1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Yagiantenn på vinden

Discussion in 'Antenner och master' started by SA7CNG, Dec 19, 2014.

1. SA7CNG

SA7CNG Well-Known Member

Hej!

Jag har börjat att fundera på möjligheterna till en antenn med högre förstärkning. Idag har jag en X-30 antenn på antennmast ovanpå taket på min enplansvilla. Den fungerar bra med de närmsta repetrarna, men det finns en del repetrar i småland som jag gärna skulle försöka få kontakt med.

Problemet är att mitt antennfäste förmodligen inte orkar med en längre antenn utan att riskera att brytas av under närmsta storm. Däremot skulle det nog fungera med en kortare yagi antenn fast monterad mot norr.

Antingen kan jag ha en 4-elements 7db på masten ovanför taket(bara dryga metern lång) eller en 7 elements 3m lång yagi på den ej inredda vinden, fast monterad i husets längdsriktning(norrut). Denna kommer isåfall att sitta bakom fasadtegel och 1,5m längre ner än en 4-elements på radiomasten.

Är det någon som har testat yagi antenner på vindar?

//SA7CNG

2. SM0APK

SM0APK Gamling

Jag har en yagi för TV-mottagning på vinden under betong-tegelpannor på mitt sommar-QTH i SM6-land. Går alldeles utmärkt.

3. SM0HXO - Sven

SM0HXO - Sven Well-Known Member

Om syftet verkligen är högre förstärkning(bättre gain) så ska antennen(yagi) sitta ovanför taket. Byt maströr och fäste så bägge antennerna kan monteras på ett betryggande sätt. - Tänk på att använda en bra kabel med låg dämpning, ej för lång, och kvalitetskontakter.

/Sven.

4. SA7CNG

SA7CNG Well-Known Member

Det är tyvärr inte möjligt att förstärka upp infästningen av masten, dels på grund av att huset är en bostadsrätt där grannarna och styrelsen har synpunkter på hur det hela ser ut, dels på grund av att fasaden består av fasadtegel som det inte går att fästa något i.

Alternativen som jag ser det är:
    1: 4 elements yagi på antennamsten
    2: 7 elements(eller större) på vinden.

Frågan är om alternativ 1 eller 2 är bäst.

//SA7CNG

5. SM6FUD

SM6FUD Well-Known Member

Alternativ 1

5 people like this.
  6. SM0RCL

SM0RCL Well-Known Member

Håller med till 100%

7. SM0IKR

SM0IKR Well-Known Member

+1
    73 Göran

8. SM6GXV

SM6GXV Korsdominant

Jag hade valt alternativ 2: En "lång" yagi inomhus.

I slutet av 80-talet var jag med en bekant för att installera en radiolänk på ~400 MHz vid en svensk
    fyr i östersjön. Det rörde sig om en länk för en av SMHI's väderstationer. Väl framme efter en 10km
    sjöresa med allt material såg vi rester av tidigare installationer liggande på bergsknallen under fyrtornet.
    (som var av tegel) En inspektion inne i fyren, utefter spiraltrappan gav vid handen att vår antenn, en yagi med
    "tillräckligt" många element utan vidare skulle passa att sättas upp på insidan.

Så blev det och erfarenheten var att dels var den skyddad för väder, dels var fadingmarginalen
    utmärkt. Idag 25 år senare har man kanske/troligen bytt system, men det kom inte längre
    några "Ingen uppgift" när SMHI läste sjörapporterna från fyren.

Jag monterade senare en väl tilltagen TV-antenn inomhus på krypvinden fast riktad
    mot sändaren flera mil därifrån. Antennen var riktad längs med husriktningen och
    inte genom takteglet (snödämpning)

IMHO: Det finns ingen anledning att sätta upp en antenn utomhus om avsikten är en
    fast förbindelse om en inomhus antenn ger tillräcklig marginal.

Därför hade jag i alla fall testat inomhusvarianten (även med liten antenn)
    för att se om det fungerar. Det blir en antenn mindre när man skall jobba
    med dom som sitter i masten senare...

9. SM0O

SM0O Well-Known Member

Av egen erfarenhet, definitivt alternativ 2 !

10. SA7CNG

SA7CNG Well-Known Member

Antennen är nu monterad på taket, det blev förvånansvärt stabilt med tanke på längden på antennen. Den fungerar som tänkt, ger betydligt bättre mottagning av repterar som var knappt hörbara tidigare.

DSC_0852.JPG

1 person likes this.
  11. SA7CBR

SA7CBR Well-Known Member

Ser bra ut!
    Hörde dej göra ett allmänt anrop på nån repeater tidigare,men hade händerna fulla med annat.
    Vi hörs kanske senare under kvällen!

73 de SA7CBR

12. SA7CNG

SA7CNG Well-Known Member

13. SM1TDX

SM1TDX Well-Known Member

Oj, den typen måste ha funnits i 50år? Enkel och klen men duglig till en liten yagi.

14. SM2VJX

SM2VJX Riktig radioamatör!

Jag har en sån rotor till min 5element 6m yagi, den har överlevt många stormiga nätter hittils, men jag är alltid orolig.

Jag försöker komma ihåg att ställa antennen rakt söderut, för oftast blåser det hårdast därifrån då jag har helt öppet ditåt, och jag inbillar mig att det blir minst påfrestning på rotorn om man pekar antennen rakt in i vinden

Share This Page