Ytterligare en SDR men vilken?

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag köpte en SDRplay RSP1A och den funkar ju ganska bra men........
Tidigare använde jag en PMSDR som är en vanlig "analog" sdr med IQ utgång.
För att använda den behövs ett bra ljudkort och en PC.
Jag övergav den typen av sdr för att bli av med PC'n.
Nu känns det lite som jag faktiskt saknar den gamla sdr:en.
Den var väldigt enkel att använda och krävde inga speciella inställningar.
Kort sagt den funkade som en vanlig analog mottagare.
Min RSP1A är motsatsen till en enkel mottagare.
Med hjälp av SDRuno kan man skruva på det mesta men jag blir aldrig riktigt säker på att jag har ställt in allt rätt.

Finns det någon bra SDR som beter sig en vanlig analogradio utan allt lull-lull?
 
Mja... Det hänger ju mer på mjukvaran än på själva SDR burken. SDR Uno är ju väldigt avancerat, svårt att komma överens med tycker i alla fall jag. Har du testat SDRConsole V3? Kör den själv med en RSP1A burk och jag hade inte så svårt att komma överens med det programmet.
 
Har du testat SDRConsole V3? Kör den själv med en RSP1A burk och jag hade inte så svårt att komma överens med det programmet.
Jo det har jag men betyder det att SDRConsole ställer in RSP1A optimalt hela tiden?
 
Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig mer med detta. Jag förstår inte frågan riktigt. Det finns säkert andra här som vet mer! 73, lycka till!
 
Jag tror det finns någon video eller instruktion på SDRPlay hemsida vad gäller användning och inställning med SDR Console, om man vill lära sig mer. Jag kör också en RSP1A med SDR Console och jag använder i stort sätt de inställningar som var som default.
 
Jag kör också en RSP1A med SDR Console och jag använder i stort sätt de inställningar som var som default.
Ok, jag kör också helst med SDR Console och då gärna V2, den hade rätt upplägg för mig.
Tyvärr supportar den inte RSP1A.

Om jag gör en jämförelse mellan SDRuno och SDR Console med samma RSP1A så får jag olika egenskap i mottagningen.
Det är lite svårt att veta exakt vad som skiljer i inställningarna.
 
Jag rekommenderar starkt att du går över helt och håller till SDR Console V3 då det hänt väldigt mycket sedan V2.
Angående skillnaden i mottagning mellan SDR Console och SDRuno - det kan vara värt att ställa en fråga i forumet för SDRPlays produkter.
 
Jag har en RSP2pro och en RSPdx. Den senare har klart bättre (analoga) filter. SDRuno gav jag upp för länge sen. Alldeles för plottrig och fönster överallt som inte hänger ihop. Jag kör också SDR console v3 som är helt klart bäst. Och det funkar fint att köra server resp client över nätverket (och internet). Beträffande inställningar så brukar jag skruva manuellt. Beror ju lite på vad man lyssnar på och man kan ju i princip bara dra i RF gain och IF gain analogt. Resten är ju digitalt. Men vilket SDR beror ju lite på vad man lyssnar på och vilka antenner man har. Hur starka signaler det blir och vilka filter som kopplas in. Jag har ju en 190m Beverage mot NA men MW stationerna från södra europa blir ju emellanåt fuktansvärt starka. Då får man optimera med (gain) reglagen. I slutändan blir det väl en kompromiss och SDRplay som går till 2GHz kanske inte är den bästa SDR:en för kortvågen om det nu är det man lyssnar mest på. En kompis som lyssnar mycket på MW-bandet har en AFEDRI som funkar bra. Med SDR console kan man "banda" hela MW bandet under natten och lyssna i efterhand. Normalt tar man kanske 5-10 min runt hel/halv-timme för att få identifieringen. Men det blir ju ändå en del att lyssna igenom...
 
@SM0GLD Jag vet inte om jag missat något, men SDR Console V3 har "Server" som val under Select Radio och sedan Radio definitions.
Nu var din foruminlägg inte frågan om just detta dock...
 
Jag vet inte om jag missat något, men SDR Console V3 har "Server" som val
Du har rätt. Dom hade bara flyttat "knapparna" troligtvis bara för att förvirra ;)
Och en rättelse från min sida, det är V1.5 som jag helst kör. Den ser mer ut som en "vanlig" radio.
 
Nej, V3 kan inte koppla upp mot remote SDR, det kan V2.
Jag är ganska övertygad att det går att köra remote även med v3 , däremot har jag aldrig gillat v3 GUI så jag har inte använt den versionen speciellt mycket.
 
Back
Top