direktor).

För att balansera matningen, t.ex. kan man göra det genom att linda ett antal varv av sin koax nära antennen.

DK7ZB har en del information på

DK7ZB Yagi Homebrewing by dxzone.com


SA5A Sture
 
Last edited:
Det behövs både impedansanpassning och balansering.

En annan variant är att använda en kvarts våglängd (elektrisk våglängd) av en koaxkabel för att transformera mellan koaxialkabelns 50 ohm och drivelementets lägre resistans. Med 37,5 ohms transformeringskoax (t.ex två parallellkopplade RG-59) kommer man ner till ca 28 ohm, vilket skulle kunna vara lämpligt för drivelementet i en Yagi (iofs beroende på avståndet mellan drivelementet och reflektor samt till direktor).

För att balansera matningen, t.ex. kan man göra det genom att linda ett antal varv av sin koax nära antennen.

DK7ZB har en del information på

DK7ZB Yagi Homebrewing by dxzone.com


SA5A Sture


Kan man lägga en kvarts våglängd (5m) i en slinga eller ska den hänga fritt?
Jag antar att man sätter mittledare i koaxen till drivelement dipolen och skärmen till antennbommen?

/ Peter
 
Kanske bra att gå in och kolla på DK7ZB sida.

Inkoppling till drivelementet: Drivelementet är en vanlig dipol. Ingen av dipolhalvorna ska vara i kontakt med bommen. Dipolen ska alltså vara isolerad från bommen. Du kopplar mittledaren till ena dipolhalvan och skärmen till andra dipolhalvan. Om du har två parallellkopplade koaxer ska alltså de två mittledarna till ena dipolhalvan och de två skärmarna till andra dipolhalvan.

Längden på kvartsvågstransformeringen: Du måste tänka på att det ska vara en elektrisk kvarts våglängd. Du behöver därför ta reda på vilken våghastighetsfaktor din kabel har. Om våghastighetsfaktorn för din kabel är t.ex. 0,66 blir en kvarts våglängd på 14,1 MHz lika med 3,51 m (om jag räknat rätt).

För att förhindra strömmar på utsidan av koaxialkabeln ska du linda några varv av den till en "spole", helt nära matningpunkten för dipolen. Jag skulle tro att 6-7 varv med en diameter av 20cm kan vara lämpligt på 20m. (Men nu går jag lite på känn. Bäst att slå upp i någon antennbok.)

Sture
 
Last edited:
EF203AA

Fungerar utmärkt, du kan inte få bättre antenn med 3el och 50ohms mättning..har byggt en själv...jag har använt rör för elementer 25-20-16-12mm som är vanligt här...

73' Samir, SM7VZX (7S7V)
 
Last edited:
Bra att det kommer en riktig ritning!

En fördel med den långa bommen (förutom att antennen går att mata direkt med 50 ohms koax) är att antennen blir bredbandig ndg SWR, och mindre kritisk som byggprojekt och inte så känslig för omgivningen. Nackdelar kan vara aningen lägre gain och aningen sämre fram-back. Men även denna antenn behöver en "Choke balun" som hindrar strömmar på koaxens utsida. Förslag är att man lindar några (6-7) varv av koaxen nära matningspunkten.

Sture
 
Flera sätt att ordna matning av drivelementet i en yagi har redan nämnts av DXU och NCL. VZX har givit exempel på hur man med hjälp av en längre bom kan komma i närheten av 50 ohm utan behov av någon särskild anpassningsanordning.

Ytterligare ett sätt att ordna 50 ohms-anpassning till drivelementet i en 3 el yagi, är den variant som används i gamla Mosley-antenner av typen Classic. De har så kallad balanserad kapacitansmatning. Det innebär att drivelementet(dipolen) förlängs för att höja strålningsresistansen till (nära) 50 ohm. För att kompensera för den induktiva reaktansen som uppstår matas båda dipolhalvorna via "förkortningskondensatorer". Mosley löser detta genom att lägga en tråd inuti vardera dipolhalva, och mata via dessa. (Blev detta begripligt?) ;-)

Även för denna variant av matning behövs en Choke balun.

Sture
 
EF203AA

Fungerar utmärkt, du kan inte få bättre antenn med 3el och 50ohms mättning..har byggt en själv...jag har använt rör för elementer 25-20-16-12mm som är vanligt här...

73' Samir, SM7VZX (7S7V)

Tack för bra ritning.
Om jag fattat rätt så delas mittelementet i två lika långa längder / isoleras(åtskils) och matas rätt på med koax.
En strömbalun med några varv koax, ingen annan matchning?

Peter
 
Tack för bra ritning.
Om jag fattat rätt så delas mittelementet i två lika långa längder / isoleras(åtskils) och matas rätt på med koax.
En strömbalun med några varv koax, ingen annan matchning?

Peter
Jap. Alla elementer är isolerede från bommen, och mittelement, driver, är delad i mitten. Strömbalun och ingen annan anpasning behövs. Jag använder inte några varv av coax som 1:1 balun, utan W2DU typ, men du gör som är enklast för dig, båda fungerar lika bra.
 
Back
Top