Yttligare en gröngöling

J Bergkvist

New Member
Hej. Jag är 23 ár gammal och bosatt i karlskrona. Jag har ingen som helst erfarenhet av radio men jag har varit intresserad av teknik i allmänhet och datorer i synnerhet sá länge jag kan minnas. Jag har hyggliga kunskaper om Linux och programmering och jag kan en del om báde analog och digital elektronik.
Anledningen till att jag är nyfiken pá amatöradio är att det är för mig ett helt nytt omráde som gár hand i hand med omráden jag redan har erfarenhet av.

Som nybörjare tar jag gärna emot väledning och tips pá hur man kommer igáng :)
 
Perfekt.

Först och främst ska du kolla in SSA:s hemsida, Föreningen Sveriges Sändareamatörer.

En lämplig klubb att kontakta kan vara Karlskrona Radioklubb, SK7FK.
SK7FK

Fördelen med amatörradio är att man kan kombinera så mycket olika elektronik/datadiscipliner, att du kommer aldrig att få tråkigt. En annan sak är att det sociala är också en rolig del. Man får vänner i alla åldersgrupper och oftast så är vi hyfsat roliga kufar med många udda livserfarenheter, vilket gör alla möten till intressanta dylika.

Så välkommen till hobbyn.

mvh
Kai
 
Jag har ungefär samma bakgrund med datorer/programmering/Linux, men elektronik har kommit mycket senare och där är jag fortfarande nybörjare. Radio är jättekul tycker jag och mitt tips är att satsa på att lära sig radio 'från grunden'. Det är jättekul att testa enkla sändare/mottagare.. :)

Eric
 
Hej och välkommen!

Jag kör Linux på en av mina datorer här hemma och trots att jag inte har utforskat programvaruutbudet så mycket kommer jag nog att koppla ihop den med radion för lite styrning och enklare loggning av körda kontakter.

Tro det eller ej, jag saknar bara en nollmodemkabel och en sån går inte att köpa i moderna elektroniklador i dagsläget, i alla fall inte dom jag har besökt hittils.

Nästa gång jag hälsar på min kompis Kjell&co blir det nog ett inköp dock.

I övrigt så finns det så många nischer att grotta ner sig i inom hobbyn så du hittar säkert nåt du tycker är kul.
 
SM2VJX, det är bara att korsa två av ledarna i kabeln. Elektronikexperiment liksom..:)
 
Jo, det vet till och med jag, men jag har inte ens en kabel med kontakter att utgå ifrån, så då köper jag nog gärna en som är färdig för en femtiolapp.
 
Jo, det vet till och med jag, men jag har inte ens en kabel med kontakter att utgå ifrån, så då köper jag nog gärna en som är färdig för en femtiolapp.

Så sant, är det det tomt i junkboxen måste man ju fylla på den :)
 
Back
Top