Zepp antennen

SM4FPD

Well-Known Member
De flesta vet vad en dubbel-Zepp är, vi kallar en mittmatad tråd, matad med symmetrisk ledning, stege, bandkabel etc för dubbel-Zepp.
Men ursprunget är ju en osymmetrik sak, där man ändmatar en tråd med en stege, och stegens ena part slutar vid matningspunkten.
Det lär oxo finnas mått, och jag har för mig att stegen skall vara en kvartsvåg liksom tråden.

Så min fråga är om någon har provat en "riktig" ur-Zepp?

I dagens sammhälle med störningar och HF i chassit är det kanske inte så lyckat med osymmetri, men funkar den är det ju ett bra sätt att ändmata, då förhållandena passar detta. Givetvis krävs avstämmare med balanserad utgång.

Ehuru Zeppen tillkom för att fungera på en Zeppelinare finns det nog rykten om.
 
En rättelse, käre -4FPD,
enligt Herrn Rothammel´s antennenhandbuch är matningen en kvartsvågs-
stege, men antennledaren är en halvvåg lång.

Detta ger en repetition av ändpunktens höga Z (c:a 5 000 Ohm) och till detta
passar en kvartsvågsstege perfekt att "transformera ner" till sändarens Z en
kvartsvåg "längre bort".

73 de SM0ETT / Hans
 
Så min fråga är om någon har provat en "riktig" ur-Zepp?

Jo jag och många amatörbekanta körde den när 600 ohms stege var den populäraste feedern. Det var på den tiden jag bara fick köra 80 och 40. Den var 42 meter lång.
Jag tror det var den vanligaste antenntypen då.

73, Roland SM0BRF
 
Liknande antenn

En liknande flerbandsantenn är W0WO-antennen som är 41,5 meter lång, matad med 300 Ohms bandkabel, ansluten 13,8 meter från änden.
/Ingvar
 
Zepp-antennen är ju väldigt populär på VHF, men kallas då J-pole och matas med koax.
 
En annan gammal, multibandsantenn, är DL7AB.

½-våg för lägsta band med en 5-6 varvs spole c:a 2,5 - 3m
ut på antennen.
Tyvärr hög-ohmig, men det fixar man med en 1:10 spartrafo
och en mantelströmsdrossel några meter ner på coax.

N !:10 ger Z 1:100 som transformerar upp coaxens 50 Ohm till
½-vågsändens 5 000 Ohm.
 
Hemuppgift för de som funderar på en "DL7AB-antenn":

För att en transformator ska anses fungera som avsett så brukar en primärinduktans
med en reaktans på minst 4 ggr matningsimpedansen behövas.
Alltså en reaktans på 4*5000 = 20000 ohm.

Hur många varv behövs på en, säg, 100 mm stomme för att åstadkomma denna reaktans på 3,5 MHz?
Vilken självresonansfrekvens har en sådan spole?

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne,
Reaktansen 20000 ohm svarar mot en induktans av storleksordningen 1 millihenry. En sån induktans kan realiseras t.ex. med ca 70 varv tråd på en 100 mm dia. spolform (PVC) och en lindningslängd av ca 125 mm. Egenresonansen hamnar gissnngsvis strax ovanför 4 MHz - - - ! Frågan är väl om den här tänkta spartrafon är realiserbar.....??

73 JanneG
 
Frågan är väl om den här tänkta spartrafon är realiserbar.....??

73 JanneG

Just det...
Anledningen till att man inte ser sådana HF-transformatorer är helt enkelt att
lindningskapacitanserna gör dem orealiserbara. Bara genom att "stämma bort" kapacitanserna så går det, med viss tvekan, att få till en impedanstransformation på 1:100, men sedan är det inte bredbandigt längre.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top