Äkta svensk radio bättre?

PL1000

Active Member
Jag tycker det är kul med radioprylar. En drömradio är ju bara en drömradio tills man har haft den ett tag, sedan provar man gärna något annat. Ofta fungerar ju begagnat bra, men ibland har man otur och får meka lite själv tills man är nöjd.

På begagnatlistor ser jag ofta CE-märkt eller "svensk-såld". Då undrar jag på fullt allvar, är en japansk begagnad svensk-såld radio bättre för 8000kr, än en ny av samma modell från USA för 6000kr. Hur många dB gör CE-märkning och moms? Är det bättre lödningar?

På fabriksnytt blir det ännu underligare. 2 japanska radio från USA är billigare än en svensk-såld.

Jag har hört ett argument "Du kan aldrig få dina 2 import-radio reparerade om de går sönder, då står du där" Då blir det ännu mera konstigt, alla radio är ju ímporterade från Japan i det här fallet.:confused:

Nu står jag här med en 26 år gammal svensk-såld IC-730 som jag reparerade själv för den är för gammal. En annan japansk radio som jag inte kan få service på om den går sönder för den är importerad (jag tog med den när jag flyttade till Sverige i stället för att kasta den.) :p och en Elecraft som jag importerat och byggt själv. Den får jag nog fixa också om den lägger av.

En auktoriserad Yaecomwood verkstad måste ha dyra instrument och kunnig personal. I andra brancher eftersträvar man hög volym för att finansiera dyr test-utrustning. Är svensk amatörradio annorlunda?
 
Det där har jag också funderat på.

Samma japanska radio kan vara 50% dyrare i Sverige än i exempelvis USA, även om man räknar bort den högre svenska momsen. Eller åtminstone 30%. Jag kan se några tänkbara förklaringar:

* Svenska återförsäljare har högre omkostnader för personal och lokaler?
* Sverige är en liten marknad och låga försäljningsvolymer medför högre priser?
* Konkurrensen fungerar dåligt i Sverige, så att återförsäljarna kan ta ett högre pris?
* "Samma" japanska radio annorlunda/mer komplicerad innanför skalet för att uppfylla CE-normen?

Det senare alternativet tror jag inte på, förrän någon överbevisar mig. Visst, till den CE-märkta versionen av IC-706 medföljer ett filter på DC-kabeln, som inte finns på USA-versionen.
Men vad skiljer min USA-sålda 756PROIII från en dito svensksåld? Är respektive marknad tillräckligt stor för att det ska löna sig att tillverka olika versioner? Vad beträffar CE-märkning säger ICOM något i stil med att "om denna apparat är såld i Europa, garanterar vi att den uppfyller CE-direktivet."

Med den ökande näthandeln tror jag att folk på sikt blir mer benägna att handla sin utrustnig over nationsgränserna. Då kommer våra inhemska återförsäljare att ställas inför två alternativ: Lägg ner verksamheten eller bredda kundunderlaget genom att sälja utanför Sverige (och bli en av ett fåtal stora aktörer inom EU).

Om man kan få en importerad radio servad i Sverige beror nog på vilket fabrikat man valt, och serviceställets goda vilja.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jo, visst kan man låta en verksamhet subventionera en annan. Köp radion här så får du billigare service. Köp 2 motorsågar och få 100 liter benson, osv. Man kan ju även vägra garantireparationer på utrustning somkommit in direkt.

I USA vill ju ingen ta i en radio ens med tång om den inte är FCC approved och UL listed. CE-vadförnågot? Förr hade vi ju "Godkänd av Televerket" :)

Som begagnat-köpare är jag dock tveksam till att en svensk-såld begagnad pryl skulle vara bättre än en ny direktimporterad, men alla får ju göra som de vill. Jag kan i alla fall säga att jag under mina år i USA aldrig kom på tanken på att direkt-importera en japansk pryl från Sverige till dubbla priset bara för den skulle vara svensk-såld och extra nedlåst.

Europa kommer allt närmare och snart kommer det nog hända saker även på amatörradio-sidan. Jag ser det som helt omöjligt att nästa generation ham-radio skulle kräva ett interface för över 1000 spänn för att datorstyra radion. Antingen måste pris-nivån eller apparaterna verklighetsanpassas.

Min svensk-sålda IC730 är i alla fall "still going strong", trotts att jag klippte av en kabel så att WARC-banden funkar som på en USA-modell- (huh!)
 
Naturligtvis är inte radion ett smack bättre bara för att den är såld av en Svensk handlare.
Om den Svenska verkstaden ger service eller inte tycker jag inte spelar någon större roll.
Det handlar ju om amatörradio och en radioamatör repararerar och servar ju utrustningen själv. Krävs det specialutrustning som man inte har så finns den alltid hos någon kollega (Ham spirit).
 
Kanske det behövs lite historik i ämnet CE märkning
I mitten på 90 talet kom krav från EU att varor som skulle tas in i EU måste vara CE märkta, avsikten var att skydda Europeiska konsumenter mot skräp, störningar, hälsa, olyckor, brand och elsäkerhet. Man kanske kan skönja en viss protektionism som motdrag till USA och deras motsvarande krav.
CE märket är avsett i första hand till för tullen, som skulle kontrollera om importerade varor uppfyller EU kraven. Det är tullens skyldighet att genom att se CE märket på lådorna att verkligen godkända varor kommer in i EU. Det blev väl lite si och så, och numera har man inom tullen ”starkare” varor att hålla på med. Observera att det inte bara är CE märkningen vi talar om.

CE märket betyder olika saker för olika produkter, för en leksak innebär CE märket att saken inte skadar små barn. Och att leksaken uppfyller de krav på leksaker som EU bestämt. För elektronik betyder det i första hand EMC, ESD (ESD = Electro Static Discharge) och elsäkerhet.

EMC betyder att saken har förmåga att samexistera med annan elektronik. Elektromagnetic Compatibility.

Dvs du som radioamatör skall vara glad om grannen köpt en CE märkt TV som då stör måttligt på kortvåg jämfört med en omärkt TV.

Och, ja! Man sparar verkligen på ören i produktionen, exvis på kondingar och EMC filter som skall reducera dessa störningar. Så det kan skilja 30 dB på en omärkt och CE märkt elektronisk sak. Det går lätt att hitta tomma kretskortsplatser i elektronik om den inte är typgodkänd av någon EMC krav.

EMC betyder oxo immuniteten mot att tåla starka elektromagnetiska fält.

När grannen kommer och klagar på att hans brandlarm löser ut när du sänder, du borde vara gladare om hans brandlarmsanläggning vore CE märkt, och inte insmugglat från Asien, då skulle det finnas en chans att den klarar HF fälten.

Om PTS eller Elsäkerhetsverket kommer till dig för att lösa de här tvisterna, kommer de nog att vända på klacken om de inte hittar ett CE märke på din radiostation. Om några dagar kommer så en faktura på utryckningen, och ett sändningsförbud.

För USA köpta saker finns FCC märkningen, den är likartad med CE, och överenstämmer i många fall med CE märkningen, det är då upp till ägaren av en sådan anläggning att kunna skillnaderna och kunna bevisa dessa. Dvs man måste i fall att man USA köper en radio oxo då ha kunskaperna om saken , det är några Gbit dokument per radiotyp att plöja, och kunna. (bara) Omärkta elektroniksaker som köps i Asien saknar ofta helt sådana här EMC krav.

ESD = Electro Static Discharge, dvs den där smällen som du får från fingern när du är uppladdad, CE märkta saker skall tåla en sådan ESD, de testas för ESD. Någon sådan test och tålighet kanske inte finns i omärkta saker. Det är inte kul med saker som resettar sig av en ESD, eller som helt enkelt går sönder bara av en liten gnista. Förr gick tangentbordet sönder om man slog en sådan gnista med pekfingret. Idag håller faktisk CE märkta datorgrejer för sådant.

CE märkningen innebär oxo elsäkerhet, något som ersatt forna tiders S-märke. I och med att detta infördes kom även kraven på att amatörradiosaker måste hålla elsäkerhet. Dvs numera krävs samma elsäkerhetskrav på amatörradio som på annan elektrisk utrustning.

Om olyckan varit framme och någon skadats, eller om det börjat brinna, särskilt om hemförsäkringen kontrollerar olyckans ursprung och det visar sig att grejerna i huset är CE märkta, ja då kan man vara glad. Om elden börjat i en icke CE märkt elektrisk sak, ja då har ägaren ett tungt ansvar att axla. En radioamatör får bygga utan att CE märka saken, men det krävs att byggaren, radioamatören har den kunskap som krävs för att bygga sin radioanläggning på ett sätt som motsvarar elsäkerheten i CE märkningen. Därför finns krav på denna kunskap i amatörradioprovet, kunskap som borde vara tiofaldigt bättre.

Elsäkerhet skiljer sig från FCC då vi ju i EU har 230 Volt AC. Dessutom finns krav på väggkontakter och mekanisk styrka på elsakerna, dubbelisolation, liksom åtkomlighet genom exvis kylhål i apparaten, för att kunna få ett CE märke. En FCC sak kanske inte går att köra om din elcentral har jordfelsbrytare.

En radio som skall importeras till EU måste även vara R&TTE märkt. Radio and Tele Terminal Equippement. I detta direktiv ingår radioprestanda, hälsa, giftighet etc..
Där kan vi finna radioprestanda som skiljer sig på samma radiomodell huruvida den kommer från olika världsdelar. Vi talar om radioparametrar som kan vara viktiga för att kunna samexistera med annan radio, exvis mobiltelefoner. Det kan handla om övertoner, Imd, på RX eller TX. Hur många dB vet jag inte men kanske några. Ett typiskt exempel är det omtalade filtret på DC sladden till IC-706all. Det förbättrar kabinettstrålningen med x antal dB.

En radio som importeras och säljs i EU måste oxo vara miljömärkt.
En radio som har alla dessa krav och som säljs i EU betalar även en peng till elektronikåtervinning. Elektronikcontainern på sopstationen som ju inte är gratis, dvs inte betald av skattepengar. Den som smugglar hem icke miljömärkta elektroniksaker snuvar oss andra på de här pengarna, och priset stiger på svensksålda radio.

En amatörradio eller komradio som skall sitta i en bil måste vara E märkt, dvs den måste ha sådana egenskaper som gör att biltillverkarna i EU och från andra världsdelar tillåter att den får sitta och fungera i bilen. Dvs andra länder gör bilar till EU enligt EUs krav.
En icke E märkt radio som åstadkommer fel i bilens elektronik, eller löser ut krockudden, kommer då att lägga hela ansvaret på radions ägare. Biltillverkarna är i det här fallet inte nådiga, de vill ju inte göra bilen bättre än att den bara tål det som har bestämts, (de har bestämt). Det här är förstås en mycket tung sak för hembyggare eller för den som installerar själv i sin nya fina bil.

Titta på elsäkerhetsverkets hemsida, så finner vi långa listor med saker som dragits in eller förlagts med försäljningsförbud, just pga elsäkerhet och EMC. Så dessa märkningar är inte bara ett spel för galleriet, utan fullt verkligt. Marknadskontroller, dvs att myndigheten kontrollerar CE märkning förekommer, SRS har utsatts för detta flera gånger liksom apparater hos våra kunder. Dock är det ju konsumentartiklar som säljs i större antal som röner störst uppmärksamhet hos våra myndigheter.

Någon nämnde lödningar. Och ja! Det är bättre lödningar i våra Europeiska radiostationer.
Inom EU har vi RoHS, ett direktiv som alla amatörradiostationer skall ha utöver allt ovan. Det betyder bl.a. att de skall vara lödda med blyfritt lödtenn. FCC har likande krav men deras blyfria lödtenn innehåller andra legeringsämnen som inte är godkända i EU.

Någon frågade sig vad som skiljer en USA PROIII och en CE märkt sådan. Det borde framgå av allt ovanstående. JA! Fabrikerna bygger olika versioner för olika marknader. Apparater utan några som helst CE, EMC, ESD, E, Elsäk, RoHS, R&TTE krav till de marknader som inte kräver sådana. Därmed sparar man en handfull komponenter.

Observera nu att alla de här EU kraven inte bara är saker för staten tullen dess myndigheter och EU, utan i högsta grad av företag som hemförsäkringen, biltillverkaren, elektronikåtervinningen etc.
 
Last edited:
Re min långa inlägg om CE märkning. jag har fått påpekandet:
EMP som jag använde för statiska urladdningar från exemplevis fingret ner i tangentbordet skall vara ESD, skall vara ESD = Electro Static Discharge.
EMP är något annat mycket kraftfullare när man smäller av atombomber :))
Jag skall redigera om förkortningarna.

Ang det som någon skrev på QSY.se om PTS svar i ämnet så får den utsagan stå för den som skrivt detta. Någon kund i hela EU som undantages från EU direktiv har aldrig, eller kommer aldrig att finnas. Om han inte själv kan ta hela ansvaret, och det var jag ju inne på. det skulle då innebära en helt annan utbildning för den radioamtör det gäller, samt ett provningslaboratorum. Kanske något för SSA att bygga upp.
Dessutom hjälper det inte om gannen köpt en otypad plasma TV, eller om du själv stör grannens brandlarm. dessutom biter det inte på biltillverkre eller Elsäkerhetsverket.
 
Med ditt resonemang så tolkar jag det som att radioamatörer inte får bygga egen utrustning eller bygga om befintlig eftersom det inte är CE-märkt eller R&TTY godkänt.

Som tur är så står det i R&TTE direktivet att radioamatörer är undantagna direktivet.
 
Last edited:
Men jag har ju skrivit att det får dom, klart och tydligt är det så. Men man förutsätter att tillämplig kunskap finns hos radioamatörern och att han tar sitt fulla ansvar. Dvs har kunskap inom elsäk EMC etc. Och det undantaget bör vi vara rädda om inom amatörradiokåren. Ett misstag exvis en större olycka som följd av att en radioamatör inte byggt med tillräcklig elsäk, eller EMC kan ifråga sätta detta.
Däremot skriver jag att importerade saker till EU måste vara typade.

Varje radiostation som skall typgodkännas i EU kostar mellan 50 och 100 tusen kronor att typgodkänna.
Kanske inte importörernaa i USA behöver betala detta själv och kan därmed sälja billigare. I länder eller världsdelar där inga krav på importerade saker finns, eller där inga krav på garanti till kunderna finns blir givetvis sakerna billigare.

Allt detta vi talar om är ju till för att konsumenterna i EU skall få bättre saker, störe säkerhet, exvis leksaker med bly och andra gifter, saker som håller för en ESD, saker som inte åstadkommer eldsvådor, förgiftningar, saker som kan samexistera, ja någorlunda samexistera med andra tjänster.

Jag tycker vi som radioamatörer bör kunna vad det handlar, och stödja EUs regelverk i saken, istället för att motarbeta saken, inte vill vi ha en massa skrot som måste slängas, eller som är farligt i våra hem.
Man kan bara tänk sig hur vi skulle haft det med störnigar och problm om inte CE märkningen funnits. Däremot är den ändå lite väl tandlös och starkare CE märkningsregler vore önskvärda. För att få lägre störnivåer och möjligheter till en radioamtör att kunna idkaa sin hobby.

Tänk oxo på att USA med sina FCC regler och typprovningar är inne på samma saker.

Men att det i vissa världsdelar saknas allt i ämnet.

Hr på SRS testar vi ibland produkter som inte är CE märkta och som kommit från markanader där sådan krav inte finns. provexemplar kan man få importera för typprovning.
Maken till skit får man leta efter. Skulle vara fullständingt otänkbara att sälja och håll garanti på.

Eller vad sägs om nätaggregat som har en kylare som blir 130 grader, och en nätsladd som smälter vid 90 grader.
Vad sägs om handapparater som resettar sig och blir knasiga av en ESD så liten att den knappast känns i fingret.
eller saken som innnehåller giftiga ämnen i plasten.

Nog bör vi radioamatöre stödja tanken på att EU tillåter kvatlitetsprodukter i området, och att vi skall hindra skräp från andra världsdelar att komma in och som bara skall slängas. det är nog med sådant ändå.
 
Äntligen lite fart i debatten, med många intressanta synpunkter.

Om man ska vara petig, så tror jag att FCC-godkännandet inte har mycket att göra med elsäkerhet. För elsäkerhet gäller i USA UL-märkning, som nämndes i förbigående ovan.

Men det är väl ganska ovanligt att en radio idag är avsedd för att anslutas direkt till elnätet? Elsäkerheten ligger snarare i (det kinesiska "CE-märkta"?) nätaggregatet...

Även inom Europa kan priserna på amatörutstyr variera kraftigt. Och där gäller väl samma CE-märkning för alla? Jag köpte ett kortvågsslutsteg från England. Det hade varit 50% dyrare om jag hade köpt det i Sverige. Inräknat frakt och engelsk moms. Det blev billigare även om man räknar bort skillnaden i momssats.

Svenskt kött är bra, importerat kött är dåligt. Svenska bilar är bra, importerade bilar är dåliga.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Ja, visst är det lustigt, att man ur samma resonemang kan dra nästan diametralt motsatta slutsatser? :)

Om det där med lödningar: De flesta instämmer säkert i att det ur miljösynpunkt är olämpligt med giftiga tungmetaller som bly, när man väl ska skrota/återvinna sin gamla radio. Men jag är lite nyfiken på om blyfritt lödtenn ger bättre lödningar. Gör det det? (Annat än med avseende på miljöaspekten.)

Och är i så fall europeiskt blyfritt bättre än amerikanskt blyfritt?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Lödningar /lödtenn

Intressant diskustipn.
Så när ni pratar om det tennet som används i radioapparaterna är olika?

Så slutsatsen är alltså att när Icom , Yaesu , o,s,v tillverkar sina radioapparater så skiljer man på tillverkningen? Det verkar för mig vara helt snurrigt och det tror jag inte på.
Om man tittar på en Kenwood TS 2000 som man köper i USA, det som skiljer är repeater shift och freq omfång. Och ant tunern inte har samma antal relään och kondingar och Induktanser, Vilket jag upptäckte när jag modade min så att den blev som vi har här i SM
Helt plöstsligt så funkade inte 30 M tr bandet , så det var att moda tillbaka.

Jag ser dock många fördelar med att importera själv, det kan inte kosta dubbla pengarna bara för att de svenska distrubitörerna skall stå för garantin.

// Lars SM4IVE
 
Finns det inget RoHS märke på en USA version av en elektronisk apparat så är den inte lödd med blyfritt lödtenn som är godkänt i EU, så enklet är det.
Det spekuleras i att blyfritt lödtenn är sämre än det gamla blylegerade tennet. Lödning med blyfritt är svårare, och lödningarna blir fulare. De mesta dåliga ryktena verkar i alla fall ha lagt sig, och numera efter ett drygt år av RoHS verkar det funka bra i alla fall.

Det är fullständigt självklart att en tillverkare i exvis Japan bygger sina rpodukter för den marknad där de skall säljas. de tkna handla skillnader i produktionskostnad på flera procent. Svenska företag bygger så, USA bilar till USA EU bilar till EU, med speciella saker på SM bilar, exvis halvljus på dagen, och drickaburkshållare,minst fem stycken på en USAbil.

Jag tycker det är en plikt bland radioamtörer att lära sig löda Blyfritt, skaffa hem lit RoHS godkänt lod och testa själv. den man tror bäst är sig själv när man gjort erfaringarna. Kunskap i ämnet man skall debattera är vikitg då få tror på vad andra säger.
 
Daxaktuellt pris

Yaesu FT857 I sverige 9500+frakt- Från USA 4199+frakt. Att den skillnaden skulle vara så stor mot en svensksåld ser jag som knappt troligt. Ett sätt att skrämma folk att köpa "lokalt" för vem vill sköta en ev garanti för något man inte tjänat pengar på från början.(Garantiåttagande är en dålig affär)
Garantitiden är väl 1 år i normalfallet så efter den tiden är inte en importerad sämre än en svensksåld? Laga den bör ju kosta lika mycket , åtminstone hos någon som är seriös. Dessutom kan man ju köpa 2 st för samma pengar :p
Är så i många brancher att olika länder har olika prisbild och man försöker suga ut så mycket det går i varje land. ( kolla priser på golfklubbor tex halva priset från USA jämfört med Sverige, fraktat å klart)
Internethandeln gör detta betydligt svårare för tillverkare/återförsäljare och lättare för oss konsumenter att få rätt pris.

För övrigt trodde jag att CE stod för Chinese Export :D
 
Om jag minns rätt är kostnaden för import: (inköpspris + frakt) * tullsats * moms. Skillnaden blir inte fullt så stor som siffrorna ovan antyder, men den är ändå förvånansvärt stor.

Jag vågar påstå att garantiåtagande är en mycket god affär. Det är självklart en försäkring som säljaren har vett att ta betalt för genom att baka in kostnaden i försäljningspriset (det finns inga gratisluncher). Genom att lämna garanti signalerar man också att man tror på sin produkt.

Däremot är det garanterat en usel affär att inte lämna någon garanti alls. Då kommer potentiella kunder - med alll rätt - att dra slutsatsen att produkten är så usel att inte ens säljaren tror på dess kvalitet. Det är lektion ett i konsten att döda sitt varumärke :p
 
Back
Top