Zodiac Profi-6

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej!

Tänkte kolla om det är någon som sitter på rätt information.

Jag har en modell av stationen där det är 12 dioder och allt fungerar bra. Nu har jag fått tag på en station med plats för 17 dioder och där blir det krångligt. (stationen är en 29 MHz från 90- talet)

Om man använder DOS programmet profi.exe får man ett förslag som inte fungerar. Jag har nu listat ut hur dom skall sitta för 29.600 MHz RX men får inte till TX.

Går nog lägga lite mer tid på det men kanske dags att fråga först...

Med vänlig hälsning Håkan
 
Hej!

Den sidan stämmer exakt med dom som är modifierade från 27 MHz. Om jag har fått historien rätt (var ej med då) så tog en importör in ett antal 29 MHz radio som inte blev typgodkända och då valde man att sälja ut dom till radioamatörer. Detta skulle ha skett någon gång på 90- talet. (finns säkert någon som minns.)

Det lär finnas många nya stationer liggandes som inte är ombyggda. Finns även rapporter om dåligt ljud i både TX/RX.

Jag försökte posta en bild på diodmatrisen i den här stationen men tydligen för stor fil. Det går nog att få till rätt frekvens med lite mer tid satsat men tänkte kolla om någon sitter på information.
(onödigt att uppfinna hjulet.. HI!)

mvh Håkan
 
Kan det vara så att 29MHz varianten har en annan kristall till PLL:en jämfört med 27MHz
 
Jag skaffade några sådana på sin tid, kanske 25 år sedan.... En beskrivning finns med och det var enkelt att med dioder få till önskad frekvens på 29,6 MHz FM.
Apparaterna var i nyskick snygga och fina, men ack så hopplösa i mottagaren. det skulle vara FM men den lät pyton, en mycket simpel Fm-mottagare. Några var helt omöjliga att få vettigt ljud ur. Mottagaren liknar knappat något som man kan kalla för FM-mottagare.
De är avsedda för mycket låg deviation, som man ju använder på 27 MHz FM, typ +-1,5 kHz eller så.
På 29,6 MHz fordrar alla tänkbara deviationer från nästan inget till +-25 kHz. Radioamatörer har liksom på andra amatörband ingen som helst koll på sin deviation. Vilket då är ett skäl till att de låtar illa. De blir överstryka helt enkelt.
Min åsikt är att apparaterna är inte värda att lägga ner något arbete på. På närmaste sopstation finn en låda för återvinning av elektronik, där kanske de tar emot den.

De
SM4FPD Roy
 
Det är bättre och billigare att skaffa en beg 27 MHz radio med FM. Många av dem går att expandera för att täcka även amatörbandet med. Om man ju vill ha separat passning på 29 MHz FM.
Sådan info finns på nätet, om man finner ett objekt på TRADERA exvis.
Vi talar nu ok 29 MHz FM. Obs att där är stegen 10 kHz och därmed skall deviationen vara omkring +-2 kHz. Dvs relativt låg deviation. Ngt högre kanske än den är på 27 MHz. Dock körs det upp till +-25 kHz deviation på 29,6 MHz.
Så IC-706alla skall köras med N (narrow) på FM.

Jag minns när jag köpte en TRIO JR-599 (slutet 60 talet) ett skäl till valet var att den hade FM -mottagare och jag tyckte det var spännande med FM på kortvåg. Det visade sig dock att den mottagaren var helt oanvändbar på FM, bandbredden var flera hundra kHz..... Filtret vid FM var två spole som kopplades in istället för SSB filtret på 3,9 MHz MF.
Då kände man sig besviken och lurad..... som färsk radioamatör.

Nå, det förekommer ju viss trafik på FM 29,6 MHz till 29,7 MHz. Kul är det när de amerikanska relästationerna hörs. De kör ofta med hög effekt, 300 W, och ospecificerad deviation. Det lär finnas några FM relän på 29,640 MHz i SM?????

Att köra FM är kul, men det krävs en FM mottagare och en kontrollerad Deviation. Annars är det en pina som dagens FM på 145 MHz.

Någon som vet någon FM relästation på 51 MHz ???

De
SM4FPD
 
Back
Top