zepp-tråd

martin76

Member
vem säljer zepp tråd antenn är utte efter en som ska matas från enna änden.

( 160 ) 80-10m

73DE SA7BCK
 
Vad är det egentligen du söker? Tråd för att tillverka en Zepp-antenn? Eller en färdigklippt tråd för att utgöra en Zepp-antenn för 80-10m och inom parantes 160? Eller är det möjligen en matarledning du söker? Förtydliga!

73/Lasse
 
Här är ett alternativ som är väderbeständig, knapps syns mot molnen, tillräckligt hög brottstyrka och lättarbetad när det gäller att tvinna runt isolatorer m m. Passar även bra till öppna stegar och Beverage-antenner.

Aluminiumtråd

Jag har använt 1.6 mm tråd under en tioårsperiod och den är fortfarande som ny och har inte korroderat trots det skånska vädret.

/Bengt
 
Jag brukar använda antingen toppar (sådana som används för FK i eldosor m m) eller kraftiga sockerbitar där trådändarna går omlott så att båda skruvarna gör kontakt på båda trådarna. I något fall har jag smetat på underredsmassa och har hittills inte haft avbrott någonstans.

I fallet Beverage-antenn så har trådarna terminerats i skruvplint i en TV-antennfilterlåda. Den typen med skjutlock av plast och öppet nertill.

Men tråden är som sagt billig och enormt stark. Dessutom så sträcker den sig inte och borde därför vara bra till Quad-element också. Liten diameter och liten vindyta.

/Bengt
 
Hej,
Jag har provat med crimp-kabelsko på nämda alu-tråd.
Det sitter som berget!

alu_1_6_crimp.jpg

Nästa antenn blir med denna stängseltråd.

/Micke
 
Ursäkta mig men av nyfikenhet måste jag få fråga: Varför vill du ha just en Zepp-antenn? Varför vill du prompt köpa en bit färdigklippt tråd...?

En komplett Zepp-antenn består ju endast av en längd tråd och en matarledning...

f'låt
 
wb1gfhzepp.gif
 
Men SA7BCK, en Zepp antenn färdiggjord är ovanlig, dels för att dess längd ju bestämms av radioamatörens avstånd mellan färstpunkterna. dels för att de vanligaste är dubbelZeppen numera. Även dennas längd bestäms av avståndet mellan radioamatöens färsten.
Att i SM sälja något så enkelt som en Zepp antenn leder ofta till utskällningar.
Mitt förslag är att du skaffar lämplig tråd, läser allt du kan hitta om Zeppantenner och gör en själv Martin.
För matning av Zeppen bygger du en avstämmare, (tändstickask) det har varit bra trådar om sådant på detta forum.

SM0NCL vilken härlig gammal bild!!!! eller Annons.
När kan den ha varit aktuell?
"Damn Good Ground" (skitbra jord) och så visar dom ett avloppsrör.... Idag finns ju bra påsar med blomjord, Hammenhögs 20 kg planteringsjord i plastsäck rekommeneras. Även om Granngårdens dito ger god jord den oxo. Butikerna blir översvämmde med sådan om någon månad och man kan köpa 5 säckar för 100 kr.
Konstigt att det inte finns några seriösa specifikationer på antennen, gain, förslust, inte ens längd, utan bara "så lång som möjligt", hur långt är det? 10 meter? eller 250 meter?
Ja de är tvetydiga de där amerikanarna, nästan som idag.

Idag gäller dock mest dubbelZeppen.

Det finns historier om att Zepp antennen utvecklades till Zeppelinarna, och de gnistsändare dessa hade. Int ekul att köra gnistsändare med en miljon kubikmeter Vätgas.

De
SM4FPD
 
FPD de APQ.
Du skrev
Konstigt att det inte finns några seriösa specifikationer på antennen, gain, förslust, inte ens längd, utan bara "så lång som möjligt", hur långt är det? 10 meter? eller 250 meter?
Ja de är tvetydiga de där amerikanarna, nästan som idag.


För mig innebär ordet ZEPP helt enkelt "ändmatad antenn". Som tidigare nämnts kommer ordet från när man släppte ut en tråd från en zeppelinare. Om tråden är c.a 40 m lång blir det en ändmatad halvvågsantenn på 80 m bandet med i stort samma egenskaper som en mittnmatad 2 x 20 m dipol på 3.5/3.7-MHz. Samma längd motsvarar 8 stycken halvvågor på tiometersbandet. Med den längden, på detta frekvensbandet, kan man nog klassa antennen som longwire eftersom den får en viss riktverkan i trådens riktning med nollzoner (nästan!) vinkelrätt mot tråden. Den amatör som p g a utrymmesskäl och som har praktiska svårigheter att mata en tråd på mitten och sätter upp en zepp strävar nog att få längden att motsvara en halv våglängd på lägsta använda frekvensband - 3.5 eller kanske 1.8-MHz. Att göra zeppen eller rättare sagt longwiren mycket lång innebär inte att antennen blir bättre. Den får helt enkelt andra strålningsegenskaper. Allt beror på zepp-konstruktörens målsättning. Därav följer att det inte finns några seriösa specifikationer på en zepp eller en longwire. Men, om zepptråden eller longwiren har en viss längd, finns det utmärkta strålningsdiagram hur antennen uppför med olika antal halvvågor på hf-området vilket motsvarar hur antennen uppför sig på våra hf-amatörband.

73
Bengt SM6APQ
 
Du har rätt Bengt, begreppet dubbelZepp är dåligt.
Bättre att säga mittmatad tråd med stege, eller balanserad matning.

Det där jag skrev om spec var för att påpeka att det redan för länge sedan var vanligt att man försökte sälja magiska mirakelantenner. Men man visste förstås att målgruppen, radioamatörer var välutbildade och visste vad de kunde köpa.
Men visst var annonsen häftig.

de
Roy
 
NCL de APQ.
Hej. Några kommentarer till ditt inlägg # 15.
Du skriver:

80-10m end-fed-zepp:
så tråden blir 1/2wl på 3.6Mhz: ~39.6m tråd
och stubben blir 1/4wl på 2.6Mhz: ~19.8m bandkabel


Hur lång är "80-10m end-fed-zepp". Den kan ju vara vilken längd som helst. 240 m tråd, zepp-matad" blir ju också en end-fed-zepp, 3 helvågor på 3.5-MHz, 6 på 7-MHz osv!
Vad syftar du på med stubben? 1/4 våglängd på 2.6-MHz??
Menar du matarkabeln mellan TX och antenntråden? En zepp eller longwire som avses att användas på flera amatör-HF-band fordrar en balanserad transmatch nere vid TX. Om man skall slippa transmatchen kan man anbringa en universalstubb på ett lämpligt ställe och transformera om antennens impedans till 300-ohm så att SVF blir nära 1:1 mellan stubben och TX, men detta fungerar ju bara på ett frekvensband.
Förtydligande: I det ovan nämnda exemplet får man efter stubben ett lågt SVF i 300-ohms bandkabeln. Med en 6:1 (300:50-ohm) balun får man sedan också ett lågt SVF i 50-ohm koaxialkabeln till transceivern.

Jag ber om ursäkt på förhand om jag missförstått dig!

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
NCL de APQ,
Hej igen. Åter igen ditt inlägg # 15.
det finns EndFedZepp EZNEC simuleringar på nätet, en EFZ klippt för 80m ger några dBi (~5dBi) på 40m samt lite fler dBi (~6dBi) på 40m, max.gain ligger kanske närmare himlen än horisonten och på 80/40m strålar den som en dipol. På högre band blir det alltfler flikar i den ursprungliga dipolstrålningsdiagrammet - ungefär samma beteende som en OCFD.

Jag tvivlar inte på EZNEC. Siffrorna är helt korrekta. 40 m tråd på 7-MHz där de två halvvågorna är ur fas blir en helvvågsantenn och strålningsdiagrammet ute i rymden - i alla fall så långt från marken att jorden inte påverkar loberna nämnvärt - blir ett "fyrklöverblad". Det är säkert korrekt att i dessa "klöverblad" gainen blir ~6dBi - men då gäller det att man kan dra nytta av dessa lober. Kanske Franska Guyana - ett land du inte har kört- ligger i en av lobernas riktning? Jag påstår nog att man i praktiken inte har nytta av dessa "gain-siffror". Är antennens dessutom nära marken kan du glömma "klöverbladet".
Min åsikt är att även om dessa siffror av EZNEC är korrekta är det missvisande att presentera i zepp eller longwire-sammanhang. Många, inte så erfarna amatörer, fastnar för gain-siffror och i värsta fall bygger en antenn för att kunna dra nytta av gain-siffrorna - och blir sedan väldigt besvikna.

Not. I samband med att man diskuterar egenskaper hos antenner - i synnerhet när det gäller zepp/longwire - bör man ange den fysiska längden - t ex "en antenntråd 83 m lång".
Att prata om en zepp för 80 m säger ingenting eftersom trådlängder på 40, 80, 120 m också ger resonans och spänningsmatning på 3-5-MHz bandet.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Allt detta tjafs för att någon ställde en fråga om zepp-antennen.......huga huga gubbar. Jag skulle vilja säga att ni har "ballat ur"
 
Last edited:
Allt detta tjafs för att en mindre begåvad op ställde en fråga om zepp-antennen.......huga huga gubbar. Jag skulle vilja säga att ni har "ballat ur"

Om en seriös diskussion om antenner, utan vare sig svordomar eller personangrepp, är lika med tjafs och innebär att "att balla ur" då vete 17 vilka ämnen man vågar sig på att diskutera. Risken är att forumet blir väldigt tyst.

Svaret fick ju frågeställaren redan efter en halvtimme av SM7CZR. Var alla inlägg efter detta svaret onödiga? Faktum är att det är väl först nu, i och med våra två inlägg, som tråden går off topic på riktigt...
 
Fredrik; Det jag menar är att man börjar komma bort från ämnet med små detaljer som bara blir mer små detaljer. Till slut flyttar man "saltkaret" en millimeter hit och dit utan resultat, annat än att man framför SIN åsikt.

Martin startade tråden och har gjort ett (1) inlägg......jag undrar om han kom till skott och hur det gick, annars har du helt rätt Fredrik, klart att man ska diskutera. Men det spårar ofta åt ett annat håll på slutet...;)
 
Back
Top