Yagiantenn på vinden

SA7CNG

Well-Known Member
Hej!

Jag har börjat att fundera på möjligheterna till en antenn med högre förstärkning. Idag har jag en X-30 antenn på antennmast ovanpå taket på min enplansvilla. Den fungerar bra med de närmsta repetrarna, men det finns en del repetrar i småland som jag gärna skulle försöka få kontakt med.

Problemet är att mitt antennfäste förmodligen inte orkar med en längre antenn utan att riskera att brytas av under närmsta storm. Däremot skulle det nog fungera med en kortare yagi antenn fast monterad mot norr.

Antingen kan jag ha en 4-elements 7db på masten ovanför taket(bara dryga metern lång) eller en 7 elements 3m lång yagi på den ej inredda vinden, fast monterad i husets längdsriktning(norrut). Denna kommer isåfall att sitta bakom fasadtegel och 1,5m längre ner än en 4-elements på radiomasten.

Är det någon som har testat yagi antenner på vindar?

//SA7CNG
 
Jag har en yagi för TV-mottagning på vinden under betong-tegelpannor på mitt sommar-QTH i SM6-land. Går alldeles utmärkt.
 
Om syftet verkligen är högre förstärkning(bättre gain) så ska antennen(yagi) sitta ovanför taket. Byt maströr och fäste så bägge antennerna kan monteras på ett betryggande sätt. - Tänk på att använda en bra kabel med låg dämpning, ej för lång, och kvalitetskontakter.

/Sven.
 
Det är tyvärr inte möjligt att förstärka upp infästningen av masten, dels på grund av att huset är en bostadsrätt där grannarna och styrelsen har synpunkter på hur det hela ser ut, dels på grund av att fasaden består av fasadtegel som det inte går att fästa något i.

Alternativen som jag ser det är:
1: 4 elements yagi på antennamsten
2: 7 elements(eller större) på vinden.

Frågan är om alternativ 1 eller 2 är bäst.

//SA7CNG
 
Jag hade valt alternativ 2: En "lång" yagi inomhus.

I slutet av 80-talet var jag med en bekant för att installera en radiolänk på ~400 MHz vid en svensk
fyr i östersjön. Det rörde sig om en länk för en av SMHI's väderstationer. Väl framme efter en 10km
sjöresa med allt material såg vi rester av tidigare installationer liggande på bergsknallen under fyrtornet.
(som var av tegel) En inspektion inne i fyren, utefter spiraltrappan gav vid handen att vår antenn, en yagi med
"tillräckligt" många element utan vidare skulle passa att sättas upp på insidan.

Så blev det och erfarenheten var att dels var den skyddad för väder, dels var fadingmarginalen
utmärkt. Idag 25 år senare har man kanske/troligen bytt system, men det kom inte längre
några "Ingen uppgift" när SMHI läste sjörapporterna från fyren.

Jag monterade senare en väl tilltagen TV-antenn inomhus på krypvinden fast riktad
mot sändaren flera mil därifrån. Antennen var riktad längs med husriktningen och
inte genom takteglet (snödämpning)

IMHO: Det finns ingen anledning att sätta upp en antenn utomhus om avsikten är en
fast förbindelse om en inomhus antenn ger tillräcklig marginal.

Därför hade jag i alla fall testat inomhusvarianten (även med liten antenn)
för att se om det fungerar. Det blir en antenn mindre när man skall jobba
med dom som sitter i masten senare...
 
Antennen är nu monterad på taket, det blev förvånansvärt stabilt med tanke på längden på antennen. Den fungerar som tänkt, ger betydligt bättre mottagning av repterar som var knappt hörbara tidigare.

DSC_0852.JPG
 
Ser bra ut!
Hörde dej göra ett allmänt anrop på nån repeater tidigare,men hade händerna fulla med annat.
Vi hörs kanske senare under kvällen!

73 de SA7CBR
 
Jag har en sån rotor till min 5element 6m yagi, den har överlevt många stormiga nätter hittils, men jag är alltid orolig.

Jag försöker komma ihåg att ställa antennen rakt söderut, för oftast blåser det hårdast därifrån då jag har helt öppet ditåt, och jag inbillar mig att det blir minst påfrestning på rotorn om man pekar antennen rakt in i vinden
 
Back
Top