Ytbehandla antenner av kopparrör

sm5utt

Active Member
Hej på er!

Jag håller på att knåpa ihop en magnetloop av kopparrör och vill på något vis ytbehandla den så den inte blir grön. Jag antar nämligen att ärgad koppar inte är någon bra ledare av HF. Vad är bra och vad är dåligt med avseende på ytbehandling och HF? Fungerar det lika bra på HF som VHF? Jag tänker närmast på J-poles av koppar, som ju också rimligtvis behöver någon form av ytbehandling för att inte ärga. Tacksam för alla idéer.

73 de SM5UTT / Marcus
 
Ytbehandling/korrosionsskydd

Det enklaste är väl att använda en högklassig primer för metall, bra produkter finns här: ARIGO Flygmaterial
Färgen på bl.a. den tvåkomponent primer som Arigo har är grön-gul och är lite mörkare än ärgad koppar...

Nästa alternativ kanske kan vara en borstplätering med någon metall som skyddsskikt men kostnaden stiger då raskt även om t.ex. en försilvrad antenn skulle vara en riktig höjdare att kunna montera i masten!
Problemet är bara att oskyddat silver oxiderar och blir svart med tiden och en svart antenn kanske bara är snäppet bättre än en ärggrön antenn - i alla fall utseendemässigt!
Fördelen med silvret är annars att HF i antennelementen leds mest i det yttersta skiktet av metall och silver förbättrar då ledningsförmågan (av HF!) jämfört med kopparen längre in.

Aluminium har otvivelaktigt ändå vissa fördelar när det gäller korrosion, det klarar sig bra och blir bara lite gråare med tiden. Ledningsförmågan är också god. Och inget extra penselarbete behövs... ;)
 
Last edited:
Back
Top