Hej,
Anders,K-A och övriga, Tack för inläggen.
(Det är mest VHF jag berör)
Det känns lite som dom här mätningarna är mer för kortvågs stationer och kanske också dom VHF:are som kör contest i tättbefolkade områden med mycket starka stationer runtomkring sig.
Något som jag reagerar på är att i den mätning som redovisas i QTC så har dom mätt på Kenwood TS-2000 med preamp av och så kör knappast någon som vill höra svaga signaler. (känns märkligt att man inte mäter på ett sätt som motsvarar hur riggen används)
Det är väl ingen som köper en TS-2000 för att köra repeater hoppas jag,,,, HI!
Faktum är att dom som kör svagsignals DX med den stationen brukar också sätta upp preamp i masten och dessutom splitta TX/RX kabel. (Det borde ha påverkat mätningen med lite extra gain från preampen? det är inte alls säkert TS2000 fått så bra värde.)
Likaså får LT 2-S MK-II transvertern ett bra resultat men inga andra transvertrar är med?.
>MDS -142 dBm i en SSB-bandbredd motsvarar grovt 5 dB brusfaktor eller en >mottagarbrustemperatur på c:a 600 K.
En mottagare med dom prestanda på VHF tycker jag känns som den är närmast döv när vi vid goda förhållande har ett så lågt brus som 180K på 2 meter. (elevering)
Dock så har väl antennen ett högre eget brus då men i alla fall,, (min har 258K)
Lite kul är att flera av dom stationer som har fått dåliga resultat vet jag finns hos operatörer som hör något oerhört bra och dessutom är framgångsrika på många område såsom VHF;UHF;SHF men då finns det ibland både transvertrar och preampar framför stationen så det är kanske inte helt rättvisande.
Det är nog så att man måste välja station efter hur man bor samt vilken typ av trafik man ska köra.
(Bara några enkla funderingar runt hur dom mäter och varför.)
GN 73 Håkan SM7WSJ