yand, navtex ic-7300

SA0TSS

Member
fick in navtex tidigare på min 7200. Även ändrat på antenn lite. Vilka settings och frekvens kör ni på, 518 utgår man ju från, har för mig jag hade offset som jag glömt. USB-DATA mode iaf. Brett filter
 
jo har en rtl-sdr men vet inte hur den går på HF eller lägre.. Fick in signaler innan m ic-7200 men har höjt antennen sen och nya conds
 
Navtex hörs här i alla fall.
Ganska svag, men borde vara väl läsbar emd ett bra modem.
I RTTY mode på IC-756PROIII ligger den på 518,08. Möjligen går ju RTTY mode att reversera på vissa radiomodeller. Kolla menyer och handbok.
Lyssnar man i USB, oavsett vilken radio man använder, blir tonerna relativt rätt på 516,00 kHz
Lyssnar jag i CW-mode med smalt filter så hamnar skalan på 518,1 kHz men då är det ju c:a 600 Hz toner.
För hundra år sedan lyssnade jag på Navtex, men då var den alltid stakare.... Det var bättre förr...
Nu sängde den av, så tydligen bara sändning ibland.

Sändningen hörs svagt, och en dipol för 3,7 MHz med balun ger ju ingen försärkning snarare rejäl dämpning.

Riggens avstämningsenhet klarar inte frekvensen, så den måste givetvis vara avstängd.

Kontrollera genom att lyssna på 531 kHz, AM, mellanvågens lägsta rundraiofrekvens. Det blir då en kontroll av mottagaren och antennen.
Där hörs numera bara en station, vissa årstiden många samtida sändningar.
Vet inte vilken station det är, men förr var det Färöarnas mellanvågssändare, språket idag verkar vara likt Danska, så det kan jag inte klassificera.
Men rundradiostationen är 45 nu på dagen. kl 10.30

Varför känligheten på moderna amatörradiostationer är så låg, eller upplevs så låg, på mellanvåg och långvåg, jämfört med en enkel transistorradio, beror på att det är 50 Ohms ingångsimpedans.
Amatörradioantenner har numera balun som inte släpper något under 1,8 MHz.
Dessutom är apparaterna numera EMC-klassade vilket innebär att den lyssnar endast genom antennjacken.
Gamla app. hade högohmig antenningång och det gjorde ju att de betedde sig som en aktiv antenn.

Skruva loss skämen på antennkontakten så blir dipolen en långtråd, men då tar störningarna överhanden.......
Förr kunde ju en tråd direkt i antennhålet ge mkt god mellanvågsmottagning, idag hör man bara störninagr med en sådan antenn.


SM4FPD
 
Kör R75 med 350Hz filter och en MiniWhip antenn, har hört upp till 4000km enligt YaND.
Har en liknande uppställning med YaDD för DSC dock med en MLA30+ loop.
 
tackar det var lärorikt. Ska nog bygga en longwire antenn stegmatad, har en rejäl MFJ roller inductor tuner, men den har strömbalun oxå iofs.
 
MFJ avstämmaren klarar heller inte så låga frekvenser. (ifall du tänkte använda den för NAVTEX mottagning)
Tänk på att 518 kHz är två oktaver lägre frekvens än 1,8 MHz, (lägsta HF mtörband).
De som kör amatörradio på 475 kHz eller vad det exakt är, måste bygga specilgrejer.
Men använd 531 kHz som jag nämnde som referens vid prov och lyssnande.

SM4FPD
 
jag misstänkte det, tänkte använda den som antennswitch mer, men även i direktläge kanske den påverkar. Ska kolla in när jag är tillbaka vid radion. tackar
 
I bypass-läget påverkar den inte. Men kör du via balunen för stege så påverkar balunen de låga frekvenserna.
Studera gärna schemat till MFJ:n. det följer ju med och är lärorikt

SM4FPD
 
DSC är annars ganskal kul, YaDD funkar utmärkt och kan styra en Icom. 6,8 och 12MHz ger mycket trafik och når långt.
Yadd to Map ger plotning på karta eller så kan Yadd exportera till Dx Atlas
 
MFJ avstämmaren klarar heller inte så låga frekvenser. (ifall du tänkte använda den för NAVTEX mottagning)
Tänk på att 518 kHz är två oktaver lägre frekvens än 1,8 MHz, (lägsta HF mtörband).
De som kör amatörradio på 475 kHz eller vad det exakt är, måste bygga specilgrejer.
Men använd 531 kHz som jag nämnde som referens vid prov och lyssnande.

SM4FPD
Eller bärja en pensionerad NDB-fyr som jag gjorde :p
 
Back
Top