Är det så här det fungerar med CW?

sm7czr said:
. Det är löjligt att en sådan diskussion kan fortgå på detta sätt mellan vuxna människor med samma hobby! Bli ovänner för att myndigheterna ändrar regler, det är ju inte klokt! SSA kan vi glömma. PTS likaså! Tack för ordet!
/Ingvar

Som jag ser det är detta en högst relevant diskussion faktiskt. Handen på hjärtat: Vad är det som säger att några civila hobbyister ska kunna lägga beslag på delar av radiospektrum, helt gratis? Tradition? Bah! "Contest" kan dom väl göra i Quake på internet om det nu ska vara så viktigt. Bah! Dessutom har jag en kompis som får störningar i sina PC-högtalare av sin amatör till granne. Bah!

Det finns stora kommersiella intressenter som vill lägga rabarber på kortvågen om de ges tillfälle till det. Ta bara diskussionen om bredband via elnätet. "Såvitt jag hört är det bara några insnöade hobbyister som inte ser teknikens framsteg som blir, som de säger, störda av vår fina produkt som kostat oss mängder i utvecklingstid och dito pengar. Varför ska dom ha en massa privilegier? Nä, kör över dom!".

Personligen är jag faktiskt rädd att myndigheterna kommer att så att säga dra ur proppen för oss med tiden. Det kan förstås göras på olika sätt: Effektbegränsning (i England gäller 400 W som maxeffekt!), Bandbegränsning (kommer den där utökningen av 7 MHz nån gång?, "hålet" i 160 metersbandet) eller nåt annat. Som jag ser det ger en ökad teknisk kompetens hos oss en möjlighet att motivera vad vi håller på med.

Vill vi bara prata finns GSM i var mans ficka eller Skype i var mans dator. Ett "DX" till Argentina är lätt avklarat: Fatta luren, knappa sedan in landskoden, 0054 i detta fall, slå sedan siffra efter siffra lite lagom slumpartat tills du får kopplingston, vänta sedan på svar. Ha så kul!

Med våra hittillsvarande privilegier kommer ett ansvar: Ansvaret att kunna ta hand om de problem som uppstår när man sänder ut effekt (avstörning, övertoner, andra störningar), ansvaret att hålla sig inom bandgränser och sändningsklass, ansvaret att bete sig vettigt på banden m.m.

Om vi inte kan förvalta dessa privilegier kan jag inte förstå varför vi ska ha dom? Om man kör rattfull är det ett tecken på att man inte är mogen ansvaret att ha körkort. Om man inte kan bete sig väl bland folk är man inte mogen ansvaret att gå på restaurang. Om man inte kan hindra störningar i grannens stereo är man inte mogen ansvaret att sända. Det är så det fungerar i samhället.

För att få behålla dessa privilegier ser jag att vi måste bevara och gärna höja den tekniska kompetensen inom hobbyn. Det behöver inte betyda att alla skall bli avstörningsgurus, men en teknisk kompetens är en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna ställa rätt frågor till någon annan, som förhoppningsvis kan mer.

Och ju fler som bygger egna apparater desto bättre. Och om du lär dig telegrafi kan du använda även den enklaste hembyggda apparaten till riktigt mycket roligt!

Vårt medel att komma upp på banan igen är SSA. En stark samlande organisation som kan föra vår talan i en konstruktiv anda. Om SSA inte axlar den rollen håller jag med dig: Då kan vi glömma SSA. Och om inte SSA kan agera mot PTS kan jag inte se att PTS skulle vara på något sätt välvilligt inställd till att ett gäng hobbyister ska få fortsätta att bete sig som de gör på 80 m SSB exempelvis. Kanske ett lämpligt första steg är att stänga igen 80-metersbandet?

/M
 
Kvalitet kontra kvantitet

SM5JAB said:
Personligen är jag faktiskt rädd att myndigheterna kommer att så att säga dra ur proppen för oss med tiden. Det kan förstås göras på olika sätt: Effektbegränsning (i England gäller 400 W som maxeffekt!)

Detta ser jag som ett högst reellt hot. Räknar man "baklänges" från tillåtna gränsvärden,
både biologiska och EMC, blir en trolig nivå c:a 50 W ERP.

Fördelarna med detta sett ur myndigheternas perspektiv är främst att man dels
minskar risken för olika EMC-problem eftersom fältstyrkorna även ganska nära en "typisk amatörantenn" skulle hamna under 3 V/m, och dels att man då kan lugna opinionen att man faktiskt gör något åt "strålningsproblemet". En annan bieffekt skulle kunna bli att antalet aktiva radioamatörer minskar och därmed färre klagomål samt mindre administration.

SM5JAB said:
För att få behålla dessa privilegier ser jag att vi måste bevara och gärna höja den tekniska kompetensen inom hobbyn. Det behöver inte betyda att alla skall bli avstörningsgurus, men en teknisk kompetens är en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna ställa rätt frågor till någon annan, som förhoppningsvis kan mer.

Detta är precis vad det handlar om. Genom att dela ut en "full licens" med kunskapsfordringar som egentligen ligger på "novisnivå" riskerar vi att hamna i en situation där t.ex. störningsproblem steg för steg urvattnar myndigheternas förtroende för amatörradion.

Det skulle därför vara ett steg i rätt riktning att återinföra en "novisklass" med dagens certifikatprov, och en "full licens" vilken har kunskapsfordringar som är harmoniserade med internationella krav. Man kan inspireras av hur licenssystemet och nivån på certifikatproven ser ut i t.ex. Storbritannien, Kanada och Tyskland.
Av rättviseskäl skulle det då bli nödvändigt att alla nuvarande certifikat börjar om
i "novisklassen" och att alla som önskar "full licens" får prova om.

SM5JAB said:
Och om inte SSA kan agera mot PTS kan jag inte se att PTS skulle vara på något sätt välvilligt inställd till att ett gäng hobbyister ska få fortsätta att bete sig som de gör på 80 m SSB exempelvis. Kanske ett lämpligt första steg är att stänga igen 80-metersbandet?

Det här verkar återkomma cykliskt med några årtiondens intervall. På 40-talet var det innehållet i "40-meterstelefonin" som diskuterades.
Vill man "stänga igen" 80-m bandet skulle det vara enkelt ordnat eftersom detta är ett delat band.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har nu fått nästan tio stycken anmälningar mot denna tråd - alla skickade från samma person och med önskemål om att radera diverse inlägg.

Vill förtydliga några saker:

- Forumet drivs och ägs av mig, även om min pappa SM6NZB är den som mer aktivt jobbar med sajten.

- Hot om att "ta bort xxx" annars skriver vi skit om SK7CA på andra sidor biter väldigt lite på mig. Däremot gillar jag inte hot.

- Denna tråd "tillhör" ingen annan än forumet självt. Trådskaparen har ingen rätt att moderera inlägg och åsikter.

- Alla krav om att "xxx får inte skriva så" eller "xxx får inte blandas in i detta" som jag fått verkar inte på något sätt vara påhopp som strider mot forumreglerna.

Jag vill tipsa alla som deltar i diskussionsforum om följande: Det går inte att vinna diskussioner på ett forum. Helt omöjligt. Och den som ger sig in i leken får leken tåla, räkna inte med alla stryker dig medhårs.
 
Fakta om provfrågor

Årskiftet 2000/2001 teckandes en överenskommelse mellan SSA och en läromedelsförfattare som bl a innebar att SSA fick tillgång till den s k speciella provfrågebanken. Bland villkoren som ställdes från författarens sida var att "elev har rätt att kräva att teknik- och/eller reglementsprovet består av provfrågor ur den speciella provfrågebanken".

SSA Styrelse beslutade därefter att den s k speciella provfrågebanken tillsammans med Boken "Bli sändareamatör" skulle utgöra den egentliga specifikationen för kompetenskravens omfattning, djup och bredd. I SSA:s anvisningar, SSA 2004:4 under rubriken; Riktlinjer, slogs fast att; SSA:s provfrågor skall användas vid provförrättning i SSA:s regi.

En del frågor var enligt min uppfattning luddigt formulerade och andra föreföll rent av underliga som den s k Fågelfrågan, en fråga som många av de nuvarande radioamatörerna säkert minns och några lika säkert svarat fel på.

------------
Fråga 9 ur SSA:s prov i ellära och radioteknik:

Vad är det första du skall kontrollera när du första gången börjar sända med en ny sändare, ett nytt slutsteg eller ny antenn? (Markera med kryss)

O Att inga fåglar sitter på antennen
O Att inte taklampan blinkar i takt med sändningen
O Att du inte stör mottagningen av rundradiosändningar
------------

När jag läste denna fråga första gången tänkte jag högt; -Vad är detta för skit?

Som "av SSA auktoriserad provförrättare" kändes det genant att använda denna typ av provfrågor. Alternativet att använda mina egna provfrågor som jag i egenskap av "av PTS godkänd provförrättare" använde mig av accepterades inte av SSA eftersom de ansågs vara för svåra, och att jag i mitt avtal med SSA förbundit mig att använda mig av SSA:s provfrågor. Därför blev lösningen för min egen del att upphöra som "av SSA auktoriserad provförrättare" och lämna tillbaks auktorisationen.

Att SSA försatt sig i en bekymmersam och pinsam situation råder det väl knappast något tvivel om. Den stora frågan är bara vad kan/skall egentligen SSA göra för oss radioamatörer utöver att sälja på oss fler anropssignaler, distribuera QSL-kort och ge ut medlemstidskriften QTC Amatörradio, som i mångt och mycket påminner om en tryckt upplaga av det vi redan sett och läst på Internet några månader tidigare?
 
SM7WDG said:
WalterF och the one.

Jag vet inte vart ni befinner i er SM7 men med jämna mellanrumkör vi contester så dte ryker, Där försöker vi även ha med någon eller några som kan köra lite CW så man kan få blodad tand. Hör gärna av er till mig med lite kontaktinfo så kan jag kontakta er när dte börjar bli dags . Det har varit ett tag sedan sist nu så det börjar dra lite i contest tarmen.

Bästa 73 till er alla.

Tänkte passa på att göra reklam för Sydkustens radioamatörer SK7OA. Vi är ganska contestaktiva och försöker köra så mycket vi bara orkar. Dom gånger vi utannonserar att SK7OA skall deltaga i en contest bjuder vi in även icke medlemmar, nybörjare och erfarna.

Anledningen till detta är att vi vet att det finns contestintresserade amatörer MEN dom kanske inte har möjlighet att deltaga från hemma QTH. Vi är inga super guns när det gäller contest MEN vi tycker om att utvecklas som radiamatörer, bygga bättre antenner etc. Vi finns på www.sk7oa.com

73
SM7YGZ @ SK7OA
 
JAB skrev: Det finns stora kommersiella intressenter som vill lägga rabarber på kortvågen om de ges tillfälle till det. Ta bara diskussionen om bredband via elnätet. "Såvitt jag hört är det bara några insnöade hobbyister som inte ser teknikens framsteg som blir, som de säger, störda av vår fina produkt som kostat oss mängder i utvecklingstid och dito pengar. Varför ska dom ha en massa privilegier? Nä, kör över dom!".

----

Jag håller med även om jag tror att de första segmenten man plockar ifrån oss blir VHF, UHF och en del av mikrovågsbanden. Vad finns det för starka argument som vi radioamatörer kan använda oss av när de kommersiella krafterna sätter igång på allvar? Kampen har ju knappt börjat, men redan nu kan man ana vad som komma skall...


Amateur radio 23cm band 'worth £252K per MHz'

The UK regulator Ofcom recently released a report titled 'Aeronautical and maritime spectrum pricing'.

This report valued the spectrum between 1215 and 1350 MHz at £252,000 per MHz.

Currently, 1240 to 1325 MHz is allocated to the Amateur Radio service on a secondary basis. The Amateur Satellite Service has an allocation from 1260 to 1270 MHz.

The report can be seen at
http://www.ofcom.org.uk/research/radiocomms/
reports/spectrumaip/aipreport.pdf

Indepen-Aegis Report on Radio Spectrum Administered Incentive Pricing for Aeronautical and Maritime sectors
http://www.ofcom.org.uk/research/radiocomms/
reports/spectrumaip/
 
Bengt.

just det du beskriver om provfrågorna upplevde jag oxså , Jag fick en del provfrågor från SSA , Men upplevede dem lite "Mesiga" , Valde då att fortsätta med de frågorna jag har kört med de sista 7-8 åren. jag har provförrättat ett antal underde åren jag har varit provförrättare, men aldrig upplevt att frågorna varit FÖR svåra utan snarare att påläsningen varit lite för dålig. Men av de som skrivit för mig är det kanske 10 % Som har skrivit om provet igen. de flesta har kunnat klara proven när man har satt sig ner och diskuterat frågorna på en vettig nivå.

"Här vill jag påpekat att det handlar inte om att dessa personer är ointelligenta på något sätt"

Absolut inte det jag sa heller , men även den mest intelligenta kan lära sig något nytt.

Jag har själv varit "Radioaktiv" sen jag var 7-8 år gammal , Lyssnare på diverse band 27 Mhz , samt diverse onämnbara sändningar som inte kan nämnas ;-). Visst är det inte lång tid när man jämför med många andra , men i mina ögon tillräckligt länge för att fatta vad det handlar om. Gav mig på mitt fösta försök på ett cert när jag var 15-16 år gammal. Men detta gick inte vägen då jag hade lite "Ofog" i bagaget. :)

walterf.

Att jag "bjuder" in till contest är mest ett roligt tillfälle att träffas umgås grilla och dricka en kall öl. När vi kör contest så är det inget som är speciellt fanatiskt utan vi strävar i första hand om att ha roligt och umgås. Min inbjudan står kvar i alla fall :).

Ha en bra kväll allihopa !!!

// Freddy
 
SM6WXA/Janne said:
Janne-Gunnel, om ni vill diskutera sakfrågan föreslår jag att ni skriver era kommenaterar här, och inte på något annat webforum. [1]

Förövrigt kräver citaträtten att ni anger källa, detta inkluderar namnet på den ni citerar.
(Kommentar: kl 15:32 18/5 var detta tillrättat)

Har ni något intressant att komma med i sakfrågan?

73 de Lars, sm6rpz
[1] På nämnda forum finns/fanns ett inlägg med ett antal citat från denna tråd, med ditlagda kommentarer från Gunnel, sm6wxl
 
Last edited:
Det kan väl ses som gansaka typiskt för debatten att när det blir intressant och det börjar komma inlägg som faktiskt radar upp de reella "hot" vi står inför, då fortsätter Janne-Gunnel debatten med ett antal lösryckta citat etc. på sitt eget forum.

Nu när vi kommit "en bit" i debatten så är det genast "jobbigt" att vara drivande i densamma, det krävs att man läser lagtexter, förslag till lagtexter, och det krävs att man förstår de tekniska begränsningar som kan komma att innefattas i kommande bestämmelser.
När förslagen blir tydliga typ max 400 watt uteffekt så inser en stor del av amatörerna detta som ett reellt hot, och nästan alla kan jämföra mot de effekter som används av varje enskild amatör.

Jag hävdade tidigare att det inte är någon nytta att dra åt samma håll, måhända var detta inlägg lite för filosofiskt, men vi måste med nödvändighet först enas om vart vi skall gå innan vi talar om att gå åt samma håll.
Jag tillhör de som är övertygade om att idag har vi en klar majoritet som inte är intresserade att ta del av och värdera olika förslag på framtida bestämmelser.
Får vi då alla dessa ointresserade att dra åt samma håll så kommer vi ofelbart att med gemensamma krafter vandra mot avgrunden.

Jag anser att det gäller att få debatten så "intressant" att en majoritet aktivt tar ställning för ett förslag som bär amatörradion framåt i en riktning där den kan "överleva" med någon rättighet att få bygga något själv och sedan få använda detta bygge utan att vara olaglig eller att behöva betala 50 000 kr i typprovning etc.

Att det förekommer olika syn på vad som är en "riktig sändaramatör" så anser jag detta vara helt OK, detta ger om inte annat en inblick av vad som vi anser vara värdefullt att värna om. Själv anser jag att en riktig sändaramatör har en drivkraft att finnas på alla tillåtna frekvensband från VLF till SHF, följdaktligen värderar jag mångfalden av frekvensband mer än kanske max uteffekt.


Leif / SM7MCD
 
Last edited:
SM7MCD said:
Jag tillhör de som är övertygade om att idag har vi en klar majoritet som inte är intresserade att ta del av och värdera olika förslag på framtida bestämmelser.
Får vi då alla dessa ointresserade att dra åt samma håll så kommer vi ofelbart att med gemensamma krafter vandra mot avgrunden.
Leif / SM7MCD

Vad bygger du din övertygelse på?
Roger
 
Signaturen "Roger" undrade vad jag bygger min övertygelse på att majoriteten av amatörerna inte är intresserade att aktivt värdera framtida förslag och möjligheter.


Jag bygger denna övertygelse på att under många år studerat hur människor hanterar situationer där deras kunskap/brist på kunskap ifrågasätts och där det krävs att någon tar ett aktivt steg mot en situation där ny utbildning måste inhämtas. Detta gäller då inte hobbyverksamhet utan förvärvsarbete. Men det är samma mekanismer som styr människans reaktion i bägge situationerna.

Det finns ett antal klassiska generaliseringar t.ex. vid utbildning. Om vi har en situation där ett företag hyr in en konsult för att "hålla kurs", så brukar man höfta att 1/3 kommer för att de är genuint intresserade av ämnet, 1/3 kommer för att de hoppas att få smörgåstårta eller motsvarande samt den sista 1/3 kommer för att de därmed slipper att göra vad de annars skulle gjort.

Det är ett ytterst fåtal amatörer som blivit amatörer för att de vill läsa "myndighets texter",
men tidigare var alla tvingade att ha koll på reglementen och föreskrifter då det kunde hända att man fick en tillrättavisning av kontrollmyndigheten. Att något dylikt skulle hända idag är knappast troligt, ens vid grova övertramp.

Nu har jag inte disputerat på dessa generaliseringar, men jag vet genom mitt yrke att de är tämligen vedertagna inom psykologi/pedagogik/didaktik etc.

Jag hoppas att signaturen "Roger" inte är besviken att jag har generaliserat amatörerna som grupp, dock ej som individ.

Leif / SM7MCD
 
SM7MCD said:
Om vi har en situation där ett företag hyr in en konsult för att "hålla kurs", så brukar man höfta att 1/3 kommer för att de är genuint intresserade av ämnet, 1/3 kommer för att de hoppas att få smörgåstårta eller motsvarande samt den sista 1/3 kommer för att de därmed slipper att göra vad de annars skulle gjort.

Detta liknar i någon mån den indelning av mänskligheten som en av mina lärare
gjorde någon gång på 70-talet;

"Det finns 3 kategorier av människor.
De som får saker att hända,
de som är med när det händer,
och slutligen de som undrar vad det var som hände..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Karl-Arne skrev:
"Detta liknar i någon mån den indelning av mänskligheten som en av mina lärare
gjorde någon gång på 70-talet;" etc.

Jo den kan kanske ses som ett applikatoriskt exempel till diskussionen. ;) ;)
Det gäller dock att komma ihåg att dylika generaliseringar bara är tillämpliga på grupper aldrig på individer. :rolleyes: :rolleyes:

Leif / SM7MCD
 
Nu vet jag vad just du tycker. Men jag "köper" inte att det är så dåligt ställt med intresset. Du har som en annan skribent, en dyster syn på dina medmänniskor, eller medamatörer kanske jag ska skriva. Tack för svaret.
 
Back
Top