Zello/DMR, amatörradio eller inte?

Precis, för mig är spelar det ingen roll vilken mode det är, digitalt eller analogt men det skall sändas mellan stationerna och inte gå via något kommersiellt nät utan från min antenn till motstationens antenn.
Är det inte det som är det kittlande och grundläggande med amatörradio?
Om jag kör DMR via Brandmeister, kan jag skicka ett QSL och vad blir rapporten, 59 till alla.....?
Jag kör allt möjligt från digitalt till cw men det är med min radio och min antenn till motstationens.
Nyheter kommer ju hela tiden och jag är inte sen att testa men när man kör via internet eller telefonnätet så har man enligt vad jag tycker gått förbi det fundamentala i amatörradiohobbyn.
Varför inte plocka ner antennerna i så fall och köra Skype istället, då får man med video på motstationen också :)
Jag menar inte att det var bättre förr, bara att det är sämre nu :)
Slänger med en bild från gubbdagiset, närmast kameran min första rig, en Drake-line från -65, nyrenoverad och i drift. Lite längre bort en IC-7300 så här finns lite av både gammalt och nytt.
73 de SM6POP
 

Attachments

  • DSC_0269.JPG
    DSC_0269.JPG
    3,4 MB · Views: 36
Jag blir inte riktigt klok på vad du menar.
Är all inblandning som t. Ex med remote trafik där man opererar sin station över nätet. QSO sker över din radio/antenn, kort gott ett normalt amatörradio QSO. Menar du att just internet smittar QSO:et med någon sorts smitta som diskvalificerar hela QSO:et.

I så fall hur försvarar du den ståndpunkten mot mig som, om du följt mina trådar om min remote anläggning förmodligen vet mer och byggt mer av min anläggning än vad en ordinär okunnig stickproppsamatör som dock sitter vid sin köpta rigg som han inte har en aning hur den fungerar. Hävdar du att denna tänkta amatör genomför ett riktigt QSO medans jag inte gör det?
Ursäkta språket måste skriva på telefon.
 
Last edited:
Som trådrubriken frågaställer så får vi nog vänja oss vid allsköns nymodigheter och möjligheter, bra eller dåligt, så lär det nog bli subjektiva bedömningar. Vad gäller internet så ser jag det mer som ett hjälpmedel i att utöva amatörradio. När man kan ansluta sig "remote" till ett bättre antenn-QTH och på så vis ha större glädje av hobbyn, mindre QRM men framförallt en antenn, så är mycket vunnet.. - För min del så blire analogt, station till station, med eller utan kondition och signalstyrkan av underordnad betydelse då hörbarheten är det viktigaste. När det rapporteras höga signalstyrkor men kan inte höra pga QRM, så kan man ibland undra..

Minns ni: Motala-Stockholm, Motala-Stockholm ; Stockholm-Motala, Stockholm-Motala.. Den tidens remote och uppkoppling, manuellt betjänade stationer.. - Idag tackar och välsignar vi internet, men det kan bli djäkligt sårbart och smärtsamt den dag det fallerar!

Trevlig midsommar.

/Sven.
 
Last edited:
Nej, tråden handlar ju om DMR och Zello och det som skiljer dem från din remote-station, enligt min mening, är ju att de använder sig av internet/telefonnätet i själva förbindelsen mellan stationerna.
Du styr ju bara din radio som finns på ditt remote-ställe med hjälp av internet och det tycker, åtminstone jag, är en väsentlig skillnad, det är ju ändå din radio och din antenn som gör jobbet i kontakten med motstationen.
Jag har själv möjlighet att köra remote från jobbet men jag är noga med att ange mitt hemma-QTH.
De regler som gäller ARRL:s DXCC-diplom ger väl en god fingervisning vad jag menar och där finns inga hinder att köra remote.
73 de SM6POP
 
Hopps. såg inte ditt inlägg förrän jag skickade mitt och sidan uppdaterade, mitt svar är till Bengt.
Det har du helt rätt i Sven, vi håller just på att bygga upp ett analogt nät här i Åmål med omnejd tillsammans med Räddingstjänsten, Kommunen, FRO och FRG för att kunna kommunicera när skiten träffar fläkten.
Ha en trevlig midsommar du också
 
REMOTERIG, Norrbottens gåva till mänskligheten!

Alla är vi olika och har olika intressen. Själv trivs jag utmärkt med morgonringen på 3717. Där pratar vi dagligen och löser världsproblem. Dock kan det vara lite knepigt att ropa in när kondsen / avståndet inte stämmer. Då är det bra med en lång mikrofonsladd även om den går via internet. Min rig finns hemma i Kungsbacka, själv är jag ofta ute med husbilen eller på plats i Grekland. Det funkar perfekt med Remoterig, 73 de SM6FRI. Björn
 
Jag skulle kanske inte kalla DMR och Zello för amatörradio, men i dessa tider när vår hobby håller på att gå ur tiden så får man kanske vara öppen och släppa in mer i värmen för att försöka rädda den. SSA skrev något om att det examinerades i genomsnitt ca 40st radioamatörer årligen, om man gissar att man kanske i genomsnitt är radioamatör i 40år av sitt liv, så hamnar det totala antalet radioamatörer i Sverige i framtiden på 1 600st!

Kanske är DMR Och Zello inte något som man kanske har ett varaktigt intresse för, men det kanske leder till någon annan del av hobbyn?
 
Oj, där var jag fel ute :)

Det verkar som att genomsnittet är på väg nedåt, eller att det åtminstone är en tillfällig svacka, 27st fick certifikat fram till maj. Om det håller i sig blir det 60-70st, även om SSA hade hoppats på 100st.

Då blir vi så småningom kanske 2600st amatörer, men jag undrar om inte trenden är kraftigt sviktande, om 10 år finns det risk för att siffrorna är ännu sämre. Det är synd att detta inträffar, särskilt när man nu är ute efter våra delar av frekvensspektrumet.

Åldersfördelningen av amatörerna idag ser nog ut något i stil med bilden.

image.png


https://www.hamnews.se/2019/06/02/27-nya-godkanda-certifikatprov-hittills-i-ar/
 
Last edited:
Nej, tråden handlar ju om DMR och Zello och det som skiljer dem från din remote-station, enligt min mening, är ju att de använder sig av internet/telefonnätet i själva förbindelsen mellan stationerna.
Du styr ju bara din radio som finns på ditt remote-ställe med hjälp av internet och det tycker, åtminstone jag, är en väsentlig skillnad, det är ju ändå din radio och din antenn som gör jobbet i kontakten med motstationen.
Jag har själv möjlighet att köra remote från jobbet men jag är noga med att ange mitt hemma-QTH.
De regler som gäller ARRL:s DXCC-diplom ger väl en god fingervisning vad jag menar och där finns inga hinder att köra remote.
73 de SM6POP

Så du menar att även det nät "AMPR-NET" som amatörer driver inte är amatörradio? Många DMR repeaters använder detta nät och inte "Internet"

//Johan - SM0TSC
 
Hej.
Kan inget om AMPR-NET så jag vet inte hur det funkar, sedan vill jag igen säga att det här är hur jag känner och vad som intresserar mig.
Alla får naturligtvis tycka som de vill, jag har inga synpunkter på personen i fråga för det.
Som jag tidigare skrev så är vi alla olika och tur är väl det.
73 de SM6POP
 
Back
Top